Vi bor i ett kedjehus från 1970. Vi har upptäckt att vi har svartmögel på vinden, som tur är dock enbart på gipsskivorna som sitter på gavlarna, ingenting på råsponten eller takstolarna (ännu). Vi har tänkt åtgärda detta själva under våren och det är här jag behöver lite råd. Huset har självdrag och de senaste tre åren har vi tilläggsisolerat huset på 3/4 sidor i samband med fasadbyte samt bytt till 3-glasfönster på 2/4 sidor. Vi är en tvåbarnsfamilj som köpte huset av en ensam farbror så det blir fler duschar, mer värme i huset etc. Vi var medvetna om att vi ökade risken för mögel i samband med våra förtätande åtgärder så det behöver inte kommenteras :)

Min tanke är att i samband med att vi ändå tar tag i detta även lägga på ytterligare ett lager isolering (farbrorn som bodde här innan hade redan lagt på ett lager så totalt har vi cirka 35 cm isolering). Det innebär även att förlänga luftspalten i facken mellan takstolarna, bygga en landgång från gavel till gavel och byta vindstrappa. Men första åtgärd blir såklart att spruta på något som dödar möglet. Nu till min fråga: Kan man lita på att allt mögel dör eller är det bäst att även ta bort gipsskivorna efter att medlet har fått verka? Om vi nu ska lägga på ytterligare ett lager isolering vill man ju veta 100% att allt mögel är dött så inte problemet kommer tillbaka. Om ni rekommenderar att ta bort gipset, ska vi då sätta nytt gips eller rekommenderar ni något annat? Vad i så fall?

Vi vet om att vi även behöver göra något åt ventilationen för att inte mögelproblemet ska uppstå igen. Vår tanke var att på sikt installera FTX, men då vi vill ändra om hela planlösningen på undervåningen och skattkistan är ganska tom kommer det nog dröja många år innan vi har råd med en så pass omfattande ombyggnation och därför tänkte vi nog "nöja oss" med mekanisk frånluft.

Tacksam för alla råd jag kan få.

• Svartmögel på gipsskivor på vinden i ett kedjehus, träbjälkar synliga i taket, diskussion om sanering och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med gipsskivor, synlig svartmögel, trästomme och isolering. Mögelproblem i kedjehus diskuteras.
    Skapa konto
  • Bilden visar svartmögel på gipsskivor i en vind, med en ljuskälla som belyser området nära golvet.
    Skapa konto
så där behöver du inte tänka.........det är en minimal påväxt. Inte rabiessmitta. Så där kan det bli om det var rejält fuktigt en enstaka dag och sen torkade ut. Då är det dött igen och bara visuellt fult. Man behöver inte sanera nånting. Det är skillnad om det är så fuktigt att någonting konstant växer och blir värre och värre. Då kanske man får titta på åtgärder.
Mögelsporer finns i luften konstant. De går inte att utrota.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.