returen returen skrev:
men franska grejjer skall man undvika se bara på leclerke
Patriot är iaf inte främsta systemet längre med mindre man lever kvar på 1980-talet ;)

E etompau skrev:
Intressant att se hur många sk experter på militär radar- och sensorteknik som har dykt upp den senaste veckan och som kommer med det ena kreativa förslaget efter det andra.

Förhoppningsvis vet de nada vad som gäller för aktuella installerade radar och övervakningssystem, vilken kapacitet och begränsningar de har.

Tycker statsminister var glasklar i söndagens Agenda omkring vad regeringen anser om detta; säger försvaret nej så gäller det. Punkt slut.

Både Finland och tidigare regering har stoppat vindturbiner i Östersjön pga säkerhetsläget och sensorsystem.

Vindkraftskyrkan får gilla läget.
Jag köper det inte

Jag har bekanta i branschen som suttit i möten med försvarsmakten och regeringens beslut överensstämmer väldigt dåligt med de samtalen...

returen returen skrev:
finns ju ingen som helst anledning att attackera ett vkv
ingen stridsekonomi
lika djävla dumt som när ukrainarna skjuter mot 500.- drönare med 20milijonerkronors robotar
Hur många miljoner kostar ett vindkraftverk?
Hur mycket kostar en Irantillverkad drönare?

En drönare per vindkraftverk tror jag är mycket bra krigsekonomi. Särskilt om man ska tro alla som säger att dessa vindkraftverk är så otroligt viktiga för vår elförsörjning.

Placerade långt ute till havs lär även betyda att de är väldigt svårförsvarade. I Ukraina/Ryssland verkar ju de flesta drönare skjutas ner när de attackerar mål som är långt från frontlinjen.

L lbgu skrev:
Hur många miljoner kostar ett vindkraftverk?
Hur mycket kostar en Irantillverkad drönare?

En drönare per vindkraftverk tror jag är mycket bra krigsekonomi. Särskilt om man ska tro alla som säger att dessa vindkraftverk är så otroligt viktiga för vår elförsörjning.

Placerade långt ute till havs lär även betyda att de är väldigt svårförsvarade. I Ukraina/Ryssland verkar ju de flesta drönare skjutas ner när de attackerar mål som är långt från frontlinjen.
oh en expert till....

T Thomas_Blekinge skrev:
Mikael Odenberg var försvarsminister tidigare. Läs vad han säger om beslutet:
[länk]
Varför skulle man lita på honom. Som politiker har han väl mest sysslat med att nedmontera försvaret. Eller skedde det någon uppbyggnad av försvaret under hans tid?

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
returen
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Patriot är iaf inte främsta systemet längre med mindre man lever kvar på 1980-talet ;)
beprövat och uppgraderat kan betyda mer

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
returen returen skrev:
oh en expert till....
Och vad är du för expert som tycker det är en dålig krigsekonomi att förstöra ett mål som kostar mångmiljonbelopp för en kostnad av kanske 10 000:-

L lbgu skrev:
Varför skulle man lita på honom. Som politiker har han väl mest sysslat med att nedmontera försvaret. Eller skedde det någon uppbyggnad av försvaret under hans tid?
och nuvarande ministrar sysslar tydligen mycket med att skaffa otrygga elsystem.

• Haha
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Jag köper det inte

Jag har bekanta i branschen som suttit i möten med försvarsmakten och regeringens beslut överensstämmer väldigt dåligt med de samtalen...
jag känner en som vars kusins föredetta pojkväns nya pojkvän
vet att ingen talar om det som är känsligt/hemligt

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Och vad är du för expert som tycker det är en dålig krigsekonomi att förstöra ett mål som kostar mångmiljonbelopp för en kostnad av kanske 10 000:-
vkv är inga högvärdiga mål om vi ändå skall snacka krigsekonomi
BTW
Jag är ingen sk expert för jag vet vad jag talar om

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P PurreP skrev:
[länk]

Avgick i protest mot neddragningar...
Visst, men han kan knappast ha varit ovetande om Reinfeldts inställning till försvaret när han tackade ja till posten. Så bara att han var med i det gänget gör honom medskyldig. Finns rätt många i nuvarande moderatledningen som av någon anledning svängt 100% i massor av frågor ifall man jämför med hur de tyckte förr. Vindflöjlar?

returen returen skrev:
jag känner en som vars kusins föredetta pojkväns nya pojkvän
vet att ingen talar om det som är känsligt/hemligt
Självklart lämnar försvarsmakten inte ut hemligheter till vindkraftsbolag men genom samtal kan man såklart utläsa åt vilket håll ett beslut lutar...

L lbgu skrev:
Visst, men han kan knappast ha varit ovetande om Reinfeldts inställning till försvaret när han tackade ja till posten. Så bara att han var med i det gänget gör honom medskyldig. Finns rätt många i nuvarande moderatledningen som av någon anledning svängt 100% i massor av frågor ifall man jämför med hur de tyckte förr. Vindflöjlar?
Han lämnade politiken för ganska länge sedan och jobbat inom energisektorn sen dess.

Om man ska hänga alla som hängde på Reinfeldt initialt är man lite fel ute kan jag tycka. Han klev av ministerposten redan efter ett år och åtföljdes av Sten "Tomhylsan" Tolgfors (Odenberg som myntade smeknamnet).

returen returen skrev:
vkv är inga högvärdiga mål om vi ändå skall snacka krigsekonomi
BTW
Jag är ingen sk expert för jag vet vad jag talar om
Om man ska tro vindkraftförespråkarna så är de ju otroligt viktiga för vår energiförsörjning. Så har dessa rätt borde de ju vara viktiga mål. Har de fel så borde de inte byggas allas.
Kontentan är nog att de inte bör byggas alls.

Ser man hur ryssarna använder sina vapen så verkar de inte direkt alltid prioritera krigsekonomi. Relativt ofta verkar de ju attackera rent civila mål. Redan under Andra Världskriget lärde man sig att det inte funkar utan snarare är kontraproduktivt. Det klassiska är väl när tyskarna började bomba civila mål i England 1940. Fick inte önskad effekt, snarare stärktes motståndsviljan. Inte heller de allierades bombningar av civila mål fick den effekt man hoppades på. Folk sluter upp för sin ledning när de ser fienden bete sig barbariskt.

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.