S Saipala skrev:
Nu är det nog du som får redogöra för mig som ändå har titeln Rörmäster på mitt yrkesbevis varför det är just kalllödningar som gör att vi inte får skarva tappvatten dolt :) om det enbart är därför? Du verkar ju ha stenkoll så upplys oss som inte är högutbildade tangentbordsriddare

Jo men vi vet ju att man inte bör skarva värme dolt heller, även om det sker ett par gånger per våning för att snickarna inte har styrsel på borrmaskin
Vänta nu, vad har snickare med borrmaskin med saken att göra. Tunna presolrör , RIR och skit är ju mycket mer motagligt för klåpare med borrmaskin än massiva lödda kapilärrördelar. Hur som helst förstår jag inte riktigt vad det har med dolda skarvar att göra. Kan man löda så är det mer säker än något av dagens lösningar

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vänta nu, vad har snickare med borrmaskin med saken att göra. Tunna presolrör , RIR och skit är ju mycket mer motagligt för klåpare med borrmaskin än massiva lödda kapilärrördelar. Hur som helst förstår jag inte riktigt vad det har med dolda skarvar att göra. Kan man löda så är det mer säker än något av dagens lösningar
Ja alltså...Det var ju du som skrev att 'kalllödning' vad orsaken till att det inte är godkänt att förlägga fogar dolt? Det heter inte kalllödning utan det heter mjuk, resp hårdlödning.

En licenslödd hårdlödning håller oavsett men det gör inte att vi får förlägga fogarna dolt för det.

S Saipala skrev:
Ja alltså...Det var ju du som skrev att 'kalllödning' vad orsaken till att det inte är godkänt att förlägga fogar dolt? Det heter inte kalllödning utan det heter mjuk, resp hårdlödning.

En licenslödd hårdlödning håller oavsett men det gör inte att vi får förlägga fogarna dolt för det.
Spelar du okunnig eller är du det på riktigt?
Kallödning har inget med hård eller mjuklödning och göra. Utan det handlar om att man inte värmt upp de två delarna som ska lödas tillräckligt och fogen blir kass

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Spelar du okunnig eller är du det på riktigt?
Kallödning har inget med hård eller mjuklödning och göra. Utan det handlar om att man inte värmt upp de två delarna som ska lödas tillräckligt och fogen blir kass
Då heter det kallflyt.

• Gilla
twoody och 3 till
  • Laddar…
Varför löda när man kan ha hela rör utan skarv?
Vet inte om du trollar igen men du kan väl inte mena att det är bättre att ha dolda skarvar än inga skarvar alls.

• Gilla
Saipala
  • Laddar…
Nu är vi långt utanför tråden, men är dold skarv, om den är lödd ej tillåten när det gäller tappvatten och/eller värmeslingor?
Har själv dragit något hus när det gäller både tapp och värme och i dessa fall mjuklodat, dock utan dolda skarvar.

G guggen skrev:
Nu är vi långt utanför tråden, men är dold skarv, om den är lödd ej tillåten när det gäller tappvatten och/eller värmeslingor?
Har själv dragit något hus när det gäller både tapp och värme och i dessa fall mjuklodat, dock utan dolda skarvar.
Tappvatten nej och värme bör man inte.
Gäller oavsett sammanfogningsmetod

S Saipala skrev:
Tappvatten nej och värme bör man inte.
Gäller oavsett sammanfogningsmetod
Ok, som jag fått för mig. Skall gjuta lite snart och har en mkt föråldrad förkärlek till koppar, men får gå på rir då, blir helt enkelt för mkt svängar.

T twoody skrev:
Varför löda när man kan ha hela rör utan skarv?
Vet inte om du trollar igen men du kan väl inte mena att det är bättre att ha dolda skarvar än inga skarvar alls.
Har du sett ett lött rör av kapillärrördelar vs tex presol? Har du sett hur tajt en 90 graders böj blir? Ett hårt rör ligger där man lägger det. Det far inte runt. Sedan ett hårt rör så är det större chans att borren deflekteras när klåpare borrar i väggen (för inte tittar hantverkare på ritningen innan de sätter fart?).

Dolda skarvar regeln är för mig det som summerar hur fuck upped denna branchen är.

Redigerat:
Har du sett ett lött kapillärrör vs tex presol? Har du sett hur tajt en 90 graders böj blir? Ett hårt rör ligger där man lägger det. Det far inte runt. Sedan ett hårt rör så är det större chans att borren deflekteras när ni klåpare borrar i väggen (för inte tittar ni på ritningen innan ni sätter fart?).

Dolda skarvar regeln är för mig det som summerar hur fuck upped denna branchen är.
Nu får du sluta supa och sitta ner i båten, påsken är över.

Det heter Prisol inte 'presol'

Att löda vinklar i syfte om stt få in det i väggar och golv är för klåpare och lekmän som du som inte kan bocka ett glödgat rör.

Förutsättningen för att ett borr ska deflektera som du så vackert beskriver det är att det inte sitter fast, och då spelar det ju ingen roll om det är Galv, blått, rostfritt, koppar, pex, pem, pvc, pp eller alupex

S Saipala skrev:
Nu får du sluta supa och sitta ner i båten, påsken är över.

Det heter Prisol inte 'presol'

Att löda vinklar i syfte om stt få in det i väggar och golv är för klåpare och lekmän som du som inte kan bocka ett glödgat rör.

Förutsättningen för att ett borr ska deflektera som du så vackert beskriver det är att det inte sitter fast, och då spelar det ju ingen roll om det är Galv, blått, rostfritt, koppar, pex, pem, pvc, pp eller alupex
jag har inget som helst problem med att anpassa mig efter idiotiska klåparregler

https://www.byggahus.se/forum/threads/totalrenovering-av-20-talslaegenhet.229497/page-2#post-1956928
edit: Och självfallet bockades rören och fixerades så de centrar i plattorna, allt annat är klåperi
https://www.byggahus.se/forum/threads/bilder-pa-badrum-med-ljus-fog.264479/#post-2330219

Tja, en hantverkare finlirar ju inte när han borrar förstås så han märker ju inte att borren inte vill gå rakt in i väggen utan runt röret. haha.. brute force is king

• Gilla
guggen
  • Laddar…
jag har inget som helst problem med att anpassa mig efter idiotiska klåparregler

[länk]
edit: Och självfallet bockades rören och fixerades så de centrar i plattorna, allt annat är klåperi
[länk]

Tja, en hantverkare finlirar ju inte när han borrar förstås så han märker ju inte att borren inte vill gå rakt in i väggen utan runt röret. haha.. brute force is king
Men att lägga spillvattnet fackmannamässigt klarar du uppenbarligen inte av :-)

S Saipala skrev:
Men att lägga spillvattnet fackmannamässigt klarar du uppenbarligen inte av :)
Hade en hantverkare gjort det där, hade golvet i badrummet hamnat på en nivå 20cm ovan golvet utanför. Helt sanslöst tight var det, fick tom använda 90mm rör sista biten till toaletten.

Ja den som har garantin för det där lär märka tids nog vad som inte är rätt :)

• Gilla
muraren2
  • Laddar…
S Saipala skrev:
Ja den som har garantin för det där lär märka tids nog vad som inte är rätt :)
Statistiken är tyvärr emot dig min vän. Hantverkare är överrepresenterade hos försäkringsbolagen, även när man processat siffrorna för antalet aktörer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.