Här börjar vi gräva för grunden, det ska vara källare på huset så vi är ca 3 meter ner från markplan.

• Gilla
Greatstomp och 3 till
  • Laddar…
Spännande! Känner igen den röd-bruna klibbiga leran

Kul med lite action!

Kör ni någon speciell dränering och isolering för källaren?

Vi måste påla för det är jordbävnings område så här markeras var vi ska borra för pålen

• Tre personer markerar borrplatser i en jordig utgrävning för pålning i ett jordbävningsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Borrar för pålarna, 12 stycken 14 meter djupa.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Precis som jag gjorde i ladan så bygger jag ett markkollektor system som jag ska kyla huset med. Totalt blir det ca 600 meter rör som vi borrar ner och lägger runt huset. 14 grader håller marken i denna del av Italien.

• Markkollektorsystem under uppbyggnad med rör i stålstomme, synligt i jord i italiensk landsbygd för kylning av hus.
    Skapa konto
  • Borrhål i mark med rör för markkollektorsystem, omgiven av jord och armeringsjärn, för kylsystem i hus i Italien.
    Skapa konto
  • Markkollektor system under konstruktion; svarta rör installerade i jorden för kylning av hus i Italien, omgiven av jord och vattenpölar.
    Skapa konto
  • Gilla
mikethebik och 10 till
  • Laddar…
Bottenplattan gjuten och alla rör ingjutna. Nu börjar bygget uppåt.

• Nybyggd gjuten bottenplatta med ingjutna rör och armeringsjärn, redo för vidare konstruktion.
    Skapa konto
  • Betongplatta med ingjutna rör i en utgrävd markgrop, redo för nästa byggfas.
    Skapa konto
  • Gilla
Greatstomp och 9 till
  • Laddar…
Snyggt, dom där pålarna blir ordentliga kollektorer!

Nästan så man skulle vilja koppla på en bergvärmepump för varmvatten, lite onödigt dyrt kanske?

Rabbithole Rabbithole skrev:
Snyggt, dom där pålarna blir ordentliga kollektorer!

Nästan så man skulle vilja koppla på en bergvärmepump för varmvatten, lite onödigt dyrt kanske?
Ja med tanke på att jag kommer ha 13 m2 termiska solfångare på taket som ger värme till uppvärmning, varmvatten och poolvärme utan någon rörlig kostnad.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Ingen plast under betongen?

• Gilla
Pierre Thomasson
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Ingen plast under betongen?
Plast? Menar du ångspärr? Detta är inte betongsplattan som vi tänker i Sverige. Vi kommer att gjuta 2 gånger till innan betongplattan är klar. Under sista lagret ligger isolering, golvvärmen etc.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Ja för markfukten. Men då förstår jag 😊👍

• Gilla
Ripley
  • Laddar…
Varför gjuta 2-3 plattor?

Oldboy Oldboy skrev:
Varför gjuta 2-3 plattor?
The Italian way, men eftersom vi pålar så kan du inte bygga plattan som vi gör i Sverige med frigolitram. Armeringen från pålarna ska hänga ihop med hela konstruktionen upp till taket. Nästan hela Italien är jordbävnings område.

• Gilla
YuGi och 2 till
  • Laddar…
Tur det aldrig blir riktigt kallt där nere. Har du runt 15 grader i marken?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.