Någon som erfarenhet av AKAI AM-U11?
Är ute efter något i halvhöjd som matchar skivspelaren från samma period.

Stereo förstärkare AKAI AM-U11 med knappar och rattar för bas, diskant, volym och olika ingångar; Phono, Tuner, Aux och Tape.
Ingångar på den är Phono/Tuner/Aux/Tape

Någon som om Tuner ingången går att använda som vilken ingång som helst?

Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Någon som erfarenhet av AKAI AM-U11?
Är ute efter något i halvhöjd som matchar skivspelaren från samma period.

[bild]
Ingångar på den är Phono/Tuner/Aux/Tape

Någon som om Tuner ingången går att använda som vilken ingång som helst?
Tuner ingången borde vara en vanlig linjeingång, som Aux och Tape.
Riktigt snygg sak tycker jag! Har fått fina omdömen på HiFi engine:
https://www.hifiengine.com/manual_library/akai/am-u11.shtml

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Tuner ingången borde vara en vanlig linjeingång, som Aux och Tape.
Riktigt snygg sak tycker jag! Har fått fina omdömen på HiFi engine:
[länk]
Det är ju dock "bara" 20W per kanal men det kanske räcker?
Skulle isåfall gå ifrån en Yamaha rx-397 med 50W/kanal

Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Det är ju dock "bara" 20W per kanal men det kanske räcker?
Skulle isåfall gå ifrån en Yamaha rx-397 med 50W/kanal
Jag det ska man inte stirra sig blind på, förr i tiden var det oftast "riktiga" watt så att säga.
Jag har en gammal Marantz som är specad till 26W, och den räcker med råge till mina golvhögtalare:
Gammal Marantz stereoförstärkare, modell 2226B, med silverfront och kontroller för volym, balans, bas, diskant och inställningsskala.

Redigerat:
Maria T
Nyfiken. Jag kan ingenting om Marantz men i mitten av 80-talet sa min dåvarande pojkvän, och hans kompisar, att det var ett riktigt lågprismärke som man inte skulle köpa, de häcklade rejält om vilka märken som var "bra" och vilka bara Svenssons köpte (jo, det var på Lidingö om det är nån tröst).
Så jag undrar om de var rejält ute och cyklade (hoppas lite på det) eller om Marantz har blivit ett märke som som steppat upp, för att använda ett sorgligt uttryck.

Som jämförelse kan jag säga att jag spenderade surt ihoptjänade pengar på en riktig kamera, valde en Canon, och blev totalt utskrattad. Jag var tydligen dum i huvet som inte fattade att Nikon var det som gällde, eller allra helst en Leica.

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Nyfiken. Jag kan ingenting om Marantz men i mitten av 80-talet sa min dåvarande pojkvän, och hans kompisar, att det var ett riktigt lågprismärke som man inte skulle köpa, de häcklade rejält om vilka märken som var "bra" och vilka bara Svenssons köpte (jo, det var på Lidingö om det är nån tröst).
Så jag undrar om de var rejält ute och cyklade (hoppas lite på det) eller om Marantz har blivit ett märke som som steppat upp, för att använda ett sorgligt uttryck.

Som jämförelse kan jag säga att jag spenderade surt ihoptjänade pengar på en riktig kamera, valde en Canon, och blev totalt utskrattad. Jag var tydligen dum i huvet som inte fattade att Nikon var det som gällde, eller allra helst en Leica.
Jag kan inte historien om Marantz, men som jag har fattat, så har det varit ett "bra" märke genom åren.

Marsntz gjorde riktigt bra saker fram till 80 talet då de hade en del lågpris prylar parallellt med bättre saker

Närbild av en skivspelare med en röd Goldring Elektra pickup nål som spelar en svart vinylskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min gamla Thorens 150 med tonarm SME 3009 (fast skal = osmart) från 1971.
Pickupen var väl något Shure-tjosan (hette de 75-nåt?) från början men med ny arm blev det en Grado FC+.
Fungerar klanderfritt efter 54 år. OK, det har blivit några nya remmar under åren. Undertill på översiktsbilden skymtar en Dynaco PAT-5 som byggdes från byggsats (1975). Utanför bild finns kompisen slutseget Dynaco Sterero 150.

• Skivspelare Thorens 150 med SME 3009 tonarm på ett bord, delvis täckt med plastlock, omgiven av olika objekt.
    Skapa konto
  • Närbild på tonarmen SME 3009 med en Grado FC+ pickup monterad på en Thorens 150-skivspelare.
    Skapa konto
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.