151 795 läst ·
513 svar
152k läst
513 svar
Vill ni skratta? Nyproduktion för 3 miljoner
Det kan du inte heller riktigt veta. Precis som att man inte kan generalisera och hävda att alla hantverkare är skit går ju inte riktigt, men man kan inte heller hävda att alla hantverkare bryr sig särskilt mycket. Skillnaden till varför hantverkare måste göra ett bra jobb ifrån sig, är ju att slutkunden eller den boende, tillbringar i princip mestadels utav dygnet inne i lägenheten. Och får man då genomlida det faktum att mycket av det som är synligt, ser illa ut, så är det inte så kul att bo där. Nu har iofs NCC sagt att deras eftermarknadsavdelning skall höra av sig - och då har man ju en strimma av hopp att vi kommer överens om någonting. Sen är jag inte heller dum i huvudet och förstår att man inte behöver byta ut dörren. Det har ändå funkat bra med deras lagning. Men socklar, skadan på golvet, WC-stolens silikon, och någon form av lösning på elementrören är det jag hoppas på att man åtgärdar. Vidhåller att hålen i golvet för pexrören är mycket större än vad som behövts och tyvärr omöjliggör det för mig att fixa ihop det med någon rörrosett eller manschett/täckbricka. Pexrören är snea och hålen likaså.R Robert-san01 skrev:Jag skulle säga att man bygger med typ 90% som mål. De 10% som skulle kunna bli anmärkning kanske 5% blir anmärkning och då har man sparat 5% mot att hålla 100% och viktigast är att man hållt tidsplanen och slipper vite.
Så tyvärr är det inte främst fråga om finish och kvalitet, det är alltid pengarna som avgör på något sätt.
Jag skulle också gå på manschett från Kährs som föreslagits.
Edit: Värt att betona att jag betalade runt 10tkr extra i tillval för att få denna vita ekparkett. När parketten är såpass misshandlad som den faktiskt är, så känns det iallafall för MIG, som bortkastade pengar.
Redigerat:
Bara en nyfiken fråga, varför sitter det folk från entreprenören i styrelsen?F filip01 skrev:Projektchefen gillade inte mitt förslag. Hon sa att de inte bryr sig om jag hämtar en annan besiktningsman.
Har varit inne och kollat hos andra. Även om jag inte skulle kalla NCCs arbete för någon konst, så är ju det lite mindre skarvar i listerna hos de jag har kollat. Men annars finns det ju småsaker hos andra som jag vet de har tänkt o anmäla.
Enligt projektchefen är detta det projekt som haft minst problem av alla hon arbetat med. Jag har inte heller talat med styrelsen och de ingår ju fortfarande några "proffs", folk från NCC.. Och ja, vad tycker dessa proffs då? Sen är det inte heller jättelätt att samla ihop grannar. Många jag träffat har varit väldigt irriterade på fuskbygget, men som allting annat är det svårt att få ord till handling.
Jag fotar sen när jag kommer hem.
Föreningen har inte yttrat sig om detta men jag skall stämma in ett möte för att diskutera detta. Och står de på byggentreprenörens sida är ju hela en fadäs, en stor bluff.
Bonava och NCC är två separata bolag.
Läs igen. Har aldrig sagt att man får göra fel för att det är stressigt. Jag har aldrig lämnat en arbetsplats med kvarvarande fel.Workingclasshero skrev:
Sen kanske lägenhetsinnehavaren tycker att det finns fel. Men besiktningsmannen besiktar mellan parterna beställare och entreprenör. Och det är kontraktsarbeterna som skall besiktas. Sen finns det lagar, regler osv att förhålla sig till.
Har beställaren och entreprenören enats om ogerade foder och skarvar på socklar (vilket ser förjävligt ut) så har inte besiktningsmannen med det att göra.
Nja, inte riktigt så. Bonava är NCCs bolag som bara fått en ny struktur. Bonava är ju bolaget som fokuserar på bostadsutveckling, medan NCC är bolaget som bygger bostäderna.M Mangan13 skrev:
En nystartad bostadsrättsförening anlitar (tja, Bonava anlitar), olika ''proffs'' som arbetar med att sitta i styrelser. Att dessa skall gå emot sin arbetsgivare och ställa sig på de boendes sida ser jag väl som högts osannolikt. Det är ju inte jag som betalar deras lön, inte sant?
