R Robert-san01 skrev:
Har du talat med besiktningsmannen?
Ja, samma svar här. Lägenheten byggd enligt branschregler och inom toleranser är ju det han säger. Han använde även mätsticka för att kontrollera en skarv, det var enligt honom också godkänt

F filip01 skrev:
Ja, samma svar här. Lägenheten byggd enligt branschregler och inom toleranser är ju det han säger. Han använde även mätsticka för att kontrollera en skarv, det var enligt honom också godkänt
Då har du troligen inte så mycket att hämta med en annan besiktningsman heller.

Du kan alltid prova att ta upp det med styrelsen. Dock brukar den i uppstarten mest bestå av representanter från byggherren.

Kan bara hålla med. Sjukt fult att göra sådär med golvvärmerören. Hade ju varit snyggare nästan att lämna stora hål kvar i golvet så hade man ju iaf kunnat köpa vilka täckbrickor som helst...
Men är det inte vanligt att man bygger en liten låda runt de där rören oavsett? Det är ju inte direkt snyggt att se dem även om det inte varit kladd runt golvet där? Snickra ihop något enkelt och sätt över där så syns det iaf inte.

Listerna är ju inte snyggaste jag sett. Men långt ifrån det fulaste jag sett också :rofl:
Angående listerna; Om du fick önska själv, hade du då limmat eller hur gör man när det är stenhårda betongväggar bakom? Vissa macho-män här säger så klart att spikar fungerade när jag var liten osv. Men om det är stenhårda väggar så tvivlar jag på att det blir bra resultat... Då är det ju skruv och plugg som gäller om man inte limmar. Eller finns det andra bra sätt?

Dörren är såklart störig men samtidigt så är det en repa. Kan lika gärna vara du som gör en repa på den om 2 dagar. Inget som jag skulle gå runt och lägga för mkt energi på.

I stort kan jag bara beklaga. Hade inte heller varit supernöjd att lägga ut 3 Mkr för den finishen. Jag kanske är snål eller bara blåögd för vad man får för pengarna... :confused:
Lycka till iaf!

T tobbbias skrev:
Kan bara hålla med. Sjukt fult att göra sådär med golvvärmerören. Hade ju varit snyggare nästan att lämna stora hål kvar i golvet så hade man ju iaf kunnat köpa vilka täckbrickor som helst...
Men är det inte vanligt att man bygger en liten låda runt de där rören oavsett? Det är ju inte direkt snyggt att se dem även om det inte varit kladd runt golvet där? Snickra ihop något enkelt och sätt över där så syns det iaf inte.

Listerna är ju inte snyggaste jag sett. Men långt ifrån det fulaste jag sett också :rofl:
Angående listerna; Om du fick önska själv, hade du då limmat eller hur gör man när det är stenhårda betongväggar bakom? Vissa macho-män här säger så klart att spikar fungerade när jag var liten osv. Men om det är stenhårda väggar så tvivlar jag på att det blir bra resultat... Då är det ju skruv och plugg som gäller om man inte limmar. Eller finns det andra bra sätt?

Dörren är såklart störig men samtidigt så är det en repa. Kan lika gärna vara du som gör en repa på den om 2 dagar. Inget som jag skulle gå runt och lägga för mkt energi på.

I stort kan jag bara beklaga. Hade inte heller varit supernöjd att lägga ut 3 Mkr för den finishen. Jag kanske är snål eller bara blåögd för vad man får för pengarna... :confused:
Lycka till iaf!
Det finns klippspikar som är vitmålade för lister. Detta tillvägagångssätt använde hantverkarna när man arbetade i systerföreningen (samma byggentreprenör, byggnaden bredvid).

Här hos mig har de ju tagit stora skruvar som man borrat dit och sedan målat över med lite vit färg:crysmile:. Sen har vi ju det faktum att den person som borrade dit listerna troligtvis gjorde det på en bakfull måndag, efter en rejäl krökhelg. Finns absolut inga andra ursäkter till varför listerna skulle se ut sådär annars. Se bifogade bilder för lite mer komedi. Även bifogade bilder på fogen runt WC-stolen, som är ojämn och sne.

