Hej!

Hitills så har jag bygg enkla, mestadels, fasta jiggar. Men tänkte snäppa upp en nivå göra lite roligare jiggar med infrästa t-tracks i. Men viken dimenson/standard på t-tracks borde man skaffa? Så att man det blir så kompatibelt som möjligt med tvingar, etc.

Vi får väl fråga Mr Jigg om vad han säger
@Ola C

I väntan på att The King tar på sig kronan och adresserar oss andra kan jag tillkännage att Incras T-spår passar festooltvingarna (dock är Axminsters/UJK:s T-spårsskruv inte kompatibla med den skenan).
Vet att Microjig hävdar att deras tvingar som passar i laxstjärtspår ska passa i de flesta T-spårskenor också men har ingen egen erfarenhet att hävda.

Vi väntar med spänning på visdomsord…
//Ronnie

• Gilla
Karthago
  • Laddar…
Jösses vilken press ni sätter på mig...😄

Men ok, det finns två huvudtyper av t-tracks, båda är ca 19mm breda, den första typen är ca 12.5mm tjock och passar "allt". Man har iaf full frihet att välja vad man ska ha i dom. Här kan man köra festooltvingar upp o ner samt diverse fastspännare och muttrar o t-spårskruvar. Dessa t-tracks är inte helt vanliga, finns tex inte på aliexpress o andra billighetssajter. Profilen är samma som Incras men de på fine tools är billigare. Hurivida de passar microjigs dovetail clamps har jag inte provat, men vill minnas jag läst att dom gör det om man filar aningen på tvingen. Har man tjocklek till det tycker jag denna profilen är överlägsen dom andra.

Bild av tre silverfärgade T-tracks från JUUMA, 610 mm långa, med 20% rabatt markerad i rött. Rabattpris: €10.32, Ursprungspris: €12.90.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Metallisk t-spårsmutter med gänga och skruv i en t-track, pris och leveransinformation visas.
Skapa konto

Hållfastklämma med M6 5-stjärnig knopp och T-bult av märket JUUMA, erbjuds med 20% rabatt, pris sänkt från €12.40 till €9.92.
Skapa konto

T-bult i metall på en träyta, prisuppgift visas.
Skapa konto

Verktygsspänne med rött handtag i en T-track infälld i träbord för fastspänning. Meterlinjal syns i bakgrunden.
Skapa konto

Andra typen är den tunna, ca 9.5mm tjock. Här passar i princip ingenting mer än t-spårskruvar och tillbehör till dessa. Har inte ens hittat t-spårmuttrar till denna profil. Dessa t-tracks finns att hitta på alla billighetssajter.
Aluminium t-track med måttskiss, 19mm bred och 9.5mm tjock, används för fastspänning i byggprojekt, med plats för t-spårskruvar och tillbehör.
Skapa konto

T-spårskruvar och fästanordningar för t-tracks på ett träbord, med ett exempel på användning av skruv och spännanordning i blått skena.
Skapa konto

Röd och blå T-track fastspännare fixerade på trä, med svarta justeringsvred och metallstavar, för användning i snickeriprojekt.
Skapa konto

Sen finns det väl en tredje också, vad jag sett enbart tillgänglig på billighetssajter. 30mm bred, 12.8 tjock. Det är egentligen en miter track men går att använda som t-track också. Fastspänningsalternativ som i alternativ 2 men här finns t-spårmuttrar att tillgå också.
Röda och silverfärgade t-tracks med tillhörande muttrar, används för fastspänning i byggprojekt.
Skapa konto

Röda tvingar på ett trästycke monterade i en t-track-skena, med svarta handtag för fastspänning.
Skapa konto

Blå och silvriga T-tracks för träbearbetning, ca 30 mm breda och 12.8 mm tjocka, med hål för fastsättning. Inkluderar tekniska ritningar.
Skapa konto

Själv använder jag knappt t-tracks längre. Köpte 5st såna där silvriga från fine tools för 5 år sen och har sen dess använd 2 av dom. Kör nästan all fastspänning med microjigs infrästa tvingar nuförtiden. Betydligt billigare i längden och många "tjocklekskritiska" jiggar kan göras tunnare då man inte behöver ta höjd för t-tracks + skruvar till desamma. Nu har kopior på tvingarna dykt upp på diverse billighetssajter så de är inte lika dyra som för nåt år sen.
Bild på MicroJig-fästen och tillbehör på en träbit med mätverktyg och olika skruvar, på ett bord med T-spår.
Skapa konto

Två skruvtvingar används på en träbänk med T-spår för att hålla fast en träbit.
Skapa konto

Ja det va väl allt.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Rickard. och 12 till
  • Laddar…
Tack för utförligt svar!

