772 läst ·
17 svar
772 läst
17 svar
Renoverings- eller standardgips på spånskiva och andra funderingar
Hej,
jag och hustrun har nyligen börjat riva tapeter från väggarna i ett vinterbonat fritidshus byggt under sent 70-tal. Då vi planerar att bo permanent är vi måna om att lägga lite extra krut på att få till det snyggt, men samtidigt förstås till en rimlig kostnad.
Nedan följer en handfull foton av vad vi har att jobba med.
Det finns förstås flera lager tapeter, i vissa fall färg målat på tapet där det understa lagret är fästa direkt på 12 mm spånskivor, dvs. inga gipsskivor så långt vi rivit hittills. Spånskivorna är för övrigt fästa med dyckert i reglarna. Den senaste omtapetseringen bör ha varit gjord för ca tio år sedan av föregående ägare, denna gång utan att ta bort några lister.
De utanpåliggande eldragningarna lämnar ju en del att önska, men att fälla in elen känns inte rimligt i det här läget, så jag
tänker mig att man försöker snygga till det så mycket som möjligt.
Om man nu tänker sig montera gipsskivor ovanpå spånskivorna, är det renoverings- eller standardskivor bäst i det här fallet? Jag antar att vi får montera bort eluttag och strömbrytare för att borra för dosorna.
Vill man ta bort så mycket som möjligt av tapet och gammalt spackel från spånskivorna innan gipset monteras/något annat att undersöka när vi ändå håller på, eller är det inte värt besväret?
Hur hade ni tänkt i det här läget?
Vidare har jag en del funderingar gällande golvet, men det får bli i en separat tråd.
jag och hustrun har nyligen börjat riva tapeter från väggarna i ett vinterbonat fritidshus byggt under sent 70-tal. Då vi planerar att bo permanent är vi måna om att lägga lite extra krut på att få till det snyggt, men samtidigt förstås till en rimlig kostnad.
Nedan följer en handfull foton av vad vi har att jobba med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det finns förstås flera lager tapeter, i vissa fall färg målat på tapet där det understa lagret är fästa direkt på 12 mm spånskivor, dvs. inga gipsskivor så långt vi rivit hittills. Spånskivorna är för övrigt fästa med dyckert i reglarna. Den senaste omtapetseringen bör ha varit gjord för ca tio år sedan av föregående ägare, denna gång utan att ta bort några lister.
De utanpåliggande eldragningarna lämnar ju en del att önska, men att fälla in elen känns inte rimligt i det här läget, så jag
tänker mig att man försöker snygga till det så mycket som möjligt.
Om man nu tänker sig montera gipsskivor ovanpå spånskivorna, är det renoverings- eller standardskivor bäst i det här fallet? Jag antar att vi får montera bort eluttag och strömbrytare för att borra för dosorna.
Vill man ta bort så mycket som möjligt av tapet och gammalt spackel från spånskivorna innan gipset monteras/något annat att undersöka när vi ändå håller på, eller är det inte värt besväret?
Hur hade ni tänkt i det här läget?
Vidare har jag en del funderingar gällande golvet, men det får bli i en separat tråd.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Själv hade jag korsreglat och byggt ett nytt isolerat installationsskikt invändigt om stugan ska användas som permanentboende.
Om man sätter gips på bef spånskiva finns inget behov av att ta bort gammal tapet och det är nog enklast och billigast att använda standardgips.
Om man sätter gips på bef spånskiva finns inget behov av att ta bort gammal tapet och det är nog enklast och billigast att använda standardgips.
Tidigare var det inte ovanligt att tapetsera direkt på spånskiva. Det går att göra idag också. Men det är större risk att det spricker i skarvarna än med gips.
Den enda fördel som renoveringsgips har framför vanlig gips är att den inte bygger lika mycket höjd. Du kan välja vilket som helst.
Det du bör fundera på är eldragningarna. Det skall vara möjligt att byta kablar. Så du bör lossa dem och sätta tillbaka dem utanpå gipset i det fall de är utanpåliggande.
Att rensa spånskivorna från tapet innan du bygger in dem bakom gips verkar som onödigt arbete.
Den enda fördel som renoveringsgips har framför vanlig gips är att den inte bygger lika mycket höjd. Du kan välja vilket som helst.
Det du bör fundera på är eldragningarna. Det skall vara möjligt att byta kablar. Så du bör lossa dem och sätta tillbaka dem utanpå gipset i det fall de är utanpåliggande.
Att rensa spånskivorna från tapet innan du bygger in dem bakom gips verkar som onödigt arbete.
Jag tar motpolen till fribyggs alternativ, renoveringstapet. Oavsett val av gips så bygger det så du behöver sala runt dörrar och fönster, listerna passar inte längre, eldosor behöver förhöjningsram. Min erfarenhet av renoveringstapet är att den håller borta sprickor mellan spånskivor.
