10 390 läst ·
265 svar
10k läst
265 svar
Vindkraft placering?
Jag köper det inteE etompau skrev:Intressant att se hur många sk experter på militär radar- och sensorteknik som har dykt upp den senaste veckan och som kommer med det ena kreativa förslaget efter det andra.
Förhoppningsvis vet de nada vad som gäller för aktuella installerade radar och övervakningssystem, vilken kapacitet och begränsningar de har.
Tycker statsminister var glasklar i söndagens Agenda omkring vad regeringen anser om detta; säger försvaret nej så gäller det. Punkt slut.
Både Finland och tidigare regering har stoppat vindturbiner i Östersjön pga säkerhetsläget och sensorsystem.
Vindkraftskyrkan får gilla läget.
Jag har bekanta i branschen som suttit i möten med försvarsmakten och regeringens beslut överensstämmer väldigt dåligt med de samtalen...
Hur många miljoner kostar ett vindkraftverk?returen skrev:
Hur mycket kostar en Irantillverkad drönare?
En drönare per vindkraftverk tror jag är mycket bra krigsekonomi. Särskilt om man ska tro alla som säger att dessa vindkraftverk är så otroligt viktiga för vår elförsörjning.
Placerade långt ute till havs lär även betyda att de är väldigt svårförsvarade. I Ukraina/Ryssland verkar ju de flesta drönare skjutas ner när de attackerar mål som är långt från frontlinjen.
oh en expert till....L lbgu skrev:Hur många miljoner kostar ett vindkraftverk?
Hur mycket kostar en Irantillverkad drönare?
En drönare per vindkraftverk tror jag är mycket bra krigsekonomi. Särskilt om man ska tro alla som säger att dessa vindkraftverk är så otroligt viktiga för vår elförsörjning.
Placerade långt ute till havs lär även betyda att de är väldigt svårförsvarade. I Ukraina/Ryssland verkar ju de flesta drönare skjutas ner när de attackerar mål som är långt från frontlinjen.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/odenberg-avgar-efter-braket-med-borgL lbgu skrev:
Avgick i protest mot neddragningar...
Medlem
· Blekinge
· 11 708 inlägg
Visst, men han kan knappast ha varit ovetande om Reinfeldts inställning till försvaret när han tackade ja till posten. Så bara att han var med i det gänget gör honom medskyldig. Finns rätt många i nuvarande moderatledningen som av någon anledning svängt 100% i massor av frågor ifall man jämför med hur de tyckte förr. Vindflöjlar?P PurreP skrev:
Han lämnade politiken för ganska länge sedan och jobbat inom energisektorn sen dess.L lbgu skrev:Visst, men han kan knappast ha varit ovetande om Reinfeldts inställning till försvaret när han tackade ja till posten. Så bara att han var med i det gänget gör honom medskyldig. Finns rätt många i nuvarande moderatledningen som av någon anledning svängt 100% i massor av frågor ifall man jämför med hur de tyckte förr. Vindflöjlar?
Om man ska hänga alla som hängde på Reinfeldt initialt är man lite fel ute kan jag tycka. Han klev av ministerposten redan efter ett år och åtföljdes av Sten "Tomhylsan" Tolgfors (Odenberg som myntade smeknamnet).
Om man ska tro vindkraftförespråkarna så är de ju otroligt viktiga för vår energiförsörjning. Så har dessa rätt borde de ju vara viktiga mål. Har de fel så borde de inte byggas allas.returen skrev:
Kontentan är nog att de inte bör byggas alls.
Ser man hur ryssarna använder sina vapen så verkar de inte direkt alltid prioritera krigsekonomi. Relativt ofta verkar de ju attackera rent civila mål. Redan under Andra Världskriget lärde man sig att det inte funkar utan snarare är kontraproduktivt. Det klassiska är väl när tyskarna började bomba civila mål i England 1940. Fick inte önskad effekt, snarare stärktes motståndsviljan. Inte heller de allierades bombningar av civila mål fick den effekt man hoppades på. Folk sluter upp för sin ledning när de ser fienden bete sig barbariskt.