27 157 läst ·
103 svar
27k läst
103 svar
Villalfonsina Wine
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 959 inlägg
Medlem
· Östergötland
· 264 inlägg
Vi har köpt 3 glas fönster från Sverige med emissionsbeläggning så det kommer att hjälpa till. Men den tunga stommen (ca 200 ton) och bra isolering kommer att göra sitt för att minska uppvärmningen inomhus.Rabbithole skrev:
vi har 50 grader på sommaren i sovrumet när det är 40 grader ute ända som hjälper är ACMossen stefan skrev:
Medlem
· Östergötland
· 264 inlägg
Jag kör frikyla i golvvärme slingorna, jag var skeptisk till funktionen. Men efter 5 år så kan jag konstatera att det fungerar bra, och slapp installera luftvärmeväxlare i huset. Jag har styrning av golv slingorna med temp och kondenspunkt avkänning (danfoss) som automatiskt växlar mellan värme och kyla.
👍PFO skrev:
Jag kör frikyla i golvvärme slingorna, jag var skeptisk till funktionen. Men efter 5 år så kan jag konstatera att det fungerar bra, och slapp installera luftvärmeväxlare i huset. Jag har styrning av golv slingorna med temp och kondenspunkt avkänning (danfoss) som automatiskt växlar mellan värme och kyla.
Men Maria01 säger ju att det är bara ac som funkar...
Medlem
· Östergötland
· 264 inlägg
Jag hade det i mitt hus ”flytta en lada” med det gav inte så bra kyleffekt som jag hade hoppats på. Vi har inget FTX system i Italien. Lokalt i några rum skulle det nog kunna fungera men då ska man sektionera tilluften till vissa rum såsom sovrum.kashieda skrev:
Medlem
· Östergötland
· 264 inlägg
Medlem
· Östergötland
· 264 inlägg
Obs detta är för husbehov, den stora skörden på 80 ton gick till kooperativet.