381 läst ·
10 svar
381 läst
10 svar
Tunn masonit under gips
jag tror inte fukt är något problem om väggen inte har en ovanlig konstruktion. Det enda anledningen till att ta bort masoniten och tapeten är att du behöver dessa extra mm av någon anledning.
Skulle du veta att det inte finns fuktspärr, vilket spelar mindre roll om det funkat httils kan du överväga att plasta innan montage av gips. Utan att ha sett väggen eller veta hur det ser ut är min inställning att du skall skippa det och montera gipset.
Jag är hyfsad på att spackla så jag hade gjort det istället och sedan målat eller tapetserat. Detta eftersom några tapetlager+lim hjälper till att förebygga sprickor som kan uppstå i vägar som har lite rörlighet, vad jag försöker säga är att om du skruvar gips i en plankvägg som kanske kan ha viss rörlighet så kan det spricka i gipsskarvarna. Osannolikt men möjligt.
Skulle du veta att det inte finns fuktspärr, vilket spelar mindre roll om det funkat httils kan du överväga att plasta innan montage av gips. Utan att ha sett väggen eller veta hur det ser ut är min inställning att du skall skippa det och montera gipset.
Jag är hyfsad på att spackla så jag hade gjort det istället och sedan målat eller tapetserat. Detta eftersom några tapetlager+lim hjälper till att förebygga sprickor som kan uppstå i vägar som har lite rörlighet, vad jag försöker säga är att om du skruvar gips i en plankvägg som kanske kan ha viss rörlighet så kan det spricka i gipsskarvarna. Osannolikt men möjligt.
Enligt en kompis som jobbar med att besikta så luktar inte mögel så mycket, man behöver lägga näsan nära där möglet är för att känna lukten. Däremot kan ju andra kemiska reaktioner ske i material när det varit i kontakt med fukt över tid. Lite likt emulsionsdoften från syllar på husen från 60 & 70-talet. T ex fick jag ta ut gymgolvet som tidigare ägare lagt ut i uthuset på en oisolerad betongplatta och då försvann lukten som var där.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 722 inlägg
Det måste vara stumt under renoveringsgips där man sätter skruvarna bara. Annars blir det aldrig bra hur mycket man än spacklar skruvskallarna. Blir det mönstrade tapeter ovanpå syns det förstås inte.
Klicka här för att svara