F filip01 skrev:
Verkligen uruselt. Är det verkligen inte en branschregel att man alltid skall gera socklar i hörn? Jag fattar att man kan göra raka snitt längs väggen (även om inga seriösa hantverkare egentligen väljer den vägen), men i hörn är det juatt ta det till en ännu högre nivå av fulhet:thinking::oops:
Hantverkare har inte gera i sitt vokabulär, klåpare

• Gilla
Puhnallen
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hantverkare har inte gera i sitt vokabulär, klåpare
Wow hittat en ny tråd du kan vara troll i.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
T twoody skrev:
Det är absolut inga problem att göra raka snitt och inte gera i hörn.
Men du måste alltid kapa socklar i ändarna då det inte brukar vara 100% raka snitt från fabrik.
Det är väl det normala att inte gera i innerhörn om det är raka lister och inte allmoge?

Innerhörn i ett rum där två raka vita lister möts utan gering på en trägolvbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Arg
HammarClark och 8 till
  • Laddar…
Helt orimligt stort hantverkarförakt ni verkar ha.

Tänk att vi alla är så odugliga, med tanke på att jag själv är i branschen så borde jag ju har höra varje dag att vi är totalt värdelösa parasiter...men det gör jag ju inte...nåja.

Till tråden igen då, är övertygad om att det skulle kunna lämnas över lägenheter med noll nada zipp brister, ja det skulle fan se ut som att grejerna flugit ihop själva utan mänsklig påverkan.

Men då snackar vi inte om 3 millar för en sketen 2a mitt i Gbg, inte ens om den vore placerad i Glenns brunöga utan betydligt högre summor med tanke på hur lång tid det hade tagit att slutföra.

När dessa projekt genomförs så tillåts ingen lägga den tiden i lägenheterna.

Och det har inte med den enskilde arbetaren att göra, nej inte ens Huvudentrepenören, utan som sagt upphandlingen och vad saker o ting får kosta för slutkunden. Med det menat fadtighetsägaren i det här fallet.

Vi eller våra företag bestämmer knappast priset.

• Gilla
  • Arg
HammarClark och 10 till
  • Laddar…
Ett sådant hörn med rakt satta lister är helt ok, riktigt snyggt.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
S Saipala skrev:
Men då snackar vi inte om 3 millar för en sketen 2a mitt i Gbg, inte ens om den vore placerad i Glenns brunöga utan betydligt högre summor med tanke på hur lång tid det hade tagit att slutföra.

När dessa projekt genomförs så tillåts ingen lägga den tiden i lägenheterna.
Att kapa lister raka och att linjera dem vid montering kostar inte mera i tid än att snedkapa och inte linjera, det är okunskap och inte fackmannamässigt gjort. Alla snickare har väl tillgång till kap/gersåg respektive bordsåg med bra klinga, finns inte det har man slarvat redan från början.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Att kapa lister raka och att linjera dem vid montering kostar inte mera i tid än att snedkapa och inte linjera, det är okunskap och inte fackmannamässigt gjort. Alla snickare har väl tillgång till kap/gersåg respektive bordsåg med bra klinga, finns inte det har man slarvat redan från början.
Tid är också pengar kompis, det tar längre tid att gera och passa in det så det är sömlöst. Eller varför inte förkroppa allmogelist som är traditionellt, tar ännu längre tid.

Så du menar att lägenheten skulle bli mycket mycket mycket dyrare för det?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Så du menar att lägenheten skulle bli mycket mycket mycket dyrare för det?
Ja det är självklart, betalar fastighetsägaren mer betalar den som köper en bostadsrätt mer.

• Gilla
Hasse C
  • Laddar…
S Saipala skrev:
Tid är också pengar kompis, det tar längre tid att gera och passa in det så det är sömlöst. Eller varför inte förkroppa allmogelist som är traditionellt, tar ännu längre tid.
Det var inget av det på bilderna i TS lägenhet som vi diskuterar och notera att jag skrev "inte tar mera tid" dvs det var tiden jag avsåg. Så åter till tråden, om du är snickare tycker du att ts fått arbetet fackmannamässigt snyggt gjort utifrån utförandet som syns på bilderna och att ts börja vara nöjd?

S Saipala skrev:
Ja det är självklart, betalar fastighetsägaren mer betalar den som köper en bostadsrätt mer.
Nja, eller är det någon som tar hand om en mycket god vinst på bygget. Det har ju varit överhettat på den här marknaden.
Eller får man skriva i avtalet, "vill ni också har fackmannamässigt listat så blir det en ÄTA".;)

• Gilla
MichaelOberg
  • Laddar…
S Saipala skrev:
Ja men vad pratar vi om för summor här? 5k dyrare om de lägger ner 15 min extra per list?
Snarare att man försöker tumma så mycket som möjligt på kvalitén för maximal vinst. Mot kunder som inte är insatta hur det borde se ut egentligen.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det var inget av det på bilderna i TS lägenhet som vi diskuterar och notera att jag skrev "inte tar mera tid" dvs det var tiden jag avsåg. Så åter till tråden, om du är snickare tycker du att ts fått arbetet fackmannamässigt snyggt gjort utifrån utförandet som syns på bilderna och att ts börja vara nöjd?
Jo jag såg att du skrev så nu, nej jag är inte snickare utan rörmokare. Som jag skrivit innan så hade det kunnat göras snyggare men återigen är det inte ts som beställt en eller fler fastigheter med över 100 lägenheter.

Någon tyckte ju antagligen (bortsett från besiktningsmannen) att lägenheten var bra nog för att låta ta få tillträde efter besiktning.

Volvo monterar inte d4 motorn med automatlåda och fyrhjulsdrift och tar betalt för en v60 d2.

Att ställa sågen 45 grader tar ingen tid

• Gilla
  • Haha
guggen och 3 till
  • Laddar…
Korvgubbe
S Saipala skrev:
Helt orimligt stort hantverkarförakt ni verkar ha.
Javisst, och som vanligt är det kundens fel!
När ska de jävlarna lära sig att uppskatta att de överhuvudtaget får något gjort och att du och dina kollegor helt enkelt inte kan bättre...

• Gilla
  • Haha
karlmb och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.