Det låter då som att man borde köra på Microjig-spåret då… och klicka hem det där start-kitet och sedan hitta mindre dyra kopior.

• Gilla
Ola C
  • Laddar…
De kopior jag köpt och är nöjd med är de här:
https://www.banggood.com/ENJOYWOOD-...html?cur_warehouse=CN&ID=6330479&rmmds=search
De har till och med en fördel mot originalet. Den undre metalldelen sticker inte ut som ett underbett som den gör på matchfits. Det borde inte spela någon roll, men eftersom jag varit klantig nog att missa det där underbettet och sågat i metallen så vet jag skillnaden.

• Gilla
Gunnar Gran och 1 till
  • Laddar…
Karthago Karthago skrev:
Tack för utförligt svar!

Det låter då som att man borde köra på Microjig-spåret då… och klicka hem det där start-kitet och sedan hitta mindre dyra kopior.
Bra plan.

Jag testade microjigs i incraprofil (samma som profil 1 ovan) det är väldigt nära att passa. Tvingens profil går i men krockar vid böjen, behövs inte myckel filande för att den ska passa. Tog väl ca 1 min. Så jag skulle säga om man kör microjigspåret har man även full möjlighet att gå på t-trackprofil 1 om så skulle önskas.

Rätt sopigt av Microjig att missa detta kan man tycka, finns ju massor av profiler (tex styrskenor till såg o fräs) som är gjorda att matcha festooltvingarna (och andra tvingar med samma tvingprofil). Det hade ju varit väldigt lågt hängande frukt att ordna så tvingen är kompatibel med dessa profiler.
En metallklämma med Microjig-logotypen monterad i en T-track-profil på en arbetsbänk, med en pil som markerar passningen.
Skapa konto

Närbild av en metalltving som visar böjen där profilen nästan passar i skenan, med handen delvis synlig i bakgrunden.
Skapa konto

En Microjig dovetail-klämma fäst mot ett träbord med en metallspårprofil. Bredvid ligger en svart markeringspenna.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
...jag missade ju en av de största fördelarna med de infrästa tvingarna och det som också bidrar till att man kan göra tunnare jiggar med dessa... Med infrästa tvingar (eller tvingar i t-track) tas kraften upp i själva tvingen, ju hårdare man spänner desto mer böjs tvingen, vilket inte är något problem.

Med diverse andra fasthållningsanordningar så tas kraften upp mellan ämnena man spänner fast. Ju hårdare man spänner desto mer böjs jiggen (försökte illustrera med röd kurvad linje), och desto större är risken att t-tracken dras ut ur materialet. Denna princip gäller allt från toggle clamps till såna spännare på bilden och allt där emellan. Låter kanske som ett icke problem men med ett gäng såna fastspännare böjer man ganska enkelt basen på en 15-16mm jigg.

Blå och röd spännare över träyta, med vita pilar och F-markeringar som demonstrerar kraftfördelning och en röd, kurvad linje som illustrerar böjning av materialet.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Jag kan tillägga att jag har samma Microjig-kopior som @Hep har, av ”märket” Enjoywood och de passar inte i mina T-spår från Incra. Kopiorna är knappt en millimeter för höga/tjocka för att gå in konstaterade jag nyss.

Metallklämma med röd-svart skruvhandtag på träbord.
Skapa konto

//Ronnie

• Gilla
Arp32
  • Laddar…
Fråga för en som inte vet.. är det här istället för MFT-hålbild eller komplement till detsamma? Jag har ju precis gjort två bord med hålbild men har sett behov av en nedsänkt skena i vissa fall.

Vad är det man kan göra med dessa skenor i olika konstellationer som man inte kan göra med hålmönster? Jag behöver fler julklappar till mig själv...

Hur skenor står sig mot hål får någon annan svara på, men frästa spår som en variant av skenor var för mig ett mycket enklare, snabbare och billigare alternativ till hål. Eftersom jag nu har samma spår i mina jiggar till bordssågen, i bordet under pelarborren och till det stora arbetsbordet är det samma tvingar, samma stoppblock och liknande överallt.