Nej, exakt så som jag säger faktiskt. Bonava är avknoppat från NCC och har idag inget gemensamt. Bonava anlitar ibland NCC som entreprenörer ibland anlitar dom andra företag. Så du får nog försöka hålla isär dom.F filip01 skrev:Nja, inte riktigt så. Bonava är NCCs bolag som bara fått en ny struktur. Bonava är ju bolaget som fokuserar på bostadsutveckling, medan NCC är bolaget som bygger bostäderna.
En nystartad bostadsrättsförening anlitar (tja, Bonava anlitar), olika ''proffs'' som arbetar med att sitta i styrelser. Att dessa skall gå emot sin arbetsgivare och ställa sig på de boendes sida ser jag väl som högts osannolikt. Det är ju inte jag som betalar deras lön, inte sant?
Medlem
· Stockholm
· 4 489 inlägg
Jag var lite dryg där. Tycker du har begåvade åsikter när jag läste mer av det du skrivitG Gukken skrev:Läs igen. Har aldrig sagt att man får göra fel för att det är stressigt. Jag har aldrig lämnat en arbetsplats med kvarvarande fel.
Sen kanske lägenhetsinnehavaren tycker att det finns fel. Men besiktningsmannen besiktar mellan parterna beställare och entreprenör. Och det är kontraktsarbeterna som skall besiktas. Sen finns det lagar, regler osv att förhålla sig till.
Har beställaren och entreprenören enats om ogerade foder och skarvar på socklar (vilket ser förjävligt ut) så har inte besiktningsmannen med det att göra.
Kan du ge mig exempel på Bonava-bostäder där bolaget anlitat ett annat företag än NCC?M Mangan13 skrev:
Nej eftersom jag inte jobbar för Bonava har jag ingen lista på vem de anlitar för vilket projekt.F filip01 skrev:
Bonava ägs inte av NCC. De ingår inte i samma koncern. De är två separata noterade bolag. De har alltså inget med varandra att göra på annat sätt än att Bonava anlitar ncc som entreprenörer.
Medlem
· Västra Götaland
· 47 inlägg
Bonava hette fram till 2016 NCC Housing. Så det finns visst en nära koppling...M Mangan13 skrev:
Här kommer några halvsuddiga bilder på hur lägenheten skall se ut enl. katalogen. Här finns det inga synliga skarvar, skruvar eller några halvdana kapningar. Fejk marknadsföring? Att uppvisa en "standard" som är hög, men i själva verket, i masslägenheter, är det på en helt annan nivå?
Medlem
· Västra Götaland
· 47 inlägg
Inte mer än att de ägs till stora delar (mer än 50%) av exakt samma bolag.M Mangan13 skrev:
Troligtvis så är det också många ledande personer i bolagen som har nära kontakter sen de var samma bolag.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Jo, i detta fall vet jag att det är så man resonerar på byggena. Byggaren får hela tiden göra avvägning om hur det ekonomiska utfallet blir och är det risk för stora förseningsviten tar man en anmärkning, om genvägen ens blir en anmärkning.F filip01 skrev:Det kan du inte heller riktigt veta. Precis som att man inte kan generalisera och hävda att alla hantverkare är skit går ju inte riktigt, men man kan inte heller hävda att alla hantverkare bryr sig särskilt mycket. Skillnaden till varför hantverkare måste göra ett bra jobb ifrån sig, är ju att slutkunden eller den boende, tillbringar i princip mestadels utav dygnet inne i lägenheten. Och får man då genomlida det faktum att mycket av det som är synligt, ser illa ut, så är det inte så kul att bo där. Nu har iofs NCC sagt att deras eftermarknadsavdelning skall höra av sig - och då har man ju en strimma av hopp att vi kommer överens om någonting. Sen är jag inte heller dum i huvudet och förstår att man inte behöver byta ut dörren. Det har ändå funkat bra med deras lagning. Men socklar, skadan på golvet, WC-stolens silikon, och någon form av lösning på elementrören är det jag hoppas på att man åtgärdar. Vidhåller att hålen i golvet för pexrören är mycket större än vad som behövts och tyvärr omöjliggör det för mig att fixa ihop det med någon rörrosett eller manschett/täckbricka. Pexrören är snea och hålen likaså.
Edit: Värt att betona att jag betalade runt 10tkr extra i tillval för att få denna vita ekparkett. När parketten är såpass misshandlad som den faktiskt är, så känns det iallafall för MIG, som bortkastade pengar.
Att ha som krav att det skall var 0-fel på slutbesiktningen skulle göra bygget för dyrt.