Suger fläkten bara luft från vinden? Hur ventilerar du själva bostaden???
 
T Tomy12 skrev:
Nu tillfälligt fläkten är igång , kollar videon , tycker du det hjälper?
Det syns att de kapat både röret som gick till köket och till våtutrymmen.
Har ni installerat någon nytt ventilationssystem?
Annars har du ingen ventilation vilket är mkt dåligt ur många synpunkter
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
suger man ur vindluften med våld så måste det komma nytt luft från någonstans. Olämpligt att fylla vinden med varm och fuktig inneluft från bostaden. Lika olämpligt att dra in kall/varm uteluft som ska pasera vinden i stora mängder. På sommaren blir det kondens på innetaket , på vintern kan det blir rimfrost och båda fenomen bidrar till påväxten. Jag tycker du ska stänga fläkten och återställa isoleringen
Håller med #17 ovan- det var en fläkt för kök och bad. Finns det annan ventilation nu?
 
sunnis
T Tomy12 skrev:
Uppvärmning är bergvärme. Finns ingen ventilation i vinden, bara fyra st Jalusigaller , 2 fram och 2 bak i vinden som du kan se i bilden. Jag bor i en villa som har tegel på fasaden och taket är betongpannor som är 40 år gammal och ska bytta taket i juni.
T Tomy12 skrev:
Uppvärmning är bergvärme. Finns ingen ventilation i vinden, bara fyra st Jalusigaller , 2 fram och 2 bak i vinden som du kan se i bilden. Jag bor i en villa som har tegel på fasaden och taket är betongpannor som är 40 år gammal och ska bytta taket i juni.
Det är uppenbart att boytan i huset inte ventileras alls. Varm och "smutsig" luft stiger upp genom vinden PGA att det saknas diffussionspärr eller att den befintliga är dålig. Luften träffar den kalla råsponten och kondens bildas.

Råsponten på vinden måste saneras, det är inga dåliga mängder påväxt. Enklast är om ni ändå ska byta tak nu i juni är att byta all råspont också, det kanske är redan inplanerat?

I samband med det arbetet behöver ni ordna med ventilationen.
 
  • Wow
gaia
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Råsponten på vinden måste saneras, det är inga dåliga mängder påväxt.
Det är lite väl stora ord här kan jag tycka.

1. Det är inget som måste saneras, det "räcker" med att ordna till klimater så dör påväxten av sig själv.
2. Luddet har ju ingen volym så jag vet inte om man kan säga att det är några avsevärda mängder, men nog växer det ju. Lite synd att få panik bara för detta.

Det bästa verkar vara att se över hela husets ventilation och förstå hur det borde fungera. Resten löser sig självt sedan tror jag....
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Det syns att de kapat både röret som gick till köket och till våtutrymmen.
Har ni installerat någon nytt ventilationssystem?
Annars har du ingen ventilation vilket är mkt dåligt ur många synpunkter
Stämmer de två förut var till köket o badrummet, efter renovering badrummet har en fläkt och köksfläkten är kolfilterfläkt ,
 
  • Renoverat badrum med handdukstork, ny ventilation och inbyggda spotlights i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostfri köksfläkt av kolfiltertyp ovanför köksö i renoverat kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Här krävs ett rejält omtag. Man har fuckat med vent vid renoveringar. Kolla ordentligt hur ventrör går och fixa. Vent ska ut ur huset, inte sluta i ett bjälklag, på vinden eller liknande.
 
Uppenbarligen har ni för lite ventilation nu. Ni borde ta dit en ventilationsfirma som får kolla på eventuella åtgärder. Vart tar badrumsventilationen vägen?
 
Düsseldorff
MathiasS MathiasS skrev:
Det är lite väl stora ord här kan jag tycka.

1. Det är inget som måste saneras, det "räcker" med att ordna till klimater så dör påväxten av sig själv.
2. Luddet har ju ingen volym så jag vet inte om man kan säga att det är några avsevärda mängder, men nog växer det ju. Lite synd att få panik bara för detta.

Det bästa verkar vara att se över hela husets ventilation och förstå hur det borde fungera. Resten löser sig självt sedan tror jag....
1. Ja, det är ju samma sak. Inte prata när du inte vet vad du pratar om.
2. Ingen har någonsin mätt mögel i volym, vad snackar du om?
 
T Tomy12 skrev:
Stämmer de två förut var till köket o badrummet, efter renovering badrummet har en fläkt och köksfläkten är kolfilterfläkt ,
Ja då är din nuvarande ventilation underdimensionerad. Ta dit en ventfirma som hjälper dig.
 
  • Gilla
Tomy12
  • Laddar…
Luften ska dras ut från kök, alla badrum och tvättstuga. I övriga rum ska friska luften tas in
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
T Tomy12 skrev:
köksfläkten är kolfilterfläkt
En kolfilterfläkt tar inte bort behovet av frånluft i köket. Den gör bara att det blir lite friare att välja vart man vill ha spisen.
 
Düsseldorff
useless useless skrev:
En kolfilterfläkt tar inte bort behovet av frånluft i köket. Den gör bara att det blir lite friare att välja vart man vill ha spisen.
Fast ändå typ inte eftersom kolfilterfläktar är helt värdelösa.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
1. Ja, det är ju samma sak. Inte prata när du inte vet vad du pratar om.
2. Ingen har någonsin mätt mögel i volym, vad snackar du om?
1. Nej för de flesta är det inte samma sak. Man tror man måste ta bort möglet fysiskt för att det ska försvinna. "Sanera".
2. Du får mäta mögel precis hur du vill.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Düsseldorff
MathiasS MathiasS skrev:
1. Nej för de flesta är det inte samma sak. Man tror man måste ta bort möglet fysiskt för att det ska försvinna. "Sanera".
2. Du får mäta mögel precis hur du vill.
1. Ok topp.
2. Visst, jag kan mäta det i gram per kvadrattum, men varför skulle jag göra det? När man funderar över mögelangrepp på vind är det ju angripen yta som är intressant.

Jag inser att mitt inlägg som du svarade på var en aning aggressivt i utformningen. Det var inte meningen.
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.