Hej!
Jag planerar att byta golv i ett barnrum där det för närvarande ligger linoleumgolv. Lägenheten ligger i ett flerfamiljshus från 80-talet (inte på bottenvåningen), och linoleumen verkar vara lagd direkt på betongen. Jag är osäker på golvets ålder, men det ser plant och stabilt ut, och är limmat bra.

Jag överväger två alternativ och behöver råd om vilket som är bäst:

1. Lägga laminat direkt ovanpå befintlig linoleum:
  • Jag har läst att linoleum inte bör vara äldre än 15 år om man ska lägga laminat ovanpå - stämmer detta?
  • Jag planerar att göra jobbet själv trots att jag saknar erfarenhet. Särskilt orolig är jag för eventuella vattenspill, särskilt i hörnen vid gipsväggarna - hur man brukar hantera detta? Behövs något särskilt underlag mellan linoleum och laminat?
2. Ta bort linoleumen och lägga laminat direkt på betongen men mellanlägg
  • Jag saknar erfarenhet av att jämna ut betong om det skulle behövas, men linolium verkar vara plat (kontrollerat med 45 cm rätskiva som är inte tillräckligt). Men jag vet inte hur situation ser ut under det.
  • Eftersom jag inte kan jämna betongen själv är jag osäker på kostnaderna - vad kan det kosta att få en yrkesman att jämna ut betongen och lägga golv i ett rum på 20 kvadratmeter?
  • Fördelen med den här alternativ, att jag kan välja fritt bland laminat, då vissa tillverkare (t.ex. Tarkett) endast godkänner installation på:
    • Skivmaterial
    • Jämna avjämningsmassor (nya eller renoverade)
Som jag förstår det skulle garantin från tillverkaren eventuellt inte gälla om jag lägger laminatet direkt på linoleum.

Vad rekommenderar ni? Finns det andra aspekter jag bör tänka på?

• Beige linoleumgolv med fläckigt mönster i ett barnrum i flerfamiljshus från 1980-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Linoleumgolv i barnrum med trätröskel och synliga skruvar, tagen i diskussion om att byta golv, flerfamiljshus från 80-talet.
    Skapa konto
Redigerat:
Det där ser inte alls ut som linoleum!
Med reservation för att det är någon variant som jag aldrig sett. Men jag anser mig ha mycket bra koll på linoleumgolv. Så det skulle förvåna mig.

Jag tycker det ser ut som ett vinylgolv av typen "plastmatta". Oavsett finns det ingen annan anledning att ta bort det än att golvet blir för yjockt/högt om det är kvar. Tvärtom fungerar det som underlag och är dessutom tätt.

Så man kan lägga laminat direkt på. Att lägga en tunn foam under laminatet kan vara bra. Om 1) golvet är lite ojämnt, 2)man vill ha det mjukare och 3) man vill dämpa stegljud

• Gilla
Spikbjörn och 1 till
  • Laddar…
Tack för snabbt svar! Jag har tagit en bild till från ett annat ställe i huset. Förstår jag rätt att det bekräftar din tanke om att det verkar vara plastmatta?

• Slitet och sprucket plastgolv med en upphöjd kant.
    Skapa konto
  • Gilla
es017
  • Laddar…
Med reservation för att jag enbart är glad lekman och mitt råd per definition bara blir .......

Har lagt några laminatgolv direkt på gammal "plastmatta" (oklart vilken/vilka sorter) från 70-talet efter konsulterande med kollega som är gammal golvläggare. Hans råd har varit att så länge golvet är helt och jämnt och så att säga i funktionellt gott skick så är det bara att lägga laminat ovanpå. Själv föredrar jag lumppapp istället för foam men det är nog mest en smaksak.

• Gilla
mktimson
  • Laddar…
M mktimson skrev:
Tack för snabbt svar! Jag har tagit en bild till från ett annat ställe i huset. Förstår jag rätt att det bekräftar din tanke om att det verkar vara plastmatta?
Jaga och nej. Dvs det är garanterat inte linoleum. Men om det är vinyl rakt igenom vågar jag inte säga. Den brukar inte krulla sig så. Så jag misstänker att det är olika material i över och undersida.

Nu spelar det ingen roll för bäst/enklast är att låta den vara kvar.

Ang lumppapp funkar det såklart.

Det lite tråkiga tipset är att följa läggningsinstruktionerna för det nya golvet. Men rent generellt spelar underlaget mycket liten/ingen roll så länge det är slätt- Ev krav finns i instruktionerna... Det kan variera lite vad som rekommenderas. Kährs har t.ex. vinylgolv med inbyggd "foam".

Något golv jag såg på Bauhaus rekommenderade endast sin egen foam. Det funkar såklart, men vilken foam som helst eller lumppapp går rimligen precis lika bra. Naturligtvis vill man sälja så mycket man kan...

• Gilla
mktimson
  • Laddar…
Nu blev jag nyfiken på vad det är för material. :D Tack allihopa! Jag känner mig lite mer övertygad om att lägga golvet själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.