Träyta med frästa spår i rutmönster, används för att passa till jiggar och arbetsbord i verkstadsmiljö.
Skapa konto

Frästa spår i en arbetsyta med två tvingar som håller en träbit på plats.
Skapa konto

Bordssåg med frästa spår, träjigg och tvingar med gula handtag för fixering av arbetsstycken.
Skapa konto

En träbit i frästa spår hålls fast med en tving på arbetsbord. Grått bord med rutmönster, gröna detaljer på träbiten.
Skapa konto

• Gilla
nanowire och 4 till
  • Laddar…
G Gunnar Gran skrev:
Fråga för en som inte vet.. är det här istället för MFT-hålbild eller komplement till detsamma? Jag har ju precis gjort två bord med hålbild men har sett behov av en nedsänkt skena i vissa fall.

Vad är det man kan göra med dessa skenor i olika konstellationer som man inte kan göra med hålmönster? Jag behöver fler julklappar till mig själv...
Jag har aldrig använd MFT-hål, men vad jag har förstått så kan det vara lite begränsande i vart du når att tvinga fast något ibland? Microjigg erbjuder ju massor av olika alternativ för hur och vart du kan klämma. Samt att du kan använda samma tvingar/etc på bordet som på jiggar.

Fördelen med MFT-hål är väl att de även fungerar som ett referenssystem.

• Gilla
Gunnar Gran
  • Laddar…
M Minimalist skrev:
Jag har aldrig använd MFT-hål, men vad jag har förstått så kan det vara lite begränsande i vart du når att tvinga fast något ibland? Microjigg erbjuder ju massor av olika alternativ för hur och vart du kan klämma. Samt att du kan använda samma tvingar/etc på bordet som på jiggar.

Fördelen med MFT-hål är väl att de även fungerar som ett referenssystem.
Du har nog en poäng! Måste läsa på. Är det här ett senare system man kommit på? Hur länge har det varit poppis?
Hep Hep skrev:
Hur skenor står sig mot hål får någon annan svara på, men frästa spår som en variant av skenor var för mig ett mycket enklare, snabbare och billigare alternativ till hål. Eftersom jag nu har samma spår i mina jiggar till bordssågen, i bordet under pelarborren och till det stora arbetsbordet är det samma tvingar, samma stoppblock och liknande överallt.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Grymt tjusigt! OCH användbart. Vad är det för avstånd mellan varje spår? Jag ser ju inga hinder till varför jag inte skulle kunna fräsa ner motsvarande i mina MFT-skivor under förutsättning att man kan få det jämnt fördelat mellan hålen. Eller nåt.

Egentligen är jag ju alldeles för dålig på träarbete för sånt här.. men varför inte :)

Det här är väl problemet med att vara beginner - man springer på varje boll!

G Gunnar Gran skrev:

Den stora skillnaden är att med mft-hål spänner du runt din basyta, med t-tracks eller infrästa tvingar spänner du i din basyta. Kanske låter som en liten skillnad men det finns massvis med jiggar och situationer där man inte kan ha en tving utstickande på baksidan.

Själv föredrar jag hål på monterings/allt i allo-bordet då det känns snabbare att sätta en tving i ett hål än att slajda den i ett långt spår, + att spår ganska enkelt fylls med sågspån o annat. Men det är typ enda stället jag använder tvingarna hålmonterade.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
M Minimalist skrev:
Jag har aldrig använd MFT-hål, men vad jag har förstått så kan det vara lite begränsande i vart du når att tvinga fast något ibland?
Skulle säga hål är mindre begränsade. Dom är väl i ett ganska tajt mönster, CC96 om jag minns rätt, och iom att tvingen kan rotera så finns inga dead spots. Infrästa tvingar löper däremot i bestämda banor och kan inte rotera så där har man lite dead spots.

Låter som jag dissar heps fins bord här, det gör jag inte🙂. Bara listar för o nackdelar med olika system.

En fördel med frässpåren är att tvingen håller sig på plats när man byter arbetsstycke o kan vara lite mer snabbarbetat i det avseendet. Lossar man en hålmonterad tving så ramlar den ner på bänken o man får börja om med nästa arbetsstycke.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.