Den brittiska arkitekturstilen Arts and Crafts spred sig till Sverige i början av 1900-talet. Ett praktexempel på Arts and Crafts finns i Villa Tjället i Helsingborg.

Du kan läsa artikeln här: Villa Tjället i Arts and Crafts

• Gilla
Besso
  • Laddar…
Oerhört fint hus!

• Gilla
karlmb och 6 till
  • Laddar…
PeterFalun
elegant

• Gilla
Linur53
  • Laddar…
Väldigt fint både inne och ute.

• Gilla
Linur53 och 1 till
  • Laddar…
Sällan man ser så väl vidgjorda hus, hade flyttat in utan att ändra en sak!

Ungefär 100 % av gångerna jag ser sådana här hus och inredda vindar/mäklaren säljer in vinden som inredningsbar måste jag kolla detaljplanen. Får väldigt dålig upplösning på planen men det kan ev vara delvis tillåtet här. Hade jag haft 20 millar och en önskan om att bo i Helsingborg så... för övrigt verkar Helsingborg ha en orimlig fastighetsmarknad?

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Sällan man ser så väl vidgjorda hus, hade flyttat in utan att ändra en sak!

Ungefär 100 % av gångerna jag ser sådana här hus och inredda vindar/mäklaren säljer in vinden som inredningsbar måste jag kolla detaljplanen. Får väldigt dålig upplösning på planen men det kan ev vara delvis tillåtet här. Hade jag haft 20 millar och en önskan om att bo i Helsingborg så... för övrigt verkar Helsingborg ha en orimlig fastighetsmarknad?
Ja, det var ju väldigt tjusigt! Men håller med om fastighetsmarknaden, för 20 mille tänker jag motsvarande hus fast i Professorstaden i Lund. Fast folk som inte har en sentimental koppling till Lund kanske hellre bor i Helsingborg?

• Gilla
Manfreds
  • Laddar…
Det huset hade jag gärna haft som granne/utsikt.

En bild från mäklarsidan:
En plakett med texten 'VILLA TJÄLLET' samt beskrivning av husets nationalromantiska stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så oerhört fin och känslig renovering som ändå inte är som ett museum utan känns som man vill leva i nu. Huset har fått behålla sin själ. Det gör mig så glad! Wow❤️

• Gilla
Linur53 och 2 till
  • Laddar…
N
Väl bibehållet, precis som detta.

• Välbevarat gult hus med snötäckt tak och omgivning under vinter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Psykoppout
  • Laddar…
Hade velat se hur det såg ut när det var nytt. Vilka spår av arts and craft det hade då.

Klaugust Klaugust skrev:
Ja, det var ju väldigt tjusigt! Men håller med om fastighetsmarknaden, för 20 mille tänker jag motsvarande hus fast i Professorstaden i Lund. Fast folk som inte har en sentimental koppling till Lund kanske hellre bor i Helsingborg?
Hbg har gott om folk med gott om pengar. Mycket företagare, har väl varit moderatledd hur länge som helst, etc. När jag var ung brukade min farbror ta helikopter hem från Kastrup…

Maria T
Vackert hus, vacker inredning och inte fulrenoverat. Om ett liknande hus funnits i mina trakter hade jag gärna gått på visning även om jag varken har råd med det eller vill flytta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.