Jag ska snart renovera köket och vill ha ett eluttag på gaveln av köksön. Såg denna bild där de hade löst det väldigt galant. Hur går man till väga här? Har någon koll på vad det är för eluttag? Är det först infräst i stommen och sedan fräst enbart för den runda biten av uttaget i täcksidan?

• Infräst eluttag på köksö gavel, diskret integrerat i täckskiva med text om snickarens arbete och pil som pekar på uttaget.
Är det verkligen ett eluttag på bilden? Hur funkar det i så fall med lådan till vänster?

Oavsett det så fixar en elektriker det åt er väldigt snabbt.

Det enklaste är väl att använda vilket vanligt infällt vägguttag som helst som man gillar. Monteras i en dosa.

O O skrev:
Är det verkligen ett eluttag på bilden? Hur funkar det i så fall med lådan till vänster?
Jag tycker det ser ut som att eluttaget sitter på en köksö och det till vänster är skåp mot väggen bakom.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag tycker det ser ut som att eluttaget sitter på en köksö och det till vänster är skåp mot väggen bakom.
Ja, det stämmer. Eluttaget är infräst i köksön så att det inte sticker ut (det man skymtar till vänster är bakomliggande bänkskåp) och man ser därmed bara det absolut nödvändiga av eluttaget, vilket är vad jag vill uppnå också. Jag har inte tänkt be elektrikern fräsa min ekfanér så frågan är hur jag åstadkommer detta (sedan kommer elektrikern naturligtvis dra elen).

Ser att det finns även en färdig dosa att sätta på från baksidan för detta uttag. Kan nog inte bli enklare än så.

Jag har gjort en sådan lösnning i vårt kök. Uttag i köksön. Jag hittade en grund apparatdosa på Biltema av alla ställen, 35mm djup. Och en Elko RS uttag till den. uttaget får ganska precis plats i den grunda dosan. Man bör kanske verifiera det. Jag tor att uttag kan ha lite olika djup, beroende på om man köper variant med skruv, eller snabbkopplingar.

Sedan behöver man kontrollera måtten på insidan för lådor och skenor till lådorna så att varken dosan eller elslangen för anslutningen kommer ivägen för skena eller låda. Den delen kommer jag ihåg var rätt strulig att planera för det brukar inte finnas några bra måttangivelser på ex. hur djupt in lådan går i stommen.

Redigerat:
  • Gilla
Peligroso
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag har gjort en sådan lösnning i vårt kök. Uttag i köksön. Jag hittade en grund apparatdosa på Biltema av alla ställen, 35mm djup. Och en Elko RS uttag till den. uttaget får ganska precis plats i den grunda dosan. Man bör kanske verifiera det. Jag tor att uttag kan ha lite olika djup, beroende på om man köper variant med skruv, eller snabbkopplingar.

Sedan behöver man kontrollera måtten på insidan för lådor och skenor till lådorna så att varken dosan eller elslangen för anslutningen kommer ivägen för skena eller låda. Den delen kommer jag ihåg var rätt strulig att planera för det brukar inte finnas några bra måttangivelser på ex. hur djupt in lådan går i stommen.
Perfekt! Så du fräste först hål i stommen och monterade dosan så den låg kloss mot utsidan av stommen? Så dosan bygger kanske 17mm in i lådan så att säga?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.