G Gukken skrev:
Va kul att du kunde få till det bra. Hur lång tid tog det?
Så här kan min vardag se ut. Svårt att få till slangar och annat med millimeterprecision då.[bild]
He he.....klassiker. Här avsätter vi halva dagen till att få installationerna exakt på plats.......eller inte! Lite svårt när fingrarna är som isglassar och tidsplanen är åt helvete. Försvarar inte kladd, slarv å fusk men lite verklighetsförankring skulle göra gott i denna tråd.

• Gilla
HammarClark och 8 till
  • Laddar…
Varför fäller man inte bara in elementet i väggen under fönstret och sätter en täckfront/elementskydd framför när man bygger lägenheter?

Det blir förståss en del under fönstret som måste reglas eller gjutas med annan tjocklek än den övriga ytterväggen. Men vinsten bör ligga i att elementetplacering och rördragningen inte behöver vara lika exakt. Golvläggaren slipper då också lägga golv kring elementrören då det räcker att lägga golv fram till röret.

En tanke bara...

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är inte så svårt, kolla här, jag drog rör svintidigt i renoveringen

[bild]

De hamnade på millimetern rätt sedan när väggen skulle upp (kolla strecket på lasern så ligger helt i liv med dosan)
[bild]

Eller här när vi fixade dosor i väggen
[bild]

Som bara magiskt linjerar i mitten av plattan ett bra tag senare (Det var inte magi vi planerade och mätte)
[bild]
Ja sen tog det bara dig 3-4år att bygga klart din lägenhet också ;)

• Gilla
  • Haha
egge80 och 8 till
  • Laddar…
G Gukken skrev:
Va kul att du kunde få till det bra. Hur lång tid tog det?
Så här kan min vardag se ut. Svårt att få till slangar och annat med millimeterprecision då.[bild]
Vill man så kan man lösa det oxå. Man kan lägga över presenningar, bygga under ställning osv.

S Saipala skrev:
Fan va go bild, nästan så att jag längtar bort från den här jävla kompleteringen så att man får göra valv igen!
Ja, det är något med vintrar å valv som gör mig alldeles varm inombords

OnTopic: jag försvarar inte vissa missar i trådskaparens lgh. Fogen runt radiatorslangarna ser för jävligt ut och hade aldrig passerat min försyn.
Men ge fan att dra ner hela branschen i smutsen.

• Gilla
pennybridge och 5 till
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Vill man så kan man lösa det oxå. Man kan lägga över presenningar, bygga under ställning osv.
Hur jobbar man under presenningar med armering, el, VVS osv?
Ska man sätta väderskydd på alla valv blir man snart utan jobb. Kostar för mycket helt enkelt.

• Gilla
lärjungen och 2 till
  • Laddar…
G Gukken skrev:
Ska man sätta väderskydd på alla valv blir man snart utan jobb. Kostar för mycket helt enkelt.
Glöm inte alla översta plattor som redan är fulla med snö och is redan när de kommer levererade..

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
J Jerfed skrev:
Varför fäller man inte bara in elementet i väggen under fönstret och sätter en täckfront/elementskydd framför när man bygger lägenheter?

Det blir förståss en del under fönstret som måste reglas eller gjutas med annan tjocklek än den övriga ytterväggen. Men vinsten bör ligga i att elementetplacering och rördragningen inte behöver vara lika exakt. Golvläggaren slipper då också lägga golv kring elementrören då det räcker att lägga golv fram till röret.

En tanke bara...
Det går men det blir inte bra.

G Gukken skrev:
Ja, det är något med vintrar å valv som gör mig alldeles varm inombords

OnTopic: jag försvarar inte vissa missar i trådskaparens lgh. Fogen runt radiatorslangarna ser för jävligt ut och hade aldrig passerat min försyn.
Men ge fan att dra ner hela branschen i smutsen.
Det är väl ingen som drar ner hela branschen i smutsen, ev en del här som uppenbarligen håller på med nybyggen av lägenheter och påstår att detta är normalt och acceptabelt.
De flesta av oss konstaterar bara att TS produktion
antingen är amatörmässigt eller lurendrejeri.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
S Saipala skrev:
Det går men det blir inte bra.
Utveckla gärna. Verkar inte bli bra idag heller... ;)

G Gukken skrev:
Man kan täcka, täcka av. Då blir det snöfritt under. Betongelement som kommer, men inte används direkt, kan placeras under väderskydd etc.
Grejen är att det inte ställs några krav på förbättringar eller utveckling. Alla som jobbar på bygget skiter i resultatet och går in i lunchboden och svär lite över det kalla vädret och den usla ledningen för företaget. Kanske dras något skämt om "kärringen därhemma" osv.

Helt enkelt outbildade människor som inte kan bättre.

• Gilla
hojpg och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
H Husbuset skrev:
Kährs har ekrosetter. Snyggt.
[länk]
Hur använder man dom?

P patfred skrev:
Ja sen tog det bara dig 3-4år att bygga klart din lägenhet också ;)
haha, jo fast inte pga att vi planerade och ritade ;)

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hur använder man dom?
De är delade. Sätts runt röret och täcker hålet i golvet.

Har dock för mig att förut var det krav på att ha varianten sv plast mellan rör och ovan golv före denna. Det för att ev läckage inte skulle smyga sig in under golvet. Är dock långt från säker om det var ett verkligt krav eller om det fortfarande är så.

J Jerfed skrev:
Utveckla gärna. Verkar inte bli bra idag heller... ;)
Ja ska man fälla in radiatorn i väggen så får man ju kompensera för den väggtjocklek som försvinner någonstans, kommer ju får vara små burspråk på dom ställena :)

Sen är det inte lätt att ha en vanlig termostat på en sådan lösning heller, då får man sätta en bulbtermostat på väggen jämte och då hade ni gnällt över det :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.