65 057 läst ·
120 svar
65k läst
120 svar
Villa brann ner mellan köp och tillträde
Första delen av det här ser jag som ganska enkel.
Vid tillträdesdagen skall säljaren leverera en tomt med ett hus i samma skick som när kontraktet skrevs. Det kan inte säljaren. Därför bryts kontraktet av säljaren. Köparen har rätt att få tillbaka handpenning.
Resten är svårare, var ska köparen bo? Rätt till ersättning för extrakostnader?
Vid tillträdesdagen skall säljaren leverera en tomt med ett hus i samma skick som när kontraktet skrevs. Det kan inte säljaren. Därför bryts kontraktet av säljaren. Köparen har rätt att få tillbaka handpenning.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Nej. Säljaren kan inte bryta kontraktet genom att inte leverera det som är avtalat.F fordp skrev:Första delen av det här ser jag som ganska enkel.
Det är tvärtom. Säljaren kan inte levereras det som är avtalat, så avtalet kan inte fullföljas. Oavsett om köparen eller säljaren vill avbryta avtalet, borde det vara säljaren som ska betala eventuella skadeståndD Daniel 109 skrev:
Säljaren kan genom att bygga upp ett nytt hus leverera det som är avtalat. Självklart inte på den tid som avsetts då huset brunnit upp, det tar ju tid att riva och bygga nytt. Om säljaren har för avsikt att bygga upp, men köparen inte går med på det får man stämma säljaren för att försöka häva avtalet. Vad rätten säger kan ju vara ovisst, säljaren gör ju i detta fall vad han kan för att uppfylla avtalet, och orsaken till dröjsmålet beror på olyckshändelse.harry73 skrev:
Återigen, jag tror det kommer att avgöras av vilken lösning som är minst dålig för säljaren, kanske den enda som inte leder till personlig konkurs. Om det nu inte är någon med en massa kulor undanstoppade.
Det finns ju några som rekommenderar den hårda linjen, hoppa av köpet och kräva skadestånd det är de jag tänkte på när jag skrev stämma säljaren för troligtvis slutar en sådan inställning med stämningar.Mikael_L skrev:
Det är väl ingen som rekommenderar att stämma säljaren?
Jag skrev att det kan komma till det läget ifall köparen på rätt sakliga och lagliga grunder vill dra sig ur affären men säljaren vägrar. Det finns ju trots allt ett avtal, som på något vis måste hanteras.
Det löser sig inte av sig självt för att man bjuder på kaffe och bullar..
Och jag tror inte heller att det löser sig av sig själv med kaffe och bullar. Men i en sån här situation där säljaren har förlorat sitt hus och samtidigt har även köparen förlorat sitt blivande hus, bör man ta det lugnt och inte fatta några förhastade beslut. Och givetvis försöka ha en trevlig och lösningsorienterad inställning från bägge parter.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Precis, han kan inte hålla tillträdesdagen och därmed kan han inte leverera som avtalad. Huset blir inte heller samma hus som tidigare, så även där kan han inte leverera samma hus som vid kontraktsskrivning.K kindvall skrev:
Blir det ett nytt hus, får man ha att den får högre standard och därmed högre värde, som antingen säljaren eller köparen får betala.
Så oavsett om man vill gå vidare med köpet eller inte har befintlig kontrakt inte mer nytta än i skadeståndssammanhanget
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Nä kaffe och bullar löser hjälper inte så mycket, mer än att det är trevligt att servera när man diskuterar.M Magnus5 skrev:Det finns ju några som rekommenderar den hårda linjen, hoppa av köpet och kräva skadestånd det är de jag tänkte på när jag skrev stämma säljaren för troligtvis slutar en sådan inställning med stämningar.
Och jag tror inte heller att det löser sig av sig själv med kaffe och bullar. Men i en sån här situation där säljaren har förlorat sitt hus och samtidigt har även köparen förlorat sitt blivande hus, bör man ta det lugnt och inte fatta några förhastade beslut. Och givetvis försöka ha en trevlig och lösningsorienterad inställning
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag skulle i ett extremfall som detta är inte vara så säker på hur det slutar.harry73 skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det finns ingenting som säger att man måste träffas hos mäklaren. Var man träffas är oväsentligt.Pungpinan skrev:
Det finns en annan tråd där någon beskriver hur hon köpte hyresfastighet och hur en hyresgäst orsakade brand. Tydligen brinner då även hyreskontraktet upp och behöver hyresvärden inte ordna nytt boende eller betala skadestånd.B Byggdjuret skrev:
Så jag håller med att brand är ett extremfall och att det kan gälla andra saker kontraktsmässigt just då. Så även jag tillhör skaran som tycker att TS behöver anlita jurist
Nej, parterna behöver inte nödvändigtvis ses inne på mäklarkontoretB Byggdjuret skrev:
Jag borde ha skrivit "träffa mäklaren". Tack för rättelsen.
Här har jag självcensurerat ett par dåliga förslag på mötesplatser av respekt för alla inblandade.
Redigerat: