Hej forumet, får nu äntligen till min första tråd här efter 6 år som medlem!

Vi bor i ett gammalt tillbyggt torp. I den timrade originaldelen är ena halvan kök. Nu vid rivning av bjälklaget i kök uppdagar sig en gjuten platta, innanför stommen, betongen går upp mot syllen. Detta är det sista vi går igenom och renoverar i huset nu och kan konstatera att hela huset har torpargrund i ok skick då förutom köket, samt badrum men där är allt i sin ordning.

Svart äldre vindpapp rätt på betongen med glasfiber ovanpå, sedan 45x95 uppallade som golvåsar. Vindpappet var såklart fuktig och unken, även isoleringen. 2x4an såg fräscht utan missfärgning,
detta misstänker vi är gjort tidigt 2000/sent 1990. Återstår att bila fram betongen mot syllen och se hur det gått åt 😅

Frågan är vad man gör därefter, ska man satsa på att bila ur alltihop och få till en grund som är tänkt att fungera ihop med timmerstomme, stommen har fortfarande sin stensockel det står på som i denna änden är rätt hög, ca 40-50cm
Vet inte hur tjock betongen är än,
eller om man skall bila ut en ficka mot väggar och sedan isolera med lämpligt material i ficka och på "platta" men känns som upplagt för fuktproblem med fukten från platta, eller finns det en lösning där? Ju mer jag funderar känns det som att det är svårt att inte få fukten att gå ut mot timret isåfall!

För mig känns det som att bila ur alltihop och återställa en torpar/krypgrund vore det rätta, men alltid kul med tips och idéer!

• Bilden visar en rivning av bjälklag i ett kök med synlig gjuten betongplatta, svart vindpapp och isolering i dåligt skick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog bila bort allt och ta det därifrån.

Hur många m2 är det frågan om och vad tror du att det finns under betongen, berg eller annat?

Pika (bila) bort och kärra ut eländet.

Blev några testhål med bilmaskin nu på morgon. Porös tunn (4-5cm)betong armerad med hönsnät o lagt rätt på grunden ser det ut som, var mest sand och förmultnat trä under. Undrar vad för tokar som gjort detta och hur man kom fram till denna lösningen när det begav sig?? Skulle vara kul att veta, men men… vi vet vad som ska göras i helgen! 🤣

Har en traditionell jordkällare under del av köket, Stenvalv. Borde man göra något mer än att vara extra försiktig med bilmaskin runt denna? Den ska väl hålla upp sig självt? Kanske man ska få till någon form av stämp för vibrationernas skull..

TorpAnders TorpAnders skrev:
Jag skulle nog bila bort allt och ta det därifrån.

Hur många m2 är det frågan om och vad tror du att det finns under betongen, berg eller annat?
25 kvadrat ca, bra grusig mark om än väldigt mycke stora stenar 😀

H4rpan H4rpan skrev:
25 kvadrat ca, bra grusig mark om än väldigt mycke stora stenar 😀
Dåså , bara att häva ut eländet och gräva ut tillräckligt så du får in ditt nya bjälklag med plats för det du vill ha.

H4rpan H4rpan skrev:
Blev några testhål med bilmaskin nu på morgon. Porös tunn (4-5cm)betong armerad med hönsnät o lagt rätt på grunden ser det ut som, var mest sand och förmultnat trä under. Undrar vad för tokar som gjort detta och hur man kom fram till denna lösningen när det begav sig?? Skulle vara kul att veta, men men… vi vet vad som ska göras i helgen! 🤣

Har en traditionell jordkällare under del av köket, Stenvalv. Borde man göra något mer än att vara extra försiktig med bilmaskin runt denna? Den ska väl hålla upp sig självt? Kanske man ska få till någon form av stämp för vibrationernas skull..
Många byggare rekommenderar den där lösningen än i dag. Det enkla svaret på din fråga är att det inte finns någon medicin som biter på både okunskap och dumhet samtidigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.