Byggahus.se

Viner i garaget

1. M
    Medlem · 20 inlägg

Marie MM

Medlem
    Vi har länge tänkt bygga en mat- och vinkällare längst in i garaget, som ligger under vårt hus – isåfall ett litet men rejält rum att gå in i, med väggar och dörr och möjligen någon slags kylanordning/temperaturreglering, som en slags modern visthusbod. Kanske rentav en liten sittplats. Nackdelen vore förstås, förutom kostnaden, att garaget inte längre kan användas för en bil (vilket vi själva inte heller gör, men kanske framtida ägare).

Ett alternativ som jag just kommit på vore att istället inreda ett mindre utrymme som ligger i anslutning till garaget, en nisch som idag redan används för viner och allmän prylförvaring – se Bild 1 nedan. Så nu funderar jag på om vi inte, istället för att satsa på att bygga ett rejält rum, skulle kunna kakla och måla detta utrymme, snygga till golvet och sätta dit dörrar och inredning. Det skulle åtminstone räcka för våra vinbehov, och kanske en eller annan lagrad ost (vi har en vinkyl i köket också).

Min man tror dock att den förstnämnda lösningen som vi hela tiden varit inne på (rum byggt i garage) skulle bli billigare än den nyare idén (dörrar för nischutrymme). Vilket jag har svårt att förstå, eftersom den vore mer omfattande och dessutom skulle kräva hänsyn till alla möjliga sorters rör som löper i taket (se Bild 4).

Nu spanar jag på olika lösningar för vinförvaring som passar oss. Bland annat här och på Hemnet. Självklart vill vi lägga ner mer pengar på mat och viner än på hantverkskostnader och material. :)

I bottenvåningen på en Jönköpingsvilla som just nu är till salu hittade jag Bild 2 och 3 som ni ser nedan. Det framgår av beskrivningen att detta vinförvaringsutrymme är byggt i en f d matkällare, dock inte om temperaturen är naturlig eller reglerad.

MIN FRÅGA Jag undrar helt enkelt om någon av er skapat en lösning liknande denna, och om ni kan berätta något om vad det kostade, med insatta dörrar, ev temperaturreglering etc? Lägg gärna upp bilder. :)

P S Har läst det som står allmänt om att bygga vinkällare och förvara viner i denna utmärkta artikel: https://www.byggahus.se/bygga/bygga-vinkallare så just den länken behöver ni inte tipsa om. Jag är också medveten om att en bra början är att göra noggranna temperaturmätningar över tid på de möjliga platserna.

Bild 1 Nuvarande förvaring och möjlig plats för mindre ”vinkällare”:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Vinförvaring i smatten vid garaget?! Mars 2021.jpg

Bild 2 och 3 Jönköpingsvillan – realistisk målbild för utrymmet på bilden ovan?

Skärmavbild 2021-03-27 kl. 00.54.06.png
    Skärmavbild 2021-03-27 kl. 00.54.15.png

Källa: https://www.hemnet.se/bostad/villa-...tml&utm_source=mail&utm_term=for_sale-premium

Bild 4 Garaget (som f n mest används till vinterförvaring av diverse trädgårdsbråte och hantverksprylar)
    Vin- och matkällarmöjlighet i garaget ... Mars 2021.jpg

2. M
    Medlem · 20 inlägg

Marie MM

Medlem
    Beklagar att några bilder för mycket hamnat i inlägget. Tyvärr lyckas jag inte radera dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.