23 438 läst ·
484 svar
23k läst
484 svar
Vinnare och förlorare på flyttskatten
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Nåja, nog kommer jag ihåg att det var ett specialfall som gav den effekten trots att jag inte läste Svenskan då.K kortis skrev:Som den kära Astrid Lindgren och Pomperipossa. Hon hade företag och tog inte det året ut någon lön att tala om det året men fastigheter hade hon och fastighetsskatten kom hon inte ifrån och då fick hon 102% i skatt. Ja jävlar vad synd det var om tanten. Och jo Svenska Dagbladet hade undersökande journalistik efter hennes död om det. Kan säga att ingen annan tog upp det
Enligt Timbro så berodde det på att hon betalade sociala avgifter som egenföretagare, och dessa hade just höjts kraftig pga. lågkonjunkturen, så nog måste hon ha tagit ut lön. Det gällde ju inte heller 102 % i skatt utan i marginalskatt, skatten på sista hundralappen.
Regeringen införde genast ett retroaktivt schablonavdrag för egenavgifterna så hennes marginalskatt blev 85 % inkl. egenavgifter i stället.
https://timbro.se/smedjan/den-sanna-sagan-om-pomperipossa-i-monismanien/
Vi är ett av få välfärdsländer som inte har någon förmögenhetsskatt, fastighetsskatt, gåvoskatt eller arvsskatt.
Alltså, inte nån av dem!!!
Dessutom har vi extremt liberala skatteregler för gods, slott & herresäten.
Nä, är du förmögen & klagar så beror det på att du inte har insett regelverket.
Alltså, inte nån av dem!!!
Dessutom har vi extremt liberala skatteregler för gods, slott & herresäten.
Nä, är du förmögen & klagar så beror det på att du inte har insett regelverket.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 385 inlägg
Mycket vill ha mer?L lat skrev:
L lat skrev:
Ja och så var det ju Timbro de brukar vara bra på att slira lite.BirgitS skrev:
Nåja, nog kommer jag ihåg att det var ett specialfall som gav den effekten trots att jag inte läste Svenskan då.
Enligt Timbro så berodde det på att hon betalade sociala avgifter som egenföretagare, och dessa hade just höjts kraftig pga. lågkonjunkturen, så nog måste hon ha tagit ut lön. Det gällde ju inte heller 102 % i skatt utan i marginalskatt, skatten på sista hundralappen.
Regeringen införde genast ett retroaktivt schablonavdrag för egenavgifterna så hennes marginalskatt blev 85 % inkl. egenavgifter i stället.
[länk]
Det du räknar upp är väl de delar som brukar klassas som dåligt fungerande i Sverige.D Daniel 109 skrev:
Mer pengar till en verksamhet är inte alltid av godo, de som styr verksamheten brukar anställa mer byråkrater inte folk på golvet som utför kärnuppgifterna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 183 inlägg
Det är inte att slira lite att påstå att orsaken var kraftigt höjda egenavgifter ett visst år om det hade gällt fastighetsskatt och ingen lön alls. Jag vet inte heller varför det skulle vara bättre för Timbro att det gällde extra hög marginalskatt pga. egenavgifter och inte fastighetsskatt.K kortis skrev:
Att det gällde marginalskatt kommer jag ihåg själv eftersom det var just marginalskatten som diskuterades på 70- och 80-talet, och inte total skatt.
Men om du inte vill tro på Timbro så finns det ju gott om andra sidor om samma händelse, jag tog bara den sidan därför att de skrev ovanligt mycket.
Här skriver Svenskan: https://www.svd.se/a/6zXzwr/s-attacken-mot-lindgren-blev-ett-fiasko
Eller för att ta en tidning från det andra blocket: https://www.aftonbladet.se/debatt/a/dd46XB/astrid-skakade-makten
Vet inte riktigt hur du kan få ett bidrag att likställas med en skatt? De går ju inte hand i hand direkt, som du själv också konstaterar.G OMathson skrev:Visst men ränteavdraget är exakt samma som skatt på ränteinkomster, jag hade rätt höga lån tidigare och fick dra av 30% av räntan från inkomstskatten, några senare hade jag sparat ihop pengar och hade ränteinkomster och samtidigt lån, kvittades. Numera inga lån och bara kapitalinkomster som jag betalar 30% skatt på, oavsett inkomst.
Ska ränteavdraget bort får man samtidigt ta bort skatt på inkomst av kapital och det kommer inte ske.
Ränteavdraget som det är idag trycker nog upp marknadspriserna på alla brf, villor osv kring 20%, frågan är om det spelar någon roll.
Att räntebidraget pressar upp marknadspriserna håller jag med om, därav borde man plocka bort direkt.
Skall man ha 22% skatt på reavinster på bostäder skall det vara det även på andra kapitalinkomster.
22% är lågt jämfört med 30%.
22% är lågt jämfört med 30%.
Ok, så hur tänker du dig att det ska fungera och finansierasP Peter787 skrev:
BirgitS skrev:
Det är inte att slira lite att påstå att orsaken var kraftigt höjda egenavgifter ett visst år om det hade gällt fastighetsskatt och ingen lön alls. Jag vet inte heller varför det skulle vara bättre för Timbro att det gällde extra hög marginalskatt pga. egenavgifter och inte fastighetsskatt.
Att det gällde marginalskatt kommer jag ihåg själv eftersom det var just marginalskatten som diskuterades på 70- och 80-talet, och inte total skatt.
Men om du intTimbro så finns det ju gott om andra sidor om samma händelse, jag tog bara den sidan därför att de skrev ovanligt mycket.
Här skriver Svenskan: [länk]
Eller för att ta en tidning från det andra blocket: [länk]
Jo det var mycket riktigt marginalskatt och hon skriver ju samtidigt att hon hade mycket lite att leva på, hum, tanten var ju stormrik.BirgitS skrev:
Det är inte att slira lite att påstå att orsaken var kraftigt höjda egenavgifter ett visst år om det hade gällt fastighetsskatt och ingen lön alls. Jag vet inte heller varför det skulle vara bättre för Timbro att det gällde extra hög marginalskatt pga. egenavgifter och inte fastighetsskatt.
Men om du inte vill tro på Timbro så finns det ju gott om andra sidor om samma händelse, jag tog bara den sidan därför att de skrev ovanligt mycket.
Här skriver Svenskan: [länk]
Eller för att ta en tidning från det andra blocket: [länk]
Artikeln jag läste var mycket mer utförlig men hittar den inte.
Marginalskatterna sänktes oxå med bla den motiveringen att det lönade sig att arbeta mer för höginkomsttagare fast med den påföljd att de arbetade mindre med bibehållen lön.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Det krävdes att folkkära svenskar som Lindgren och Bergman fick smaka på skattesmäll för att skatterna skulle ändras. 85% procent marginalskatt är ju bra sjukt det med. Idag har vi "bara" 66% vilket också är sjukt. Ingen ska behöva betala mer än 50% skatt på sin lön.BirgitS skrev:
Nåja, nog kommer jag ihåg att det var ett specialfall som gav den effekten trots att jag inte läste Svenskan då.
[länk]
Marginalskatt är inte skatten på sista hundringen. Det är skatten över brytpunkten. SÅ har du tex som en av mina bästa vänner 130k lön betalar du du på 130-51 = 79k
Ränteavdrag känner jag till men räntebidraget du skriver om, hur får man del av det?A Arne_Planka skrev: