Hej!

Om man läser artikeln om Uteluftsventilerade kalla vindar, av Sveriges provnings- och Forskningsinstitut (www.sp.se) så blir man ju lite ställd. Jag byggde en vind på garaget/hobbyrum med en 12 och en 9,5 regel korsat där jag fyllde med lösull. La både byggfolie glespanel och sedan inomhuspanel. Gaveln har inga ventiler däremot är nocken väldigt öppen (det kommer tom in snö ibland så jag fick täta). Poängen är att jag byggde 5 cm tjocka vindavledare av imp board som slutar 10 cm ovanför iso. Det är ju skolexemplet. Efter att ha läst artikeln om att man inte ska ha så mycket ventilering på kallvind utan snarare göra vindsbjälklaget så tätt att inget kommer igenom och att man ska undvika övertryck - blir man lite fundersam. Är det någon som har byggt en kallvind (villa eller garage) som är i det närmaste oventilerat men däremot väldigt tätt i vindsbjälklaget? Vet att exempelvis Modulent bygger vindar med isolering hela vägen upp (men inget i vindsbjälklaget) och gör supertätt för att undvika uteluft på vinden. Innerluften anses inte nå upp dit (bygger kanske på att husen har frånluftsvärmepump). Problemet med vindavledare är ju just att man faktiskt får in fuktig utomhusluft inomhus. Själv levde jag i villfarelsen att det ändå är rätt eftersom luften måste cirkulera i den kalla vinden. Frågan är alltså OM man har MYCKET vindsbjälklagsisolering ska man då minimera sin ventilation på den kalla vinden eller ska man tillse att man har mycket sådan?

Det måste ju vara tvärtom. Ju mer isolering desto större ventilation på kallvinden! Anledningen till denna åsikt är att ju större ventilationen är desto mindre temperaturskillnad blir det mellan luften på kallvinden och utomhusluften. Ju mindre temperaturskillnaden är desto mindre risk att fukten i utomhusluften fälls ut inne på vinden vid väderomslag från kallt till varmare ute. Dessutom kommer en större ventilation ha större förmåga att transportera bort fukt som trots allt tagit sig förbi alla diffusionsspärrar och ut på vinden.

Hej Eld! Ja det är ju det som är den gängse teorin. Det var ju skönt att höra att fler jobbar på det sättet. Det skulle ändå vara intressant o höra om fler hört olika bud i det här. Fuktig luft kommer nog alltid upp på en vind på ett eller annat sätt (även om byggplast naturligtvis stoppar mycket). Den måste ju ventileras. Jag förstod poängen som sådan att man enbart skulle ha en "måttlig" ventilation och "måttligt" insläpp av luft uteifrån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.