En brandvarnare/rökdetektor ska sitta minst en meter ifrån till/frånluft helst mer, vägg, mm. En villa-brandvarnare/rökdetektor har en täckningars av max 60m2, helst bör man ha en rökdetektor i varje vistelserum, t.ex. sov, vardags, gillestuga, mm.
Jag har startat några av våra rökdetektorer med byggdamm.
Vi har åtta rökdetektorer varav två är multidetektorer (rök & värme), 2*100m2.

På jobbet har det hänt tre gånger att det har kommit in småkryp i rökdetektorerna och orsakat brandlarm, att det var småkryp upptäckte vi inte förrän jag öppnade rökkammaren i rökdetektorn, ja jag jobbar som anläggninsskötare av ca femton brandlarmsanläggningar.

Tack då var det säkert stark blåst i kombo med damm som startade den.
Min avskärmning verkar funka hittills.

Någon som vet om man kan använda komponenter från andra visonic larm till powermaster eller måste det vara "pg2"
om det går, vad skulle "fattas" i funktion sas?

Dizzy84 skrev:
Någon som vet om man kan använda komponenter från andra visonic larm till powermaster eller måste det vara "pg2"
om det går, vad skulle "fattas" i funktion sas?
Vet att det har länkats till någon pdf som visar kompabilitet. Prova att söka efter den.

Jag har fått och installerat ett powermaster 10 larm kit från England. Allt fungerar klockrent FÖRUTOM sms via gsm.Jag får sms skickat vid larm. Men jag kan ej styra larmet via sms eller via app. (Dvs larma av och på)Det går heller ej att ringa larmet. 1 singnal sedan läggs det på.Någon som har idéer angående inställningar osv? ?Oerhört tacksam för hjälp!En mycket viktig funktion detta för mig./ Patrik ps. V16

M
Vad skickar du för text då?

AW mellanslag kod för att aktivera larmet tex.

M
testat att skriva ut det helt också? away 1234 ?

Testade det nu...händer inget.
Är ju mysko att man kan ringa larmet och att samtalet bryts direkt efter en signal.
Verkar vara nå fel inställt med inkommande signaler? ?
Fler ideer som jag ska testa?

M
Har du bara gsm eller vanlig telefonlinje också? För ringer man till vanliga telefonlinjen ska man väl ringa 2 ggr efter varandra.

Bara gsm har jag. Har provat med och utan network roaming oxå.
Gsm reporing gprs reporting och sms reporting alla är enable.

M
Vet inte hur v16 ser ut, men kika om du har en meny som heter remote access.

Har nu fipplat lite med olika inställningar, och det verkar som att om denna är disabled så svarar den varken på SMS eller telefonsamtal.

larm kopia.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den ska jag kolla upp nu strax när jag är hemma. Låter intressant den menyn. Hoppas jag kan hitta den. Har inte ett någon och tycler jag kollat överallt. Ligger den under communication?

M
ja.

Remote acess var eneble för mig.
När jag kör en diagnostic på gsm/gprs står det Ip not defined. Kan de ha något med att inte sms fungerar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.