Rabbithole Rabbithole skrev:
Jag har sunblock film i mina glas, det gör ganska stor skillnad på värmen
jag har testat funkar inte när det är 40 grader

M maria01 skrev:
jag har testat funkar inte när det är 40 grader
Det funkar absolut, det reducerar den instrålade värmen genom fönstren med runt 30-40%. Men inte tillräckligt kanske

• Gilla
Mossen stefan
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Det funkar absolut, det reducerar den instrålade värmen genom fönstren med runt 30-40%. Men inte tillräckligt kanske
Vi har köpt 3 glas fönster från Sverige med emissionsbeläggning så det kommer att hjälpa till. Men den tunga stommen (ca 200 ton) och bra isolering kommer att göra sitt för att minska uppvärmningen inomhus.

• Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Mossen stefan Mossen stefan skrev:
Vi har köpt 3 glas fönster från Sverige med emissionsbeläggning så det kommer att hjälpa till. Men den tunga stommen (ca 200 ton) och bra isolering kommer att göra sitt för att minska uppvärmningen inomhus.
vi har 50 grader på sommaren i sovrumet när det är 40 grader ute ända som hjälper är AC

M maria01 skrev:
vi har 50 grader på sommaren i sovrumet när det är 40 grader ute ända som hjälper är AC
Jag återkommer med mina data när vi byggt systemet klart och flyttat in.

• Gilla
ClasseClas och 5 till
  • Laddar…
gör det

Jag kör frikyla i golvvärme slingorna, jag var skeptisk till funktionen. Men efter 5 år så kan jag konstatera att det fungerar bra, och slapp installera luftvärmeväxlare i huset. Jag har styrning av golv slingorna med temp och kondenspunkt avkänning (danfoss) som automatiskt växlar mellan värme och kyla.

• Gilla
Peter #11 och 3 till
  • Laddar…
P
PFO PFO skrev:
Jag kör frikyla i golvvärme slingorna, jag var skeptisk till funktionen. Men efter 5 år så kan jag konstatera att det fungerar bra, och slapp installera luftvärmeväxlare i huset. Jag har styrning av golv slingorna med temp och kondenspunkt avkänning (danfoss) som automatiskt växlar mellan värme och kyla.
👍

Men Maria01 säger ju att det är bara ac som funkar...

• Haha
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
P Peter #11 skrev:
👍

Men Maria01 säger ju att det är bara ac som funkar...
han skriver inte vilket land det funkar i

P
M maria01 skrev:
han skriver inte vilket land det funkar i
Det förklarar saken,tack👍

Om ni fortfarande har möjlighet, tänker jag att FTX med kyld tilluft borde funka riktigt bra.

kashieda kashieda skrev:
Om ni fortfarande har möjlighet, tänker jag att FTX med kyld tilluft borde funka riktigt bra.
Jag hade det i mitt hus ”flytta en lada” med det gav inte så bra kyleffekt som jag hade hoppats på. Vi har inget FTX system i Italien. Lokalt i några rum skulle det nog kunna fungera men då ska man sektionera tilluften till vissa rum såsom sovrum.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Vi fixar med vinet idag 225 liter rött, Nicola säger att det räcker 1 år.

• Brun behållare med måttskala upp till 300 liter, används för lagring av 225 liter rött vin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Obs detta är för husbehov, den stora skörden på 80 ton gick till kooperativet.

• Gilla
  • Haha
YuGi och 1 till
  • Laddar…
fan vad ni gillade vin då här går det dåligt för vin odlarna nu dom klagar hela tiden på att få som köper

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.