suger man ur vindluften med våld så måste det komma nytt luft från någonstans. Olämpligt att fylla vinden med varm och fuktig inneluft från bostaden. Lika olämpligt att dra in kall/varm uteluft som ska pasera vinden i stora mängder. På sommaren blir det kondens på innetaket , på vintern kan det blir rimfrost och båda fenomen bidrar till påväxten. Jag tycker du ska stänga fläkten och återställa isoleringen
Håller med #17 ovan- det var en fläkt för kök och bad. Finns det annan ventilation nu?
Håller med #17 ovan- det var en fläkt för kök och bad. Finns det annan ventilation nu?
T Tomy12 skrev:
Det är uppenbart att boytan i huset inte ventileras alls. Varm och "smutsig" luft stiger upp genom vinden PGA att det saknas diffussionspärr eller att den befintliga är dålig. Luften träffar den kalla råsponten och kondens bildas.T Tomy12 skrev:
Råsponten på vinden måste saneras, det är inga dåliga mängder påväxt. Enklast är om ni ändå ska byta tak nu i juni är att byta all råspont också, det kanske är redan inplanerat?
I samband med det arbetet behöver ni ordna med ventilationen.
Det är lite väl stora ord här kan jag tycka.sunnis skrev:
1. Det är inget som måste saneras, det "räcker" med att ordna till klimater så dör påväxten av sig själv.
2. Luddet har ju ingen volym så jag vet inte om man kan säga att det är några avsevärda mängder, men nog växer det ju. Lite synd att få panik bara för detta.
Det bästa verkar vara att se över hela husets ventilation och förstå hur det borde fungera. Resten löser sig självt sedan tror jag....
Stämmer de två förut var till köket o badrummet, efter renovering badrummet har en fläkt och köksfläkten är kolfilterfläkt ,T Tompafix skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 123 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 123 inlägg
Här krävs ett rejält omtag. Man har fuckat med vent vid renoveringar. Kolla ordentligt hur ventrör går och fixa. Vent ska ut ur huset, inte sluta i ett bjälklag, på vinden eller liknande.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 123 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 123 inlägg
1. Ja, det är ju samma sak. Inte prata när du inte vet vad du pratar om.MathiasS skrev:
Det är lite väl stora ord här kan jag tycka.
1. Det är inget som måste saneras, det "räcker" med att ordna till klimater så dör påväxten av sig själv.
2. Luddet har ju ingen volym så jag vet inte om man kan säga att det är några avsevärda mängder, men nog växer det ju. Lite synd att få panik bara för detta.
Det bästa verkar vara att se över hela husets ventilation och förstå hur det borde fungera. Resten löser sig självt sedan tror jag....
2. Ingen har någonsin mätt mögel i volym, vad snackar du om?
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 123 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 123 inlägg
1. Nej för de flesta är det inte samma sak. Man tror man måste ta bort möglet fysiskt för att det ska försvinna. "Sanera".Düsseldorff skrev:
2. Du får mäta mögel precis hur du vill.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 123 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 123 inlägg
1. Ok topp.MathiasS skrev:
2. Visst, jag kan mäta det i gram per kvadrattum, men varför skulle jag göra det? När man funderar över mögelangrepp på vind är det ju angripen yta som är intressant.
Jag inser att mitt inlägg som du svarade på var en aning aggressivt i utformningen. Det var inte meningen.

