151 829 läst ·
513 svar
152k läst
513 svar
Vill ni skratta? Nyproduktion för 3 miljoner
Och besiktningsmannen har vi diskuterat flitigt i denna tråden. Besiktningsmannen är alltså från ett företag som NCC/Bonava (styrelse från NCC) anlitat. Eller "proffsen" som Bonava så fint kallar dem för. Men alla vet att hur mycket än korpen tvättar sig, blir den aldrig vit. Oja, han var mer eller mindre fientlig när man nästan påpekade något.M Zolt skrev:
Besiktningsmannen verkade jävigt och jag förstår det. Bygge efter bygge får de vara med och besikta byggentreprenörens bostadsrättslägenheter. Oja, geten får beta där den är bunden.
Men köparen är ju bara intresserad av slutprodukten. Man måste ju utgå ifrån att alla dessa steg är inräknade i de 3 miljonerna.C C.Lundin skrev:Alla är egentligen inblandade. Först är det några som ska rita alltihop, sedan ska ett tvåsiffrigt antal personer projektera alltihopa. När detta är gjort ska alla instanser granska handlingarna. Det vill säga konstruktörer för temporära konstruktioner, konstruktörer för permanenta konstruktioner ifrån olika instanser, de som bygger stommen, VVS, vatten, el, drift och underhåll, stomkomplettering o.s.v.
Sedan under utförande så har du prefabmontörer, armerare, VVS, vatten, el, utsättare, grovisar, TJM och gjutare som påverkar placering av dessa rör.
I detta skedet är bjälklaget precis gjutet och sen börjar arbetet för de som alla klagar på i denna tråd.
Någon gjorde en jämförelse med en ny bil. När jag beställer och köper en ny bil så bryr jag mig inte om vilken person som gjort vad. Jag beställer en produkt och utgår ifrån att den är som avtalat och enligt produktbeskrivningen. Om avgasröret sitter lite snett, massa silikon kring vindrutan eller backluckan har en repa så vill jag inte ha bilen i det skicket, oavsett om bilens funktion är intakt. Jag är inte ens säker på att jag skulle vilja ha bilen alls efter att ha sett sådana kosmetiska brister. Jag skulle bli tveksam till om det var ett hastverk och om det fanns andra brister som jag inte kunde se. Ett helt nytt hus ska vara helt nytt och inte förutsätta att köparen ska måla om dörrar eller springa på bauhaus och komplettera med små grejor.
Om NCC tycker att filip01 är ovanligt gnällig kan NCC väl bara byta dörr med någon av alla de andra lägenhetsköparna som tycker att det är en bagatell och inte bryr sig?
Faktum är att det är mer regel än undantag att byggnaden ritas upp i en modell.D Daniel 109 skrev:Kan man göra så? Jag är involverad i ett bygge för tillfället. Som utomstående blir man mer än en gång förvånad över hur mycket som verkar planeras när det byggs. Rör som man förväntade sig att skulle komma upp vid vägg sitter lite hur som en bit från väggen. Rör som kommer upp i en dörr är inte heller helt bra. I ens höjden på huset stämmer med vad det skulle varit. Var innertaket skulle sitta var det diskussioner om när hustet var rest, mm. Varför ritar man helt enkelt inte upp huset i 3D och följer den ritningen? Det ritjobbet borde man snabbt spara in på bygget.
Du har ju dock precis samma info som på ritningarna, så det enda syftet är egentligen att det är lättare att skapa sig en bild av hur det kommer se ut samt att det är fördelaktigt vid någon typ av presentation.
Det där blev ju skitbra, snyggt!AndersMalmgren skrev:
Det är inte så svårt, kolla här, jag drog rör svintidigt i renoveringen
[bild]
De hamnade på millimetern rätt sedan när väggen skulle upp (kolla strecket på lasern så ligger helt i liv med dosan)
[bild]
Eller här när vi fixade dosor i väggen
[bild]
Som bara magiskt linjerar i mitten av plattan ett bra tag senare (Det var inte magi vi planerade och mätte)
[bild]
Jag känner bara att jag skulle vilja redogöra för hur förutsättningarna är när man bygger lägenheter.
Idag ska vi upp på valvet och lägga rör, jajamen då går vi upp! Vi tar med material och ritningar!
Utsättaren är klar, kanon! Jaha hur ser det ut nu då?
Jo här finns inga väggar, inget tak och inget golv för det står man ju i princip inuti.
