Vi är precis på gång och startar upp projektet att göra vår ouppvärmda vind till en inredd ovanvåning och har några frågor kring isolering av taket.

Vi bor 10 mil norr om polcirkeln så periodvis smällkallt under vintern.

Planen är att använda oss av Hunton Nativo Träfiberisoleringsskivor när vi isolerar.

Här kommer lite bakgrundsinformation om huset & taket i fråga.
Huset är ett timmerhus byggt 1920 som av tidigare ägare genomgått en större renovering utvändigt på 70/80-talet. (Takbyte, utvändig tilläggsisolering av väggar, isolering av mellanbjälklag mm.)

Taket är uppbyggt enligt följande:
-Takstolar
- Masonit
- Läkt
- Plåttak.

Masonitskivorna är monterade med “mage” som hänger ner, vilket vi förstått är korrekt monterat, men ett par skivor har släppt och behöver fästas upp på nytt & några är missfärgade.

Så till våra frågor:

- Hur ska vi tänka kring de missfärgade masonitskivorna. Bör de bytas ut, innan isolering? Som det ser ut nu så är är fläckarna detsamma som när vi tog över huset för 5 år sedan och har inte förvärrats, men då det är mitt i vintern, så är det svårt att säga om det läker in någonstans när det regnar/ smälter snö. Såklart vill vi inte vänta till sommaren med att sätta igång då vi är i trängande behov av mer plats.

- Takstolarna är 18cm djupa. Vi kan bygga på ca 7-10 cm i snedtaket, men inte mycket mer då takhöjden blir för låg. Rymmer vi då tillräckligt med isolering?
( Nocken ska ventileras med ventiler på båda kortsidorna.)

- Hur bygger vi upp innertaket från Masoniten och inåt?, Behövs tex luftspalt & ytterligare skiva, eller kan isoleringen läggas direkt mot masoniten?

Bör sägas att masoniten överlappar, men på vissa ställen glipar det i skarvarna.

Bifogar några bilder på vår utmaning och hoppas på svar som gör oss lite klokare i frågan.

• Man inspekterar en missfärgad och släppt masonitskiva med ficklampa i en gammal timmerbyggnad under ett takrenoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en vind med synliga takstolar och masonitskivor. Skivorna har mörka missfärgningar, och några elektriska kablar hänger löst.
    Skapa konto
  • Gammal oinredd vind med synliga takstolar och masonitskivor, byggmaterial och fönster mot snöig utsikt, redo för renovering och isolering.
    Skapa konto
  • Delvis mörk vind med synliga takstolar, masonitskivor och plankor på golvet. Rullar av isolering och byggmaterial i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Missfärgade masonitskivor i ett vindsutrymme med träbjälkar och en upplyft sektion, potentiellt tecken på tidigare fuktproblem.
    Skapa konto
Det är dumt att börja inreda vinden innan man vet skicket på taket är det korta svaret.

Den där masoniten ser inte ut som något jag skulle vilja bygga in.

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Jag hade inte heller velat bygga in det där. Vi har också masonit på vinden men hade jag tänkt isolera vinden och inreda den hade jag nog eventuellt bytt yttertaket (till råspont+papp). Som det är idag är det lätt att inspektera vinden och dess masonitskivor men bygger man in det kommer man inte märka om det läcker in förrän det gått väldigt lång tid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.