Hej!
Jag ska byta ca 20m 1" stålrör i källaren (värme, fjärrvärme sekundärsida) i en villa.
Rören går i källartaket som jag tänkte lägga dolt och sen gipsas igen, alltså helt dolt montage.
Källartaket består av puts och halm, tror det heter reveterat tak, som sitter fast på trä/gles 24mm. Så jag har ca 40-50mm i utrymme.. Utrymmet i källaren är uppvärmt.
Takhöjd:200-207cm, så utanpåliggande går bort (är 193cm och less på att huka för befintliga rör..)
Värmebehov: En snabb överslagsräkning av befintliga 15st radiatorer 7200W~
Planerad lösning
- Spåra i taket och klamra fast slangen till en utanpåliggande kopplingspunkt vid fjärrvärmen
- LK pal universal 32mm med 10mm isolering
- Skarvlöst, drar alla slangar till en punkt.
- Röd/blå klämring på 1" stålröret -> LK Pal (eller mma stålrörskoppling?)
- En av stammarna har gäng (se bild), så där borde jag kunna använda en gängkoppling, frågan är vilken?
- Gipsa och måla taket när allt är färdigt.
Synpunkter:
Tänker jag rätt, finns det andra alternativ av slang/rör? Var först inne på att dra koppar och presskopplingar men verkar inte vara rekommenderat att ha dolt. Funkar rödavatette att skarva på stålröret eller ska man köra på mma stålrörskoppling?
#värmesystem #rör #stålrör
Jag ska byta ca 20m 1" stålrör i källaren (värme, fjärrvärme sekundärsida) i en villa.
Rören går i källartaket som jag tänkte lägga dolt och sen gipsas igen, alltså helt dolt montage.
Källartaket består av puts och halm, tror det heter reveterat tak, som sitter fast på trä/gles 24mm. Så jag har ca 40-50mm i utrymme.. Utrymmet i källaren är uppvärmt.
Takhöjd:200-207cm, så utanpåliggande går bort (är 193cm och less på att huka för befintliga rör..)
Värmebehov: En snabb överslagsräkning av befintliga 15st radiatorer 7200W~
Planerad lösning
- Spåra i taket och klamra fast slangen till en utanpåliggande kopplingspunkt vid fjärrvärmen
- LK pal universal 32mm med 10mm isolering
- Skarvlöst, drar alla slangar till en punkt.
- Röd/blå klämring på 1" stålröret -> LK Pal (eller mma stålrörskoppling?)
- En av stammarna har gäng (se bild), så där borde jag kunna använda en gängkoppling, frågan är vilken?
- Gipsa och måla taket när allt är färdigt.
Synpunkter:
Tänker jag rätt, finns det andra alternativ av slang/rör? Var först inne på att dra koppar och presskopplingar men verkar inte vara rekommenderat att ha dolt. Funkar rödavatette att skarva på stålröret eller ska man köra på mma stålrörskoppling?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
#värmesystem #rör #stålrör
Medlem
· Västra Götaland
· 3 581 inlägg
Ser ju bra ut, läcker dom eller varför ska du byta?
Klicka här för att svara