10 392 läst ·
265 svar
10k läst
265 svar
Vindkraft placering?
Ja jag ser det som positivt ändå. Sen att riksdagen ska vara av folket kan ju göra en lite bekymrad. Men nu har regeringen ändå följt dom som vet bäst och det är ju en bra grej.returen skrev:
Och varför skriver du då i tråden med 100% av inläggen utan substans?returen skrev:
Om du vet något som andra inte vet varför skriver du inte då?
Det verkar mer som du går igång på att raljera.
Medlem
· Blekinge
· 11 711 inlägg
Sverige skämmer ut sig:
https://www.offshorewind.biz/2024/1...class-on-offshore-wind/?utm_placeholder_value
https://www.offshorewind.biz/2024/1...class-on-offshore-wind/?utm_placeholder_value
därför det jag vet får jag inte tala om.Ulltand skrev:
Jag kan berätta allmänt om radarteknik men 100%arna kommer tappa det på rad 2.
så just nu är det fortfarande 100% så kallade "nyttiga idioter"
Jag känner mig ganska trygg i att svenska försvaret vet mer om radarteknik i sammanhanget än någon annan. Och jag har inte så konspiratoriskt lagd att jag tror FM ogillar vindkraft av någon annan obskyr anledning.returen skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 711 inlägg
Från källan i #110:
WindEurope said that the Swedish military had been “blocking offshore wind projects for years” and that the government did not do enough to moderate this conflict.
The organisation noted that in the seven other countries around the Baltic Sea, the governments had established joint formats between the offshore wind industry and the military, and highlighted the approach in Poland, where the military is using offshore wind farm infrastructure to enhance military surveillance capabilities.
Antagligen är Försvarets invändningarna hemligstämplade så det går inte att kolla substansen i det.
WindEurope said that the Swedish military had been “blocking offshore wind projects for years” and that the government did not do enough to moderate this conflict.
The organisation noted that in the seven other countries around the Baltic Sea, the governments had established joint formats between the offshore wind industry and the military, and highlighted the approach in Poland, where the military is using offshore wind farm infrastructure to enhance military surveillance capabilities.
Antagligen är Försvarets invändningarna hemligstämplade så det går inte att kolla substansen i det.
Vindkraft är riktigt bra i länder med fossila energisystem. Då kan man direkt minska utsläppen av CO2 när det blåser.S Stig-Rune skrev:
Alla länder måste dock kunna levererar den energi som behövs även när det inte blåser. I ett land som Sverige har vi inte bas som klarar det. Då är det dumt att bygga vidare på problemet med vindkraft som konkurrerar ut ut kärnkraft prismässigt på villkor att man bara levererar energi när man vill och kan.
När och om man kan lösa energilagring från vindkraft är det dock ett fullvärdigt alternativ även här och som primär energikälla om man vill det. Men ingen kan det i nuläget.
Japp jag förstår att ryssarna uttrycker detta då det inte gynnar demT Thomas_Blekinge skrev:Från källan i #110:
WindEurope said that the Swedish military had been “blocking offshore wind projects for years” and that the government did not do enough to m Huruvida boderate this conflict.
sen är det syftningsfelen så uppenbara att det är skrattretande
då förutom Bornholn(Danmarak) bara är sverige som har Östersjön mellan oss och hotet från öster. Huruvida vk är utbyggd utanför gdansk vet jag dock inte, men Vi NATO-länder samarbetar och det ligger kanske på vår lott
Andra länder runt Östersjön har inte en bana för missiler från Ryssland rakt mot deras kust. Och därför godkänner också FM vissa anläggningen i Sverige.T Thomas_Blekinge skrev:Från källan i #110:
Detta är bra exempel på Päron och Äpplen från en intresseorganisation som helt kan bortse från vår säkerhet och vad det skulle kosta att lösa problemet, om det går.
Medlem
· Blekinge
· 11 711 inlägg
Och på detta sätt går Sverige miste om en lönsam exportindustri. Svenska vatten är mycket lämpliga för vindkraft som man sedan skulle kunna exportera till kontinenten och UK. Eller använda till elslukande nya industrier i norr.Ulltand skrev:
Men istället låter Sverige sig stoppas av dunkla argument från försvaret och går miste om arbetsplatser och pengar.