Unikt namn
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej det räcker du ligger några tusenlappar över brytpunkten för att få 46 procent.. Det som är så sjukt
"Några"?
När du loggar in på skatteverket för att räkna ut din slutgilltiga skatt, så är det alltså ett 50% förhållande mellan dessa två inringade siffror?
Skärmdump av skattedeklarationsformulär, överstruket med röd och grön markering, ofullständig text, ekonomiska termer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grattis till dig i så fall. Grattis med stort G.

Frågan är om jag når dit ens med 100k extra i månaden....

Unikt namn Unikt namn skrev:
"Några"?
När du loggar in på skatteverket för att räkna ut din slutgilltiga skatt, så är det alltså ett 50% förhållande mellan dessa två inringade siffror?
[bild]
Grattis till dig i så fall. Grattis med stort G.

Frågan är om jag når dit ens med 100k extra i månaden....
Du har glömt AGA!

Unikt namn
Du har glömt AGA!
Så du når inte heller 50%?

En vacker dag kanske....

A ajn82 skrev:
Höja skatten på kapitalvinster (och hus), men man får räkna bort inflationen, det hade varit något det!
Lite tråkigt när det var deflation

F fribygg skrev:
Ränteavdrag känner jag till men räntebidraget du skriver om, hur får man del av det?
Jag tror att du vet vad jag menar.
Jag skrev bidrag med mening eftersom jag anser att det är ett sådant.
Staten skänker dig den delen som du egentligen skulle betalat (och som då resten av skattebetalarna är med och finansierar), annars skulle det ju inte vara ett avdrag heller.

A Arne_Planka skrev:
Jag tror att du vet vad jag menar.
Jag skrev bidrag med mening eftersom jag anser att det är ett sådant.
Staten skänker dig den delen som du egentligen skulle betalat (och som då resten av skattebetalarna är med och finansierar), annars skulle det ju inte vara ett avdrag heller.
För min del finge man gärna avskaffa ränteavdraget och göra ränteintäkter skattefria;)

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Lite tråkigt när det var deflation
Fast i någon bemärkelse rättvist, samt hade varit skapat incitament att använda besparingar vilket hade minskat deflationen (vilket är ett av problemen med deflation, folk avvaktar med köp för att det ska bli billigare, vilket i sin tur ökar deflationen), så national ekonomiskt hade det nog varit positivt

En sak som artikeln inte tar upp är det orättvisa sätt som reavinsten beräknas på, utan justering för penningvärdesförändringar!

Vi står nu inför att sälja vårt föräldrahem i Storstockholmsområdet. Huset byggdes 1955 med en stort insats av eget arbete. Kostnaden för tomt och husbygge verkar ha legat på 70.000kr (om jag minns rätt). Vi hittade lånepapper på det beloppet, och det var ju jättemycket pengar då!. Vid försäljning kommer det förhoppningsvis att inbringa ett par miljoner, och dessvärre kommer nästan alltihopa räknas som vinst eftersom hänsyn inte tas till penningvärdesförändringar! Jag fattar inte att det inte har blivit mer hallå om detta, eftersom det väl drabbar alla som byggde för länge sedan och deras arvingar. Borde finnas uppräkningsschabloner för äldre hus! Särskilt som det inte är självklart att alla småkvitton finns kvar efter så lång tid.!

Alltså jag är för reavinstbeskattning men jag är emot sättet som vinsten räknas ut på!

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Om man är generös kan man säga delar av AGA under brytpunkten går tillbaka till dig som löntagare om man är oerhört generös för i verkligheten finns det inga garantier som tex med en privat försäkring. Men allt över b
Du är så förutsägbar!
Allt som staten gör är "jävla sossepolitik, om inte kommunism" och allt som det privata gör är guld, gröna skogar & frihet.
Nu tog det libertariana experimentet slut när Pinochet störtades, eftersom det helt enkelt inte fungerade.
Vem vet, du kanske tom håller med om den extrema åsikten som libertarianer har om att " allt lönearbete är slaveri" & tycker att alla ska vara egna företagare, så att vi får en äkta "gig ekonomi"?

Om du inte förstått frågan om "hur mycket får du behålla av lönen efter skatt" ska du kanske jobba på det.
En ANNAN fråga är vad är arbetsgivarens totala kostnad för en arbetstagare är & hur mycket av det en arbetstagare får ut i handen.

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Du är så förutsägbar!
Allt som staten gör är "jävla sossepolitik, om inte kommunism" och allt som det privata gör är guld, gröna skogar & frihet.
Nu tog det libertariana experimentet slut när Pinochet störtades, eftersom det helt enkelt inte fungerade.
Vem vet, du kanske tom håller med om den extrema åsikten som libertarianer har om att " allt lönearbete är slaveri" & tycker att alla ska vara egna företagare, så att vi får en äkta "gig ekonomi"?

