A AndersS skrev:
Tror inte man kommer så mycket längre i att fortsätta tala om hur dåligt det är, håller med om att det inte håller den kvalite jag själv gör men samtidigt accepteras det av väldigt många andra.
Personligen skulle jag fixat till det med lite täckbrickor vid elementrören och latexfog vid listskarv och ev. också skruvskallar (tryck i och jämna till med spackel), kostar några hundralappar och så har man löst den delen. Hellre lösa problemet även om det kostar de här hundralapparna.
Sedan har du en bild vid något skåp som jag inte riktigt förstår hur det ser ut i helhet, syns bara ett hörn med golv.
Repan på dörren ser jag inte, men vissa kan poleras bort med bilvårdsmedel eller fås att synas mindre.
Nu kommer säkert många att säga att du ska stå på dig istället för att fixa till det själv, men det är bara du själv som vet vad som fungerar "fixa till så du blir nöjd" så är det löst, eller försöka driva det mot byggföretaget och se det varje dag utan att det kanske händer något.
Jag kommer att mejla projektledaren och kritisera arbetet. Att mejlet går direkt in i papperskorgen är väl en lågoddsare, men då kan jag gå med huvudet högt och förhoppningsvis får framtidens byggen se ut på ett tilltalande sätt.

Gällande golvet vid skåpet. Se bifogade före och efter bilder. De försökte åtgärda det en gång men de kunde inte komma åt längst in vid skåpet. De kom in en andra gång och då sörjade de in den transparenta silikonen och det blev till och med värre. Jag påpekade att de skulle få flytta på skåpen, men det bemöttes med kritik och det motsatte dem.

• Dåligt applicerad genomskinlig silikon längst in vid skåpets och väggens möte ovanför ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Överskott av transparent silikon och slarvigt finishat hörn vid golv och vit skåpsida.
    Skapa konto
Så här "fixade" de till skadan vid skåpet. Bild i dagsljus...

Att denna skada missats av en eller flera hantverkare är ju inget annat än ett aktivt val. Ja, att man låtit bli att åtgärda det. Med andra ord, att skita på kunden.

• Otillfredsställande hantverksarbete med synlig skada längs skåpets hörn och golv.
    Skapa konto
  • Haha
Olivia0001
  • Laddar…
H
Hade besiktning av en lägenhet för ett x antal år sedan.
Ncc som byggt.
Jag godtog inte besiktningen och överlåtande av lägenheten genomfördes inte den dagen som var tänkt.
Ncc bad mig att ta in en besiktningsman men jag fick då betala själv.
Min besiktning fann massa mer fel än Ncc gubbe gjorde.
Visade protokollet för Ncc, de kom inom 1 vecka och ordnade allt.
Så jag vart 2 veckor sen in i lägenheten men de ordnade upp efter sig iallafall.

Enda de inte gjorde var att ordna tapeten i 2 hörn som hade spruckit.
Det ville de vänta tills 2 års kontrollen fall det blev mer sprickor eller liknande.

Efter 2 år kom de och tapetsera om utan problem

• Gilla
Marcus_L och 14 till
  • Laddar…
Hade nog valt att lista vid skåpet utifrån det som syns på bilden, hade valt en vit list i samma kulör som skåpet. Utgår nu från att inget större arbete kommer att utföras som flytt av skåp eller byte av golvdel.

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Hade nog valt att lista vid skåpet utifrån det som syns på bilden, hade valt en vit list i samma kulör som skåpet. Utgår nu från att inget större arbete kommer att utföras som flytt av skåp eller byte av golvdel.
Det finns redan en list, men den är väl liten och täcker inte riktigt över det aktuella, skadade golvet. För att täcka över det där så behövs det nog den listen x 2 i storlek. :crysmile:

F filip01 skrev:
Det finns redan en list, men den är väl liten och täcker inte riktigt över det aktuella, skadade golvet. För att täcka över det där så behövs det nog den listen x 2 i storlek. :crysmile:
Jo, bara att byta ut listen.
Håller med föregående talare om att man borde kunna dölja det mesta med Latex men det ska ju inte ägaren göra.

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
F filip01 skrev:
Jo, vi fick besöka en lägenhet i systerföreningen och där hade de spikat dit golvsocklarna och satt täckbrickor för rören.

