Har köpt ett gammalt hus där det finns en inglasad altan som behöver kärlek. Altanen är nog byggd på 80-talet trodde säljaren. Det ser ut som att det är svartmögel men är osäker då det är svarta prickar överallt på insidan. Jag undrar om det går att bara tvätta bort eller om det är lönlöst och att vi tyvärr måste riva allt? Vill inte lägga ner en massa tid i onödan med att tvätta och måla nytt om virket är förstört. Golvet vet jag inte heller vad vi ska göra med, tvätta, slipa, lägga nytt? Någon här som är kunnig inom detta?

• Inglasad altan med vita träväggar och takstolar, synliga svarta prickar som tyder på potentiellt svartmögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal altan med träväggar, golv och mögelfläckar. Verktyg och lövhögar ligger på golvet. Omtänksam renovering önskas.
    Skapa konto
  • Gammalt trägolv med smuts, svarta prickar och en skugga, potentiellt svartmögel, på en inglasad altan.
    Skapa konto
Hej

Om det är det ytliga skicket efter 40 år så är det ett bra skick vågar jag påstå.

Huruvida virket är murket får du prova genom att trycka in en kniv här och där. Tar det stopp direkt är virket bra. Går det att trycka genom hela knivbladet är det dags för renovering.

Trallen skulle jag sopa bort allt löst bös, rensa springorna mellan brödorna och sen tvätta.
Öppna allt som går så att rummet torkar snabbt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.