Om du inte förstått frågan om "hur mycket får du behålla av lönen efter skatt" ska du kanske jobba på det.
En ANNAN fråga är vad är arbetsgivarens totala kostnad för en arbetstagare är & hur mycket av det en arbetstagare får ut i handen.
En sak är säker och det är att det fungerar dölja skatter iallafall.

• Gilla
  • Haha
lat och 2 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
En sak som artikeln inte tar upp är det orättvisa sätt som reavinsten beräknas på, utan justering för penningvärdesförändringar!

Vi står nu inför att sälja vårt föräldrahem i Storstockholmsområdet. Huset byggdes 1955 med en stort insats av eget arbete. Kostnaden för tomt och husbygge verkar ha legat på 70.000kr (om jag minns rätt). Vi hittade lånepapper på det beloppet, och det var ju jättemycket pengar då!. Vid försäljning kommer det förhoppningsvis att inbringa ett par miljoner, och dessvärre kommer nästan alltihopa räknas som vinst eftersom hänsyn inte tas till penningvärdesförändringar! Jag fattar inte att det inte har blivit mer hallå om detta, eftersom det väl drabbar alla som byggde för länge sedan och deras arvingar. Borde finnas uppräkningsschabloner för äldre hus! Särskilt som det inte är självklart att alla småkvitton finns kvar efter så lång tid.!

Alltså jag är för reavinstbeskattning men jag är emot sättet som vinsten räknas ut på!
Det är dock inte specifikt för fastigheter, samma problem existerar för alla andra investeringar också. Guld, aktier osv

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:

Som sagt, det är ju en "principfråga", skulle man införa någon form av indexuppräkning av kapital i skattesammanhang. Så skulle man med nödvåndighet få införa det för alla typer av kapitalinkomster/utgifter.

Jag tror att den realtivt låga skattesats vi har på kapitalinkomster delvis beror just på att även inflationen beskattas.

Förr, innan den stora skattereformen vi hade omkring 1990, så beskattades kapitalinkomster med samma skattesats som arbetsinkomster, och vi hade hög marginalskatt. Jag hade ex. 85% marginalskatt på mina inkomster första året jag arbetade efter högskolan, visserligen pga. mycket övertid. Men det innebar att även ränteinkomster beskattades med 85%. Då hade man relativt nyligen infört ett tak på max 85% skatt. Innan dess var det en del i Sverige som hade uppmot 120% marginalskatt (Astrid Lindgren's "Pomeripossa" handlade om det).

På den tiden vet jag att det förekom seriösa förslag om att man skulle behålla 85% skatt på reavinster, men med indexreglering, så man bara skulle få betala det på reel vinst. Inflationen på den tiden låg typiskt på 8 - 12% per år.

Samtdigt hade man fram till slutet av 70 talet möjlighet att kvitta skuldräntor mot inkomst till 100%, så hade du ett bostadslån med 15% ränta, så betalade du i praktiken bara drygt 2% ränta på lånet, samtidigt som värdet av lånet sjönk med inflationen på 12%. Alltså en reel ränta på -10%. Det var inte allt som var skräp med skattesystemet på den tiden.

Men med detta i backspegeln, så är jag rätt glad för dages system. Framförallt när det finns möjlighet att skjutra reavinsten framför sig när man byter bostad.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
L lat skrev:
Ok, så hur tänker du dig att det ska fungera och finansieras
Man städar en trappa uppifrån och ner är en gammal sanning, så in med nya chefer och ut med de gamla är en start.
Utan mer pengar.
Sen är Sverige nerlusat med myndigheter och verk i en ökande omfattning.
Det finns 342 myndigheter och verk idag...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tidigt -80tal klagade man också på skattetrycket men jag kunde, utan extra tillgångar, som ensamstående mamma till två små köpa mig storstadsnära hus med belåning upp till taknocken. Bottenlånet, bundet på 5 år, låg på 16,5%. Lönen var inte märkvärdig men med fast inkomst som statsanställd kunde jag dessutom hålla mig med bil.

Säg den ensamstående mamma som kan det idag!

Redigerat:
  • Gilla
Abies koreana och 8 till
  • Laddar…
P
Det krävdes att folkkära svenskar som Lindgren och Bergman fick smaka på skattesmäll för att skatterna skulle ändras. 85% procent marginalskatt är ju bra sjukt det med. Idag har vi "bara" 66% vilket också är sjukt. Ingen ska behöva betala mer än 50% skatt på sin lön.

Marginalskatt är inte skatten på sista hundringen. Det är skatten över brytpunkten. SÅ har du tex som en av mina bästa vänner 130k lön betalar du du på 130-51 = 79k
I Estland betalar man 20% som max på sin lön i skatt.
Socialavgiften, anställningsskatt, är 33%.
20% skatt på företag, dock enbart på den vinst som tas ut, inte på vinst som stannar i bolaget.
EU försökte stoppa den låga bolagsskatten, men fick nej av EU-domstolen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.