Rabbithole Rabbithole skrev:
Man kan räkna på hur mycket kyleffekt du får, men i praktiken kommer du nog behöva strypa flödet så du inte kyler för mycket?
För att få kondensproblem?

Mossen stefan Mossen stefan skrev:
För att få kondensproblem?
Nej, tror nog du klarar dig utan kondensproblem. Bara det inte blir för kallt i rummen

Någon som har byggt golvvärme/kyla som kan dela med sig av erfarenhet? Som jag beskriver ovan har jag en markkollektor ca 600 meter slang, marken håller 14 grader 2 meter ner. Vi fokucerar framförallt att kunna kyla sovrummen.
ac enda som funkar

• Gilla
Mälartokern
  • Laddar…
M maria01 skrev:
ac enda som funkar
Jag isolerar huset med betydligt bättre standard än normalt i Italien så kylan ska inte läcka ut tänker jag. Vi har 70 cm tjocka stenväggar så stommen är tung och trög. AC är sista vägen då jag precis som mitt förra hus tänker lågenergihus med så lite köpt elenergi utifrån.

• Gilla
Masonite och 3 till
  • Laddar…
Jag isolerar huset med betydligt bättre standard än normalt i Italien så kylan ska inte läcka ut tänker jag. Vi har 70 cm tjocka stenväggar så stommen är tung och trög. AC är sista vägen då jag precis som mitt förra hus tänker lågenergihus med så lite köpt elenergi utifrån.
mini split kan du driva på sol celer

M maria01 skrev:
mini split kan du driva på sol celer
Kommer ha solceller och solvärme men att driva kylmaskiner med solceller fungerar bara delvis och du måste ha batterier. Marklagret är gratis energi som regererar sig själv varje år. Solceller framförallt för att hantera poolpumpen och hushållsel.

• Gilla
Masonite och 2 till
  • Laddar…
Kommer ha solceller och solvärme men att driva kylmaskiner med solceller fungerar bara delvis och du måste ha batterier. Marklagret är gratis energi som regererar sig själv varje år. Solceller framförallt för att hantera poolpumpen och hushållsel.
polarens barn driver en mini split i sin skåpbil med solceller

TRJBerg
Någon som har byggt golvvärme/kyla som kan dela med sig av erfarenhet? Som jag beskriver ovan har jag en markkollektor ca 600 meter slang, marken håller 14 grader 2 meter ner. Vi fokucerar framförallt att kunna kyla sovrummen.
Kommer du "kylelement/aggegat" (kom inte på vad det kallas när man kör vatten i dem) i takhöjd/tak ? (Och slingor för ev värme i golvet?)

TRJBerg TRJBerg skrev:
Kommer du "kylelement/aggegat" (kom inte på vad det kallas när man kör vatten i dem) i takhöjd/tak ? (Och slingor för ev värme i golvet?)
Nej inga kylbafflar i taket, är inte snyggt . Fungerar väldigt bra i kontor men då har du ett undertak under så bafflsrna syns inte. Hade sådana i ladan i vinkällaren och det fungerade bra, Lindab har sådana.

• Gilla
Masonite
  • Laddar…
TRJBerg
Nej inga kylbafflar i taket, är inte snyggt . Fungerar väldigt bra i kontor men då har du ett undertak under så bafflsrna syns inte. Hade sådana i ladan i vinkällaren och det fungerade bra, Lindab har sådana.
Hur tänker du kyla då?

TRJBerg TRJBerg skrev:
Hur tänker du kyla då?
Kylan kommer från marklagret på 600 meter PEM 50 slang som jag beskrev ovan ligger i marken 14 meter ner. Kylan distribueras via golvvärme rören som på sommaren kyls istället för värms, växelventil.

• Gilla
Masonite och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Kylan kommer från marklagret på 600 meter PEM 50 slang som jag beskrev ovan ligger i marken 14 meter ner. Kylan distribueras via golvvärme rören som på sommaren kyls istället för värms, växelventil.
Ok, då förstår jag.
Tänkte det skulle vara effektivare att kyla ovanifrån då kalla golv inte kyler luften i rummet särskilt effektivt.

Har man solavskärmning, t.ex. tak eller markiser över fönster och med kylning i slingorna hålls stommen hyggligt sval bör det fungera.

Nej inte markiser men här nere har man fönsterluckor som man stänger på dagen. Vill inte ha det men kommer att ha pergola runt nedervåning så där får vi solskydd.

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Jag har sunblock film i mina glas, det gör ganska stor skillnad på värmen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.