Hej! Jag planerar för att isolera garaget och funderar på hur jag ska göra med vindavledare. Det är masonit som underlagstak, som buktar ner ca 3-5 cm mellan takstolarna. Ska jag sätta en masonit till och försöka få till samma nedbuktning så att det är, säg, 25 mm luftspalt hela vägen?

Är det en bra idé att fästa en läkt mitt på vindavledaren som ligger an mot yttre masoniten och säkerställer att det är en viss distans?

Sen ska jag väl sätta en bit masonit vertikalt för att ansluta till luftspalten i väggen? Men var ska den sitta? Kant i kant med hammarbandet? Har inte 100% koll på vad vindavledarens funktion är, så därför lite svårt att resonera sig fram :D
Det är puts på trästomme (om det spelar någon roll).

Bifogar några bilder som visar hur det ser ut.

Garagetak med masonit mellan takstolar, perforerad metallplatta och text om vertikal masonit och hammarband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trästruktur med märkta delar: puts, hammarband 95mm, och luftspalt. Bukande masonit ses mellan takstolar.
Skapa konto

Trätakstolar med masonit som underlagstak och byggdetaljer, fokus på takkonstruktion.
Skapa konto

Undrar även hur jag ska göra med insektsnät. Är det lönt att sätta när det är masonit i undrlagstaket, eller kommer insekter ändå leta sig in genom skarvar mellan masonitskivorna?

Om jag ändå ska sätta nät, var ska det isf sitta? Det är inklädd takfot. Ska jag fästa nät i takfotsbrädan, utmed botten längs hela takfoten, tvärs över luftspalten och fästa i hammarbandet?

Skulle använda mig av dessa från Tecca då du samtidigt får det tätt mot takfoten i ett och samma moment. Distanserna ser till att luftspalten alltid är 50mm. Illustration av en byggdel från Tecca med små distanser som skapar en 50 mm luftspalt, används för tätning mot takfoten.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.