273 459 läst ·
932 svar
273k läst
932 svar
Visonic PowerMaster 10. Installation och konfigurering
Ja, jag föredrar att gömma själva stationen dock. Fick inte med några skyltar tyvärr
Det följer inte med någon strömsladd utan det får man köpa själv, jag köpte en på Clas Ohlson (ojordad). Manualen för att installera GSM modulen var bra, det som var fel var att man måste vara i Master, inte Installer läge.gasto skrev:
På Visonics hemsida finns en 3G modul men den verkar inte tillgänglig för försäljning än.
Jag är inte helt klar (bortrest i helgen), men att få basic funktioner att fungera har inte varit några problem.
Hej gott folk, jag kan inte få mitt UK larm att prata med larmcentralen. Sms fungerar klockrent för private reporting.
Jag har fått ett id, resp ett ip nummer som jag knappat in. Vad jag förstår är det alltså SIA ip som gäller.
dvs
GPRS REPORT är påslaget "all backup"
11 RCVR1 Account.- specat kontonummer
21 IP RCVR 1 - specat ip.
62 RECENT CLOSE - report enabled (för säkerhets skull)
Jag anväder tele2 s "gratis" extra simkort. Jag har konfat apn till detta. 4g.tele2.se (jag har testat denna konriguration på telefon med gst 2g endast), anändarnamn/pwd är tomma.
Diagnostics/GSM/GPRS säger "Unit OK"
Dvs panelen gnäller inte alls och kär jag Diagmostics med avsiktligt felaktigt ip nummer slutförs aldrig testet.
Vidare, låter jag larmet gå med felaktigt ip nummer konfigurerat säger den "communication failed" i rapport sms som kommer 2 timmar senare.
Någon som har några uppslag, känns egentligen inte som rymdforskning, dock är jag för närvande helt förvirrad och vet inte hur jag skall gå vidare.
Jag har fått ett id, resp ett ip nummer som jag knappat in. Vad jag förstår är det alltså SIA ip som gäller.
dvs
GPRS REPORT är påslaget "all backup"
11 RCVR1 Account.- specat kontonummer
21 IP RCVR 1 - specat ip.
62 RECENT CLOSE - report enabled (för säkerhets skull)
Jag anväder tele2 s "gratis" extra simkort. Jag har konfat apn till detta. 4g.tele2.se (jag har testat denna konriguration på telefon med gst 2g endast), anändarnamn/pwd är tomma.
Diagnostics/GSM/GPRS säger "Unit OK"
Dvs panelen gnäller inte alls och kär jag Diagmostics med avsiktligt felaktigt ip nummer slutförs aldrig testet.
Vidare, låter jag larmet gå med felaktigt ip nummer konfigurerat säger den "communication failed" i rapport sms som kommer 2 timmar senare.
Någon som har några uppslag, känns egentligen inte som rymdforskning, dock är jag för närvande helt förvirrad och vet inte hur jag skall gå vidare.
Är det en svensk larmcentral? Jag köpte via Sapphire Alarm (DIY Store) och har inga problem att koppla upp via appen.
Du skrev inte heller in någon pinkod? Jag kör också tele2 utan problem.
Du skrev inte heller in någon pinkod? Jag kör också tele2 utan problem.
Japps, jag kör Falck, kortet kom med pin inaktiverat, så jag har inte rört det fältet. Dessutom funkar sms.
@Riverground kör du tele2 "gratis" sim också. Behöver man aktivera kortet på något sätt? Vad har du för apnpasswd/user/apn? Du tycker att mina inställningar verkar vettiga?
Du nämner någon app, innebär detta att du inte är kopplad till någon larmcentral?
@Riverground kör du tele2 "gratis" sim också. Behöver man aktivera kortet på något sätt? Vad har du för apnpasswd/user/apn? Du tycker att mina inställningar verkar vettiga?
Du nämner någon app, innebär detta att du inte är kopplad till någon larmcentral?
Redigerat:
Märkligt, för mig fungerade det direkt. Du är säker på att Falck registrerat din enhet i sitt system?
Hmm, jag har fått tag på en väldigt hjälpsam larmperson. Han menar på att om den säger "Unit OK" då är allt bra, dvs då snackar den med konfigurerad larmcentral. Dock innebär detta inte att andra änden är korrekt konfigurerad. Jag följer upp med mer info när jag kommit vidare.
Medlem
· Västernorrland
· 3 inlägg
Hej,
Undrar om någon har ett utprovat programmeringsschema att dela med sig??
