Är på jakt efter några goda råd gällande kallvinden på vårt nyligen införskaffade 70-talshus om ca 93 m², byggt- och tillbyggt som fritidshus men som vi planerar nyttja som permanentbostad - kan tillägga att tidigare ägare bott "i princip" permanent i omgångar. Mina funderingar gäller närmare bestämt gnagar/insektsskydd, isolering, ventilation samt ångspärr.

1. Gnagar/insektsskydd (takfot, gavelluckor och springor)

Idag finns inget takfotsnät eller liknande. Vi funderar i första hand på ett nät i rostfritt, aluminium eller liknande som i bästa fall är tillräckligt finmaskigt för att hålla insekter ute samtidigt som det är starkt nog att hålla gnagare borta. Ett annat alternativt vore förstås ett tåligare som yttre skydd sedan ett finmaskigt takfotsnät som inre skydd en bit in.
Träbalkar och isolering på kallvind med synliga springor där ljus tränger igenom, vilket kan indikera behov av tätning för bättre skydd mot skadedjur och väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fig 1: Takfot exempel.

Vidare, hur tätar och säkrar man bäst kring luckor, springor och dylikt?

Kallvind med träpanel och träbjälkar, synliga ledningar och genomföring, del av diskussion om isolering och ventilation i ett 70-talshus.
Skapa konto

Fig 2: Gavel tillbyggnadsdel (med sidolucka).

Mörk bild av innertak med små ljusöppningar som visar bristfällig tätning i en kallvind.
Skapa konto

Fig 3: Gavel ursprunglig del (ingen sidolucka).

2. Tilläggsisolering (~150 mm -> ~400 mm)

Idag består isoleringen till största del av mineralullsblock och mäter i genomsnitt ca 150mm. Det är troligen inget fel på dessa ur isoleringssynpunkt, men vissa av dem ser riktigt sjaskiga ut på grund av all ohyra genom åren.

Ett oisolerat vindsutrymme i ett äldre hus med träbjälkar, synlig isolering och skivor av plastisolering liggande på golvet.
Skapa konto

Fig 4: Mineralullsblock (plus annat överblivet).

Vi är inne på att lösullsisolera med antingen mineralull eller cellulosa och funderar kring följande:
  • Bör vi riva ut de befintliga blocken?
  • Mineralull vs. cellulosa för detta typ av hus?
  • Är 400mm en rimlig tjocklek? Finns det några risker med att gå tjockare (än vad vi har idag)?
3. Ventilerat eller lufttätt

När jag läst på om kallvindar verkar följande två alternativ har jag snöat i på dessa två lösningar då taket i sig är oisolerat (bilder Fig 5 och Fig 6 tagna från Byggnadsfysik: så fungerar hus, Hagentoft, Sandin).

Alternativ A – Traditionellt ventilerad kallvind
Illustration av traditionell kallvind med underlagstak, tät skikt av papp och råspont 22 mm; känslig för bristande lufttäthet och fukt.
Fig 5: Traditionell kallvind.

För denna lösning skulle man då montera vindavvisare, isolera och använda samma ventilationsprincip som idag.

Alternativ B - Mekanisk ventilation/avfuktare
Diagram över kallvindskonstruktion med styrd mekanisk ventilation, visar underlagstak med tätskikt av papp, tilluftsfläkt och spjäll.
Fig 6: Styrd mekanisk ventilation.

Här skulle man i stället lufttäta vinden så mycket som möjligt och installera mekanisk ventilation/avfuktare. Det man kan fundera på är hur "tillräckligt lufttätt", dvs. riktvärdet "ca 10 1/h@50Pa" som anges skulle uppnås rent praktiskt i det här fallet?

4. Ångspärr/ångbroms

Idag finns en traditionell ångspärr av plastfolietyp; denna är definitivt inte helt tät då jag sett flertalet hål och otätheter kring genomföringar.

Gul mineralullsisolering och träbjälkar med en vit kabel, del av en kallvind i ett 70-talshus, med fokus på isoleringsmaterialet.
Skapa konto

Fig 7: Punkterad ångspärr.

Utrymme under tak med mineralullsisolering och exponerade kablar. Träinramning synlig, diskussion om isolering och gnagarskydd.
Skapa konto

Fig 8: Gammal genomföring (läckage?).

Några tänkbara alternativ för att ta itu med detta:
  • Lappa ihop punkteringar med tejp
  • Byta ut mot ny ångspärr av samma typ
  • Byta ut mot ångbroms
Vad jag förstått är ångbroms populärt i just fritidshus då de tenderar att kallställas periodvis. Eftersom vi planerar att bo i detta fritidshus permanent - åtminstone under överskådlig tid - kommer det troligen inte kallställas på många år; å andra sidan vill man väl kunna ha den möjligheten.

Kan tillägga som allmän information att huset bygger på självdragsventilation men har krypgrundsavfuktare (samt PAX-fläkt i badrum).

Jag inser att dessa frågeställningar blir lite av en allt-i-ett-tråd, men jag är intresserad av era synpunkter på helheten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.