Hittade ingen tråd om vinylspelare, vinylskivor och kanske till och med 78or. Så kör på ba! :D

• Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
En depprockare / industrialist / synthare här!
Spelar vinyl på en Rega P2. Spelar 78or på en Audio Technica AT-LP120-USB med därför avsedd monopickup. Förstärkaren är en Heathkit AA100 rörförstärkare från forntiden, kopplad till ett par lånade Linnhögtalare av okänd modell.

Helst av allt lyssnar jag på Alphavilles Forever Young i tung remastrad nyutgåva från 2019. Världens bästa album som numera låter sinnessjukt bra!

• Gilla
  • Wow
  • Haha
pinballseye och 6 till
  • Laddar…
Härligt! En vinyltråd! Det såg man ju inte komma för säg 20 år se'n :)

Har precis dammat av min skivspelare efter ett längre uppehåll, och jäklar alltså!
Varför "försvann" vinylen? Jag tycker det låter bättre än alla andra senare format.

• Gilla
  • Älska
hsd och 4 till
  • Laddar…
P
Här är en metal/svartrock! Spelar i dagsläget vinyl på en Systemdek IIX med Roksan Tabrizarm och en Goldring 1042 MM.

Om jag ska utse mina absolut bästa band (näst intill omöjligt) är det nog Therion, Candlemass, Sisters of mercy, Fields of the nephilm, The Cure. Och hundra till:crysmile:

• Gilla
  • Älska
nameloser och 4 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Varför "försvann" vinylen? Jag tycker det låter bättre än alla andra senare format.
I ärlighetens namn var ju CDn jävligt frän när den kom! :D Och enkel, lät bra, knastrade inget osv. Man kan ju såhär i efterhand tycka att CD och vinyl hade kunnat existera parallellt. Men trenden bland normala människor är väl att det ska vara enkelt, det ser vi ju numera när streamingen konkurrerar ut CDn.

En intressant fundering kring "alla andra senare format": Ända sedan tidernas begynnelse har utvecklingen gått mot bättre och bättre ljudåtergivning. Det kan ju diskuteras i all oändlighet men CDn hade ju som ambition att vara bättre än vinylen. MEN, i och med Minidiscen övergav man visionen av ett bättre ljud till förmån för enkelhet och den utvecklingen har ju dessvärre hållit i sig. Från mp3-formatet någon gång på 90-talet tog det ju tills typ 2015(?) innan tex Tidal kom med "fullkvalitetsljud" och Spotify mfl är ju inte i närheten på långa vägar än. Så min fundering, vart tog drömmen om det perfekta ljudet vägen och kommer den någonsin att komma tillbaka? :thinking:

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Här är en metal/svartrock! Spelar i dagsläget vinyl på en Systemdek IIX med Roksan Tabrizarm och en Goldring 1042 MM.

Om jag ska utse mina absolut bästa band (näst intill omöjligt) är det nog Therion, Candlemass, Sisters of mercy, Fields of the nephilm, The Cure. Och hundra till:crysmile:
Mmm... Sisters... :love:

Jag var inne på vinylspåret ett bra tag. Samlade främst på 50-60-tals singlar. Hade även bilgrammofon och några andra skivspelare men sålde av allt för några år sen. Det blev helt enkelt för dyrt och tidsödande att leta upp de skivor jag ville ha.

Fast det är en kul hobby. Man lär känna väldigt mycket kufar :D

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
P
David Wallin David Wallin skrev:
Mmm... Sisters... :love:
Jag har nog lyssnat på "Floodland" 1 gång i veckan i över 30 år. Jag vet, helt sjukt:crysmile:

• Gilla
  • Älska
  • Haha
pinballseye och 4 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Jag var inne på vinylspåret ett bra tag. Samlade främst på 50-60-tals singlar. Hade även bilgrammofon och några andra skivspelare men sålde av allt för några år sen. Det blev helt enkelt för dyrt och tidsödande att leta upp de skivor jag ville ha.

Fast det är en kul hobby. Man lär känna väldigt mycket kufar :D
Bilgrammofon har jag alltid tyckt varit fränt, men har aldrig haft någon! :rofl:

Jag hade en tanke om att ha spelare för "alla" varianter på ljudmedia, men saknar en sådan där konstig kassettspelare för "vanliga kassetter - men digitala". Minns inte vad de hette, de var en parentes i hifi-historien.

klosp11
Dan1891 Dan1891 skrev:
Härligt! En vinyltråd! Det såg man ju inte komma för säg 20 år se'n :)

Har precis dammat av min skivspelare efter ett längre uppehåll, och jäklar alltså!
Det är även bättre, det är analog, 100% ljud, inget avbrott eller 0:or och 1:or eller ännu värre komprimerad spotify ljud. Det är fantastiskt att lägga på en 60 år gammal jazz skiva och går tillbaka i tiden.

Och tips, har man inte bytt redan, köp en ny nål :cool:(y)

• Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
mowatom skrev:
Jag har nog lyssnat på "Floodland" 1 gång i veckan i över 30 år. Jag vet, helt sjukt:crysmile:
Ganska förståeligt ändå. ;)

• Haha
1
  • Laddar…
Min musik är väldigt bred, men baserad i rock, blues, jazz. Men även New Age och elektronisk.
Stones, Deep Purple, Thin Lizzy, Bod Dylan, Cure, Simple Minds, Miles Davis, John Coltrane, Kraftwerk, New Order för att ta några :)

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
klosp11 klosp11 skrev:
Det är även bättre, det är analog, 100% ljud, inget avbrott eller 0:surprised:r och 1:surprised:r eller ännu värre komprimerad spotify ljud. Det är fantastiskt att lägga på en 60 år gammal jazz skiva och går tillbaka i tiden.

Och tips, har man inte bytt redan, köp en ny nål :cool:(y)
Jag blir förvånad varje gång jag spelar en 78a med tex Duke Ellington över hur bra ljud det var redan på den tiden.

• Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Här kommer jag att hänga och kolla! Har just dammat av runt 18 hyllmeter vinyl och riggat upp skivspelaren. Flesta plattorna är nog mannens men jag har bidragit med många fina maxisinglar. Här ska spelas!

• Gilla
Rooten48 och 4 till
  • Laddar…
klosp11
David Wallin David Wallin skrev:
Jag blir förvånad varje gång jag spelar en 78a med tex Duke Ellington över hur bra ljud det var redan på den tiden.
Exakt! och det är otroligt att det fina ljudet finns kvar på en skiva efter så många år. Med riktiga instrument och riktiga artister.

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.