Renoveringstapet och utanpåliggande el är inte nått dumt alternativ om man får tag i en elektriker som kan och vill dra utanpåliggande snyggt till ett rimligt pris.M Mellanbarn skrev:
Rent värmeisoleringsmässigtF fribygg skrev:
Det här känns definitivt som det ledande alternativetM Mellanbarn skrev:
Det här känns definitivt som det ledande och mest rimliga alternativet just nu; har en bardomsvän som är duktig elektriker så jag ska höra mig för. Har ni några tips på bra renoveringstapeter? Är det vävlim man bör satsa på?F fribygg skrev:
Tack för bra synpunkter! Övriga föreslog renoveringstapet som ett alternativ, har du några tankar kring det?A Avemo skrev:Tidigare var det inte ovanligt att tapetsera direkt på spånskiva. Det går att göra idag också. Men det är större risk att det spricker i skarvarna än med gips.
Flyttade själv in i ett hus med 2 lager tapet på spånskiva. Dock med infälld el. Jag tänkte medans man ändå är igång så satte jag OSB & Gips(standard) för att få ett schysst ytskikt.
Nu hade jag bytt (och flyttat ut) fönster medans jag tilläggsisolerade utsidan så jag hade ändå lite jobb att göra i fönstersmygarna.
Hur mycket isolering har du i väggarna? Om du har plats att offra invändigt hade jag gått på att regla upp en ny vägg där du kan dra elen, lägga i en skiva isolering och ev. en ångspärr.
Kan tillägga att jag precis som du har spåntade bräder i taket så det var skönt att kunna komma ut ett par cm så kunde jag skippa taklisterna och dra en fog istället.
Nu hade jag bytt (och flyttat ut) fönster medans jag tilläggsisolerade utsidan så jag hade ändå lite jobb att göra i fönstersmygarna.
Hur mycket isolering har du i väggarna? Om du har plats att offra invändigt hade jag gått på att regla upp en ny vägg där du kan dra elen, lägga i en skiva isolering och ev. en ångspärr.
Kan tillägga att jag precis som du har spåntade bräder i taket så det var skönt att kunna komma ut ett par cm så kunde jag skippa taklisterna och dra en fog istället.
Jag har använt renoveringstapet ett par gånger som genväg för att inte behöva spackla lika noga. Det fungerar den till.K koffertfisk skrev:
Jag har en teori om att främsta orsaken varför tapeten spricker i skarven mellan spånskivor är att skivorna inte sitter fast så hårt i reglarna när de bara är spikade. Därför skulle jag antagligen sätta några spånskiveskruv för att fästa skivorna bättre i reglarna. Sedan kan man spackla skruvskallarna och sätta renoveringstapet. Eller alternativt lägga lite större jobb på spacklingen och sedan tapetsera direkt.
Ok, intressant! OSB istället för spån då?B byggbygg123 skrev:Flyttade själv in i ett hus med 2 lager tapet på spånskiva. Dock med infälld el. Jag tänkte medans man ändå är igång så satte jag OSB & Gips(standard) för att få ett schysst ytskikt.
Jag har inte rivit bort och tittat bakom någon skiva ännu, men tog en kik bakom en av tallriksventilerna, verkar vara 95-100 mm mineralull, ser ut såhär:
Logga in
Skapa konto
Ja, alltså saken är den att huset totalt är ca 93 m^2 och vi är tre personer i hushållet - nu kommer visserligen 15-åringen att bosätta sig i en attefallare vi har på tomten; den inbyggda våningssängen och garderoben enligt planlösningen från mäklarannonsen nedan har vi rivit ut då vi tänkte göra detta till TV-rum. Regla upp nya väggar hade förstås varit smutt, men känns tyvärr inte som att vi har de marginalerna rent utrymmemässigt.
Logga in
Skapa konto
Ok, låter lovande. Ja, skruva när man ändå håller på låter helt klart som en bra idé.A Avemo skrev:Jag har använt renoveringstapet ett par gånger som genväg för att inte behöva spackla lika noga. Det fungerar den till.
Jag har en teori om att främsta orsaken varför tapeten spricker i skarven mellan spånskivor är att skivorna inte sitter fast så hårt i reglarna när de bara är spikade. Därför skulle jag antagligen sätta några spånskiveskruv för att fästa skivorna bättre i reglarna. Sedan kan man spackla skruvskallarna och sätta renoveringstapet. Eller alternativt lägga lite större jobb på spacklingen och sedan tapetsera direkt.
Återvänder till detta då vi ej landat i något definitivt ännu.F fribygg skrev:
Jag antar att man då korsreglar med 45x45, isolerar och sedan sätter ny innerbeklädnad (spån/OSB + gips)? Tänker man då att man lossar och flyttar ut (eller in?) de befintliga spånskivorna till den nya innerbeklädnaden; eller är det bara nytt material som gäller?