Vi har kallvind, huset är byggt 1976, luftspalter runt om hela huset med valmat tak, glaserade takpannor, inget är bytt sedan det byggdes. Jag har inte ögon för att bedöma om vi har mögel på råsponten eller om den anses fin.
Jag har lagt upp en termometer och den visar 55% luftfuktighet, 10 grader på vinden när det är 5 grader ute med en luftfuktighet på 75% ute.

Är detta bra? Vad tycker ni utifrån bilderna, är det dags att byta råsponten för vi tänker om vi ska lägga om taket. Sedan tänker vi om vi ska tilläggsisolera, eller ta bort gammal isolering och lägga ny, men har hört att man ska vara försiktig med att ändra mycket på vinden OM den varit fin i 50år, men är den fin? Vad ser ni?

• Träväggar och bjälkar i en kallvind med byggstöttor och råspont syns under ett glastak; bilden tas för att bedöma skick och förekomst av mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Råspont i en gammal vind med träbjälkar, delvis oskyddade, utan synligt mögel, i behov av inspektion för eventuell ombyggnad och isolering.
    Skapa konto
  • En kallvind med träkonstruktion och råspont syns ovan, med isoleringsmaterial på golvet under takbjälkarna.
    Skapa konto
  • Loft med träbalkar och isolering syns på bilden; naturligt ljus lyser upp delar av trästrukturen och den fiberrika isoleringen.
    Skapa konto
Du får hemskt gärna byta mot min råspont :)
Ser ju fint ut och verkar aldrig ha runnit vatten heller. Det ser lite ljust/vitt ut en bit ner, men jag gissar att det är blixten som förvränger färgen lite?

Den ser ju ut som ny. Ja, det är risk för problem vid tilläggsisolering. Vi har ett samtida hus och vi har tilläggsisolerat med ca 200mm. Jag var orolig i början men det har klarat sig, trots fuktigt västkustklimat.

surris
Jättefin, byt inte den råsponten. Sen behöver du inte ta bort gammal isolering, du kan lägga ny uppepå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.