• Vitmålade lister med synlig skruv och ojämn fogning i hörnet av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt monterade vitmålade lister med synliga skruvhål och övermålad skruv.
    Skapa konto
  • Vit golvlist med en synlig spricka vid hörnet och stora skruvar som är dåligt övermålade med vit färg.
    Skapa konto
  • Dåligt monterade vitmålade lister med stora synliga skruvar och övermålad vit färg.
    Skapa konto
  • Ojämn och sne vit list runt en toalettstol med synliga skruvar och dåligt målarbete på klinkergolv.
    Skapa konto
  • Vitmålade lister i hörn med synliga skruvhuvuden och dåligt utförande.
    Skapa konto
  • Ojämn och slarvigt applicerad vit fog vid basen av en toalettstol mot en grå kaklad golv.
    Skapa konto
  • Ojämnt målade rör och slarvigt utförd fogning mot golv och vägg.
    Skapa konto
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Ja, fy fasen! Ser inte kul ut någonstans!! :seenoevil:

H
Om man då prompt måste använda skruv till listen.
Ta och försänk, spackla foga och platsmåla listerna. Kostar mer och de kan dölja lite av de fula skarvningarna

• Gilla
Olivia0001 och 1 till
  • Laddar…
Bowser Bowser skrev:
Skillnaden här är att det är bostadsrätt det handlar om, inte villa.
Men ändå betalar jag dyra pengar och vill vara nöjd! Oavsett om det är Villa eller uthus eller vad än, självklart är jag med och säger som det är, det är ändå mina slantar samt jag som skall trivas där..

Har inte NCC någon kundombudsman eller liknande?

Vi hade väldigt olika åsikt med Myresjöhus om vilken kvalitet och finish man skulle förvänta sig vid nyproduktion. Efter mail dit blev diskussionerna klart mer mot vårt håll.

R Robert-san01 skrev:
Har inte NCC någon kundombudsman eller liknande?

Vi hade väldigt olika åsikt med Myresjöhus om vilken kvalitet och finish man skulle förvänta sig vid nyproduktion. Efter mail dit blev diskussionerna klart mer mot vårt håll.
Har mejlat projektchefen som sagt. Det enda hon kunde göra var att beklaga att jag inte känner mig nöjd. Även så menade hon på att det som besiktningsmannen bedömer som fel åtgärdar deras entreprenör. Det som besiktningsmannen anser ligger inom toleranserna åtgärdas inte.

Sen nämnde hon även att jag vid köpet av lägenheten haft tillgång till en visningslägenhet och där se den standard som man kan förvänta sig när man köper en bostadsrätt från dem. Och att min lägenhet byggts så. Men det är de facto missvisande, då visningslägenheten exempelvis hade spikade socklar.

• Gilla
Olivia0001 och 2 till
  • Laddar…
Bowser
H Husqvarna220Ac skrev:
Men ändå betalar jag dyra pengar och vill vara nöjd! Oavsett om det är Villa eller uthus eller vad än, självklart är jag med och säger som det är, det är ändå mina slantar samt jag som skall trivas där..
Självklart... men det är inte TS som är beställaren utan föreningen, dem ska godkänna besiktningen... och iom att styrelsen till föreningen i början mestadels består av folk från NCC så blir det knepigt.
Sjukt absolut.

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
B
Kanske inte perfekt utfört hantverk, det kan jag hålla med om. Dock är det inte anmärkningsvärt för att vara nyproduktion enligt mig som jobbar med det. Har varit med om värre anmärkningar som en besiktningsman godkännt.

En sak som jag upplevet senaste åren är dock att kunderna som köpt nyproduktion varit mer besvikna på finishen nu när man vid tillträde inte längre kunnat värdera upp lägenheten direkt utan den snarare tappat värde sedan man signade upp sig två år tidigare. För tre år sedan när man vid tillträdet gjort en vinst på en miljon så var allt fantastiskt

• Gilla
Uppfinnar-Nils och 9 till
  • Laddar…
Om man köper en ny lgh för 3 mille, visst ska man väl kunna förvänta sig (och kräva) att saker och ting inte är slarvgjort!?
Hur många här skulle acceptera att vid köp av ny bil, få en bil som är repig...där dörrar inte passar in ordentligt osv.
Ingen skulle jag tro!

• Gilla
Real7 och 5 till
  • Laddar…
Nu när du lagt in flera bilder på olika passformer så skulle de hantverkare som gjort större jobb hos oss skämmas för sina kollegor. De har även vägrat låta mig själv färdigställa något jag tyckt att "det fixar jag" utifrån att de garanterar helheten.
Men det är på mindre ort och kanske inte lika "överhettat" som i våra större städer.

H Hallerudsbo skrev:
Kanske inte byta dörr men finspackel och stryka dörren på insidan, det borde vara rimligt.
Det håller jag med om. Men dom kanske inte va så sugna när de mötes av en person gormade att de skulle byta en dörr för 20’ pga en liten repa.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
O OTTO_75 skrev:
Om man köper en ny lgh för 3 mille, visst ska man väl kunna förvänta sig (och kräva) att saker och ting inte är slarvgjort!?
Hur många här skulle acceptera att vid köp av ny bil, få en bil som är repig...där dörrar inte passar in ordentligt osv.
Ingen skulle jag tro!
Jo då, många och de är stolta! Tesla...

• Gilla
  • Haha
Pytt och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.