Inte riktigt bestritt besiktningen, jag har i efterhand funnit flera fel i lägenheten och många utav dessa fel motsätter sig NCC. Bland annat har vi en repa på säkerhetsdörren som de inte kan byta ut då den kostar 20 000 kr. Och då hänvisar de till besiktningsmannen som måste kunna se repan från en meters håll. Bland annat.....
Här måste jag hålla med NCC, det är orimligt att byta en dörr pga en liten liten repa.

• Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
H
JLyck JLyck skrev:
Här måste jag hålla med NCC, det är orimligt att byta en dörr pga en liten liten repa.
Kanske inte byta dörr men finspackel och stryka dörren på insidan, det borde vara rimligt.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
T
F filip01 skrev:
Enligt den opartiska besiktningsmannens mätsticka är detta godkänt
Vilket företag kom besiktningsmannen ifrån?

Som en annan skrev, du kan alltid ta in din egen besiktningsman. Du får bekosta själv, men kan löna sig om man får fel åtgärdade.

Redigerat:
  • Gilla
Tomas no1 och 1 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Vilket företag gick ni igenom då ni fick en besiktningsman? Eller fick denne när ni tecknade försäkringen?

Vilket husföretag är det?
Det har möjligtvis inte framkommit riktigt, men detta handlar om en nyproducerad lägenhet. Där NCC/Bonava sålt och byggt lägenheterna.

Besiktningsföretaget utsågs av föreningen och det är alltså ett avtal mellan beställaren, som i detta fall är föreningen/Bonava(NCC) och besiktningsföretaget (Olden byggkonsult). Föreningen menade på att de utsåg besiktningsmannen och att denne skall ha erfarenhet, kunskap och utföra besiktningen med opartiskhet och självständighet.

T
F filip01 skrev:
Det har möjligtvis inte framkommit riktigt, men detta handlar om en nyproducerad lägenhet. Där NCC/Bonava sålt och byggt lägenheterna.

Besiktningsföretaget utsågs av föreningen och det är alltså ett avtal mellan (beställaren) förening/Bonava(NCC) och besiktningsföretaget (Olden byggkonsult). Föreningen menade på att de utsåg besiktningsmannen och att denne skall ha erfarenhet, kunskap och utföra besiktningen med opartiskhet och självständighet.
En byggare skall aldrig utse sin egen besiktningsman. Det blir jävigt då, och gör dom det skulle jag anlitat min egen, även fast det är en lägenhet. Titta på vilken sits du sitter i nu, trots att det är NCC. Lite som med ett visst företag som ofta används vid nybyggnation av villor. Därav jag tog in min egen besiktningsman.

Har du inte möjlighet att göra det? Eller är allt redan betalat?

T Thomas' skrev:
En byggare skall aldrig utse sin egen besiktningsman. Det blir jävigt då, och gör dom det skulle jag anlitat min egen, även fast det är en lägenhet. Titta på vilken sits du sitter i nu, trots att det är NCC. Lite som med ett visst företag som ofta används vid nybyggnation av villor. Därav jag tog in min egen besiktningsman.

Har du inte möjlighet att göra det? Eller är allt redan betalat?
Jag börjar överväga att hämta in någon kunnig besiktningsman som får gå en runda i lägenheten. Känner du eller vet nåt kunnigt företag med expertis i området? Bor i Göteborg.

• Gilla
Olivia0001
  • Laddar…
T
F filip01 skrev:
Jag börjar överväga att hämta in någon kunnig besiktningsman som får gå en runda i lägenheten. Känner du eller vet nåt kunnigt företag med expertis i området? Bor i Göteborg.
Nej, bor ej i Göteborg. Svårare med besiktningsmän, KA kan man tex söka på boverket, dock håller även vissa KA på med besiktning. Så du kan leta upp KA och fråga om denna utför detta.

Vet inte vad en besiktningsman för lägenhet kostar, men för en villa går det på 10-12 tkr. Kan vara värt det om det finns en del fel.

T Thomas' skrev:
Nej, bor ej i Göteborg. Svårare med besiktningsmän, KA kan man tex söka på boverket, dock håller även vissa KA på med besiktning. Så du kan leta upp KA och fråga om denna utför detta.

Vet inte vad en besiktningsman för lägenhet kostar, men för en villa går det på 10-12 tkr. Kan vara värt det om det finns en del fel.
Saken är den att projektchefen i detta nu viftar bort problemen med lägenheten och pekar på att lägenheten är byggd i branschstandard och att besiktingsmannen godkänt detta. Hon menar på att detta gräsliga hantverk är inom toleranserna... :crysmile:

• Haha
Olivia0001
  • Laddar…
Har du talat med besiktningsmannen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.