Problemet jag har är med tre dörrkontakter (magnet), dessa tre skall ingå i skalskydd i "Hemma"-läget och i "Borta"-läget skall en utav dom ha ingångsfördröjning för att jag skall hinna fram till panelen för att larma av
Vad jag förstår så skall "Sektionstypen" för entrédörren vara "Skal följande" men det funkar inte utan larmet går direkt.
Anger jag "Sektionstypen" till "Utgång/Ingång 2" så blir det fördröjning vid "Borta".....men även i "Hemma"-läget vilket det inte skall vara om man vill ha skalskydd.....eller?
Vore tacksam om någon kan ge en förklaring och eventuellt några tips på en sådan konfiguration.
Undrar om någon har ett utprovat programmeringsschema att dela med sig??
Problemet jag har är med tre dörrkontakter (magnet), dessa tre skall ingå i skalskydd i "Hemma"-läget och i "Borta"-läget skall en utav dom ha ingångsfördröjning för att jag skall hinna fram till panelen för att larma av
Vad jag förstår så skall "Sektionstypen" för entrédörren vara "Skal följande" men det funkar inte utan larmet går direkt.
Anger jag "Sektionstypen" till "Utgång/Ingång 2" så blir det fördröjning vid "Borta".....men även i "Hemma"-läget vilket det inte skall vara om man vill ha skalskydd.....eller?
Vore tacksam om någon kan ge en förklaring och eventuellt några tips på en sådan konfiguration.
Följer upp. Jag fick hjälp av protexus, som är väldigt "hands on" och kan hjälpa till om man som jag vill ansluta sig till Falck. Själv hade jag ganska mycket problem med att penetrera first line support på Falck, efter några försök var det dom som hänvisade mig till protexus.
@uffejansson, sensorn skall sättas på rätt zone. I ditt fall Entry/Exit 1/2. Jag fick en fin quick reference card i mitt paket som jag tyvärr inte hittar på nätet. Dock påminner den mycket om följande http://www.visonic.com/Data/Uploads/PowerMaxPlus_QuickFit_Guide.pdf punkt 6. Här kallas Entry/Exit för Delay 1/2
Sen vill jag minnas att man någonstans kan ställa in hår lång delay man egentligen vill ha.
@uffejansson, sensorn skall sättas på rätt zone. I ditt fall Entry/Exit 1/2. Jag fick en fin quick reference card i mitt paket som jag tyvärr inte hittar på nätet. Dock påminner den mycket om följande http://www.visonic.com/Data/Uploads/PowerMaxPlus_QuickFit_Guide.pdf punkt 6. Här kallas Entry/Exit för Delay 1/2
Sen vill jag minnas att man någonstans kan ställa in hår lång delay man egentligen vill ha.
Medlem
· Västernorrland
· 3 inlägg
Hmmm......tack för svaret men....
Jag anger "Sektionstypen" (zone) till "Utgång/Ingång 1/2" helt ok med fördröjning vid "Borta".....men i "Hemma"-läget skall det inte vara fördröjning om man vill ha ett bra skalskydd.
Frågan är om det går att komma runt det problemet........Jag vill alltså konfigurera magnetkontakten på entrédörren med två olika sektionstyper beroende på läge "Hemma" / "Borta".
- "Utgång/Ingång 1/2" vid läge "Borta" d.v.s. fördröjning på larm
- "Skal" vid läge "Hemma" d.v.s. omedelbart larm
Någon som har en lösning på detta.......borde väl vara en vanlig/användbar funktion :|
Jag anger "Sektionstypen" (zone) till "Utgång/Ingång 1/2" helt ok med fördröjning vid "Borta".....men i "Hemma"-läget skall det inte vara fördröjning om man vill ha ett bra skalskydd.
Frågan är om det går att komma runt det problemet........Jag vill alltså konfigurera magnetkontakten på entrédörren med två olika sektionstyper beroende på läge "Hemma" / "Borta".
- "Utgång/Ingång 1/2" vid läge "Borta" d.v.s. fördröjning på larm
- "Skal" vid läge "Hemma" d.v.s. omedelbart larm
Någon som har en lösning på detta.......borde väl vara en vanlig/användbar funktion :|
Det normala på larm är att ingångsfördröjda sektioner alltid är det oavsett läge.
Kolla i manualen efter om du hittar något som heter liknande hemmafördröjningssektion däremot, då kan man styra det genom olika tillkopplingslägen, om nu Visonic stödjer sådan funktion.
Kolla i manualen efter om du hittar något som heter liknande hemmafördröjningssektion däremot, då kan man styra det genom olika tillkopplingslägen, om nu Visonic stödjer sådan funktion.
Redigerat: