Jag har en fastighet som är i genomförandetiden av en ny detaljplan. I denna detaljplan har kommunen tyvärr gjort en ganska stor del n3 mark på min fastighet.

Jag har läst att man kan bygga attefallshus på prickmark så länge man håller sig till 4.5m från tomtgräns. Men jag antar att denna bestämmelsen trumfar det så att jag inte kan bygga på någon del av den delen som är n3-ad oavsett vad för åtgärder man tar för att komma runt det. Finns det någon här som har bättre koll än en själv?

Karta över fastighet med markerad n3-område; visar gränser och detaljer för planerat bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dokument om byggnadsteknik beskriver att dagvatten ska infiltreras på N3-marker för dränering på fastigheten.

Claes Sörmland
Du kan bygga en bygglovsfri komplementbyggnad eller ett komplementbostadshus (det är termerna för gamla "attefallshus"/"friggebod") på marken om bestämmelsen enbart är prickad mark, alldeles oavsett att syftet är att markytan ska kunna användas för infiltration om dagvatten.

MEN: Om det i detaljplanen har beslutats om denna reglering som en skyddsbestämmelse mot översvämning så får du dock inte hindra att markytan är tillgänglig för infiltration av dagvatten med en bygglovsfri komplementbyggnad eller ett komplementbostadshus. Det är inget direkt byggnadsförbud i så fall men byggnadens grundläggning får inte hindra att markytan kan infiltrera vatten (Jag tänker att det får bli plintar för att marken ska vara tillgänglig för infiltration). Om det är ett beslut om en skyddsbestämmelse så står det under rubriken "Skydd" i planbestämmelserna och så verkar det ju inte vara. Så det ser med den minimala information du har angett inte ut som ett hinder mot bygglovsfri komplementbyggnad eller komplementbostadshus.

Fråga byggnadsnämnden om de bedömer att det är en skyddsbestämmelse och be dem i så fall ange varför de gör den bedömningen, t ex att det anges i planunderlagen.

Läs propositionen s 224 om detta ämne:
https://data.riksdagen.se/fil/65A15A50-B5DF-493A-A3E1-DB62D4EB993B

Sen visar ju kartan att det finns fastighetsgräns mot allmän plats i närheten. Kommer byggnationen inom 4,5 m från gränsen mot allmän plats krävs huvudmannens skriftliga grannemedgivande. Är det allmänt huvudmannaskap för den allmänna platsen kan alltså kommunen oavsett hindra ett sådant bygge.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.