Hej! Är rätt ny här på sidan men känner att jag kommer vara mer och mer aktiv framöver med diverse projekt i pipelinen. Jag hoppas både kunna utöka kunskapen inför och dela med mig av erfarenheter. Ser mig själv som rätt händig men har rätt liten erfarenhet av att göra saker fackmässigt, vilket jag gärna vill göra för större saker framöver.

Jag ska bygga en vinkällare, eller snarare klimatkontrollerad vinvägg, i en källare. Val av plats och utförande grundar sig i att det ska vara visuellt tilltalande samt lämpligt för korrekt långtidslagring, i stil med detta eller detta. Efter många timmar här, på finewines.se och andra sidor är jag väl inläst på vad som är viktigt och hur andra gjort det. Då alla situationer är olika och jag fortfarande har en del byggnadstekniska funderingar jag inte kunnat läsa mig till, hamnar mina frågor på denna del av detta forum.

Platsen är en "korridor" i mitten av en uppvärmd och inredd källare, se ritning. Väggarna är tegel och betong, se bilder (ursäkta kvaliteten, det är screenshots från en video). Hela källaren inklusive korridoren har betongplatta med vattenburen golvvärme och klinker. Bjälklag i betong med vattenburen golvvärme i ovanliggande rum.
  1. Dörren kommer att bli en måttbeställd tredelad skjutdörr, Willab Garden WG 62 Eco, som löper från vägg till vägg. Kan golvskenan limmas mot klinkergolvet? Nog kan golvvärmen kartläggas med värmekamera, men undviker helst det och vill gärna ha dörren på ett specifikt ställe för att maximera utrymmets djup.
  2. Kylaggregat, troligen Thermocold EC10, installeras på den långa tegelväggen (preliminärt utlåtande av byggare är att ett hål där är ok). Varmluften går då ut i förrådet på andra sidan. Detta är uppvärmt, men tänker att lite extra varmluft där varken gör nytta eller skadar?
  3. Gällande golvet för vinväggen är min tanke att golvvärmen i korridoren som mest körs på 10-12 grader underhållsvärme och att golvisolering då ej behövs. Är detta ok?
  4. Jag vill uppnå 14 grader och 60% RF med avsikt att kunna långtidslagra, och kommer därför att isolera väggar och tak och installera fuktspärr på den varma sidan. Det röda i 3D-ritningen illustrerar ev. luftspalt, reglar och isolering. Här dyker de flesta av mina frågeställningar upp. Jag ser framför mig att jag antingen reglar med stål eller trä. Spontant vill jag hålla mig borta från organiskt material i källaren, men detta kanske har mindre betydelse med uppvärmt golv och endast innerväggar? Jag håller mig gärna till att bygga på max 15 cm på väggar och tak, men det finns utrymme för flexibilitet vid behov.
    1. Behövs luftspalt mellan husets väggar och fuktspärren? Räcker det isåfall att denna löper ut i tak och golv eller hur borde detta isåfall lösas?
    2. Träreglar: Fördelar jag ser är att jag enkelt fäster reglar i husväggarna för luftspalt, lägger fuktspärr mot dessa och sedan korsreglar med isolering som jag sedan fäster specialgips på. Har jag tänkt rätt?
    3. Stålreglar: Fördelar jag ser är att jag håller mig till oorganiskt material (dock osäker på om det behövs enligt 4). Jag tänker då att jag skruvar upp takskenan och limmar golvskenan med t.ex. Tec7 (med avstånd till husväggen om luftspalt rekommenderas). Dock förstår jag inte hur jag skulle göra med fuktspärren vid val av stålreglar? Kan denna tejpas (med dubbelhäftande tejp för ändamålet) på utsidan av stålreglarna? Sedan isolering och gips likt 4.3 på vinsidan.
    4. Tak: Tänker mig samma lösning som för väggarna (4.2 eller 4.3), men när och hur det görs beror på om luftspalt behövs och hur denna ska löpa (4.1). Söker klarhet i detta.
5. Kort om val av isolering; andra vinutrymmen verkar övervägande ha valt XPS eller EPS för väggar och tak. Spontant känns det som att EPS är tillräckligt, men vill dubbelkolla.

All er ovärderliga expertis kring ovan punker och rent allmänt skulle vara mycket uppskattad!

• Planritning över källare inklusive en markerad sektion för framtida vinkällare; detaljer visar takhöjd och dimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av källarutrymme med tegelvägg och klinkergolv, planerad att bli en vinvägg med skjutdörr och trädetaljer.
    Skapa konto
  • Uppvärmd källarkorridor med tegelväggar och klinkergolv, brandsläckare, träningsutrustning och vit pilatesboll mot väggen.
    Skapa konto
  • Källarkorridor med tegelvägg, klinkergolv och en träningscykel; plan för vinväggsprojekt.
    Skapa konto
Kul projekt!

Blir lite fundersam på när du säger att golvvärmen är på 10-12 grader. Vilken temperatur är det i källaren? Om det är över 12 borde golvvärmen inte vara på alls i så fall? Känns golvet varmt? Är ju tråkigt att låta olika energiförbrukande system kämpa mot varandra i temperatur.

P Perplexus skrev:
Kul projekt!

Blir lite fundersam på när du säger att golvvärmen är på 10-12 grader. Vilken temperatur är det i källaren? Om det är över 12 borde golvvärmen inte vara på alls i så fall? Känns golvet varmt? Är ju tråkigt att låta olika energiförbrukande system kämpa mot varandra i temperatur.
Tack, ska bli kul att se hur jag löser det!

Varje rum har sin egen ledning, dock bara en per rum. Källaren håller vanlig inomhustemperatur året runt och används som boyta. Har dock inget behov av golvvärme just i den korridoren så den hålls nog avstängd, kommentaren om "som mest" 10-12 grader var bara ifall det skulle behövas någon gång av någon anledning. Systemen ska som du säger inte kämpa mot varandra!

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.