27 155 läst ·
103 svar
27k läst
103 svar
Villalfonsina Wine
Medlem
· Östergötland
· 264 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Medlem
· Östergötland
· 264 inlägg
Jag isolerar huset med betydligt bättre standard än normalt i Italien så kylan ska inte läcka ut tänker jag. Vi har 70 cm tjocka stenväggar så stommen är tung och trög. AC är sista vägen då jag precis som mitt förra hus tänker lågenergihus med så lite köpt elenergi utifrån.M maria01 skrev:
mini split kan du driva på sol celerMossen stefan skrev:
Medlem
· Östergötland
· 264 inlägg
Kommer ha solceller och solvärme men att driva kylmaskiner med solceller fungerar bara delvis och du måste ha batterier. Marklagret är gratis energi som regererar sig själv varje år. Solceller framförallt för att hantera poolpumpen och hushållsel.M maria01 skrev:
polarens barn driver en mini split i sin skåpbil med solcellerMossen stefan skrev:
Kommer du "kylelement/aggegat" (kom inte på vad det kallas när man kör vatten i dem) i takhöjd/tak ? (Och slingor för ev värme i golvet?)Mossen stefan skrev:
Medlem
· Östergötland
· 264 inlägg
Nej inga kylbafflar i taket, är inte snyggt . Fungerar väldigt bra i kontor men då har du ett undertak under så bafflsrna syns inte. Hade sådana i ladan i vinkällaren och det fungerade bra, Lindab har sådana.TRJBerg skrev:
Medlem
· Östergötland
· 264 inlägg
Ok, då förstår jag.Mossen stefan skrev:
Tänkte det skulle vara effektivare att kyla ovanifrån då kalla golv inte kyler luften i rummet särskilt effektivt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Har man solavskärmning, t.ex. tak eller markiser över fönster och med kylning i slingorna hålls stommen hyggligt sval bör det fungera.
Medlem
· Östergötland
· 264 inlägg
Nej inte markiser men här nere har man fönsterluckor som man stänger på dagen. Vill inte ha det men kommer att ha pergola runt nedervåning så där får vi solskydd.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 953 inlägg
Jag har sunblock film i mina glas, det gör ganska stor skillnad på värmen