27 156 läst ·
103 svar
27k läst
103 svar
Villalfonsina Wine
Medlem
· Östergötland
· 264 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 954 inlägg
Jag kom på en grej när det gäller just temperaturen. Mitt hus som är väldigt väl isolerat behöver inte tillskottsvärme när det är 10 gradet ute. Så med 14 grader på kollektorn skulle man kunna värma fasaden med slingor bara.
Men med solfångarna blir det väl en ickefråga ändå.
Men med solfångarna blir det väl en ickefråga ändå.
Aha, jag det förändrar ju förutsättningarna en hel del. Så man gjuter en invändig flytande platta för komforten?Mossen stefan skrev:
Och pålarna är då till för att förhindra glidning och/eller sättningar vid jordbävning?
Medlem
· Östergötland
· 264 inlägg
Gjutning no 2 blir en armerad platta som ska kunna bära lasten av hela huset. Gjutning no3 blir över isoleringen och ett utrymme där vi lägger golvvärme och avlopp etc.Oldboy skrev:
Pålarna ska förhindra att huset kollapsar eller sjunker om marken skakas om. Pålarna når ner till bra markförhållanden, vi når inte berggrund men bra sandlager.
Medlem
· Östergötland
· 264 inlägg
Har varit dålig på att uppdatera forumet men ni kan se på Instagram en del bilder villa_alba_villalfonsina
Medlem
· Östergötland
· 264 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Östergötland
· 264 inlägg
Medlem
· Östergötland
· 264 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Mycket att trampa...
Medlem
· Östergötland
· 264 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 954 inlägg
Läckert, och vilken härlig utsikt med bergen i bakgrunden.
Medlem
· Östergötland
· 264 inlägg
Någon som har byggt golvvärme/kyla som kan dela med sig av erfarenhet? Som jag beskriver ovan har jag en markkollektor ca 600 meter slang, marken håller 14 grader 2 meter ner. Vi fokucerar framförallt att kunna kyla sovrummen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 954 inlägg
Man kan räkna på hur mycket kyleffekt du får, men i praktiken kommer du nog behöva strypa flödet så du inte kyler för mycket?