Rabbithole Rabbithole skrev:
Tur det aldrig blir riktigt kallt där nere. Har du runt 15 grader i marken?
Ja du är nära 14 grader enligt min byggingenjör.

• Gilla
Masonite
  • Laddar…
Jag kom på en grej när det gäller just temperaturen. Mitt hus som är väldigt väl isolerat behöver inte tillskottsvärme när det är 10 gradet ute. Så med 14 grader på kollektorn skulle man kunna värma fasaden med slingor bara.

Men med solfångarna blir det väl en ickefråga ändå.

Mossen stefan Mossen stefan skrev:
The Italian way, men eftersom vi pålar så kan du inte bygga plattan som vi gör i Sverige med frigolitram. Armeringen från pålarna ska hänga ihop med hela konstruktionen upp till taket. Nästan hela Italien är jordbävnings område.
Aha, jag det förändrar ju förutsättningarna en hel del. Så man gjuter en invändig flytande platta för komforten?
Och pålarna är då till för att förhindra glidning och/eller sättningar vid jordbävning?

Oldboy Oldboy skrev:
Aha, jag det förändrar ju förutsättningarna en hel del. Så man gjuter en invändig flytande platta för komforten?
Och pålarna är då till för att förhindra glidning och/eller sättningar vid jordbävning?
Gjutning no 2 blir en armerad platta som ska kunna bära lasten av hela huset. Gjutning no3 blir över isoleringen och ett utrymme där vi lägger golvvärme och avlopp etc.

Pålarna ska förhindra att huset kollapsar eller sjunker om marken skakas om. Pålarna når ner till bra markförhållanden, vi når inte berggrund men bra sandlager.

• Gilla
Masonite och 4 till
  • Laddar…
Har varit dålig på att uppdatera forumet men ni kan se på Instagram en del bilder villa_alba_villalfonsina

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Byggarbetsplats med stenhus under uppförande omgärdat av byggnadsställningar, texten "Vi bygger ett nytt hus i Villalfonsina" syns på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bygget av ett hus med ställningar omgiven av grönska, med snötäckta berg i bakgrunden under en klarblå himmel.
Skapa konto
Byggarbetsplats med en flerplansbyggnad omgiven av byggnadsställningar. Person i förgrunden som arbetar, medan en annan person är vid ställningen.
Skapa konto
Byggnadsställningar framför en vägg under renovering med synliga tegelsten och en ingång med trappa.
Skapa konto

• Gilla
Jante och 10 till
  • Laddar…
Har mest fixat med vinskörden dessa dagar. En stor behållare full med skördade vindruvor står vid en vingård i solnedgången.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Masonite och 11 till
  • Laddar…
Fortsätt gärna uppdatera här så vi utan Instagram kan följa :)

• Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
Wow wow wow vilken dröm!

Mossen stefan Mossen stefan skrev:
Har mest fixat med vinskörden dessa dagar. [bild]
Det blev 80 ton Montepulciano d'Abruzzo druvor. Blir ca 48 000 liter vin.

• Gilla
  • Wow
Jante och 13 till
  • Laddar…
Mycket att trampa...

H hempularen skrev:
Mycket att trampa...
Ja tur vi är med i ett kooperativ som gör den delen.

• Gilla
Masonite och 2 till
  • Laddar…
Läckert, och vilken härlig utsikt med bergen i bakgrunden.

Någon som har byggt golvvärme/kyla som kan dela med sig av erfarenhet? Som jag beskriver ovan har jag en markkollektor ca 600 meter slang, marken håller 14 grader 2 meter ner. Vi fokucerar framförallt att kunna kyla sovrummen.

Man kan räkna på hur mycket kyleffekt du får, men i praktiken kommer du nog behöva strypa flödet så du inte kyler för mycket?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.