2 478 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Virkespriset sjunkit 40%. Påverkar trallpris?
I dagens eko 5 september 2022 sades att efterfrågan på trävaror sjunkit kraftigt och att priserna på trävaror hos trävaruindustrin sjunkit 20-40%.
Har detta börjat märkas på trallvirke (eller annat virke vi köper som privatperson för den delen).
Jag har levt i tron om att priserna ännu är extremt höga.
När kommer priserna i handeln att gå ner, eller har de redan sjunkit
Källa: https://www.di.se/pressreleaser/202...pa-travaror-nu-svalnar-ocksa-proffsmarknaden/
Har detta börjat märkas på trallvirke (eller annat virke vi köper som privatperson för den delen).
Jag har levt i tron om att priserna ännu är extremt höga.
När kommer priserna i handeln att gå ner, eller har de redan sjunkit
Källa: https://www.di.se/pressreleaser/202...pa-travaror-nu-svalnar-ocksa-proffsmarknaden/
D Danne12345 skrev:I dagens eko 5 september 2022 sades att efterfrågan på trävaror sjunkit kraftigt och att priserna på trävaror hos trävaruindustrin sjunkit 20-40%.
Har detta börjat märkas på trallvirke (eller annat virke vi köper som privatperson för den delen).
Jag har levt i tron om att priserna ännu är extremt höga.
När kommer priserna i handeln att gå ner, eller har de redan sjunkit
Källa: [länk]
Trallvirket har gått ned i pris redan den här terminen, virkespriser sätts kvartalsvis så det dröjer innan fullt genomslag.
Det brukar släpa lite då kontrakten skrivs i förväg. Sen är frågan om det inte blir lönsammare att göra ved av en del av det som annars blir trall om priset sjunker så mycket, t ex att elda i kraftverk i Sverige och skicka ved tlll Tyskland.
I mina teblad ser jag att det stora genomslaget kommer till sommaren eller möjligen tidig höst. Om nu inget annat händer som påverkar situationen kraftigt. Fast jag vill inte tänka på vad som slår en pandemi och det största kriget i Europa sedan andra världskriget.
I mina teblad ser jag att det stora genomslaget kommer till sommaren eller möjligen tidig höst. Om nu inget annat händer som påverkar situationen kraftigt. Fast jag vill inte tänka på vad som slår en pandemi och det största kriget i Europa sedan andra världskriget.
Folk har väll inte tid att bygga trädäck när de inte "jobbar" hemifrån längre. Har sett en del objekt på Hemnet där ägana tycks ha blivit rokiga och byggt altaner för glatta livet.
Jag tycker det är majoriteten på hemnet som drabbats av "vi vill bo i en brädgård"-sjukan. Synd då det jag iofs kan göra fågelholkar av virket men inte har någon lust att riva en altan där någon förköpt sig på skruv.J Jaggatagga skrev:
Klicka här för att svara