Här syns inte ens Darth vaders ljussabel om man skulle få för sig att sätta upp den som en linjelaser.
Det finns en form runt valvet som utgör den enda linjen men den finns aldrig, aldrig med på ritningen för där finns bara färdig utsida/insida yttervägg och det är aldrig någon som vet förhållandet mellan dessa och formen.
Vad har vi då att gå efter när vi ska lägga ner vs (värme sekundär) rören? Jo det är två kryss mitt i ingenstans utsatta med gps där ska rören upp.
Dessa kryss är som jag redogjort för innan, 250mm ifrån där dom egentligen ska vara, och slangen lever ett eget liv sedan kommer betongvibben och vips så är det inte längre på utsättningen.
Och dom här golvstående radiatorerna från nåt hsb bygge ni diskuterar är inte ens radiatorer.
Medlem
· Östergötland
· 610 inlägg
Ska det vara så svårt för er amatörer att fatta, att en lgh i ett flerfamiljshus inte är som att köpa en ny bil ? Eller att den som köper en andel i en bostadsrätt inte har något avtal med byggaren och därför inte kan föra talan mot dem. Att det som har godkänts i slutbes. är godkänt, hur mycket än lekmän står och skrikerlunarayo skrev:
Men köparen är ju bara intresserad av slutprodukten. Man måste ju utgå ifrån att alla dessa steg är inräknade i de 3 miljonerna.
Någon gjorde en jämförelse med en ny bil. När jag beställer och köper en ny bil så bryr jag mig inte om vilken person som gjort vad. Jag beställer en produkt och utgår ifrån att den är som avtalat och enligt produktbeskrivningen. Om avgasröret sitter lite snett, massa silikon kring vindrutan eller backluckan har en repa så vill jag inte ha bilen i det skicket, oavsett om bilens funktion är intakt. Jag är inte ens säker på att jag skulle vilja ha bilen alls efter att ha sett sådana kosmetiska brister. Jag skulle bli tveksam till om det var ett hastverk och om det fanns andra brister som jag inte kunde se. Ett helt nytt hus ska vara helt nytt och inte förutsätta att köparen ska måla om dörrar eller springa på bauhaus och komplettera med små grejor.
Om NCC tycker att filip01 är ovanligt gnällig kan NCC väl bara byta dörr med någon av alla de andra lägenhetsköparna som tycker att det är en bagatell och inte bryr sig?
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Njae, 3D-modellerna är inte bara ett presentationsverktyg utan är en modell fullproppad med information från alla inblandade projektörer och är ett fantastiskt verktyg för att exempelvis kunna upptäcka krockar. Den information man ser på ritning är den information man lagt in i modellen. För att återkoppla lite till tråden är det mer regel än undantag vid krocktester att V krockar med allt o alla och framför allt med sig själv, så det är kanske inte konstigt att rören är lite snedaC C.Lundin skrev:
Det beror ju också på om det bara är en arbetsmodell eller om det är en BH-modell. Visst kan det vara lättare att granska i modellen, men det är som du säger ändå samma info som finns på ritningarna. Ytterst sällan den är såpass tillförlitlig att det går att bygga utefter ens BH-modeller.B bossespecial skrev:Njae, 3D-modellerna är inte bara ett presentationsverktyg utan är en modell fullproppad med information från alla inblandade projektörer och är ett fantastiskt verktyg för att exempelvis kunna upptäcka krockar. Den information man ser på ritning är den information man lagt in i modellen. För att återkoppla lite till tråden är det mer regel än undantag vid krocktester att V krockar med allt o alla och framför allt med sig själv, så det är kanske inte konstigt att rören är lite sneda![]()
Amatörer....J Johnsson 56 skrev:Ska det vara så svårt för er amatörer att fatta, att en lgh i ett flerfamiljshus inte är som att köpa en ny bil ? Eller att den som köper en andel i en bostadsrätt inte har något avtal med byggaren och därför inte kan föra talan mot dem. Att det som har godkänts i slutbes. är godkänt, hur mycket än lekmän står och skriker
Det som syns på bilder i denna tråd, det är gjort av amatörer eller lurendrejare. Det är så det är idag, marknaden är full av dem, men att försvara detta med att säga, "vi gör så här för med dessa objekt kommer ni inte åt oss" är bara löjligt och visar bara på hur ruttna vissa entreprenörer är.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Tvärt om skulle jag säga, ritningen har samma info som modellen. Men som ofta så diskuterar man utifrån sina egna erfarenheter så allt behöver ju inte alltid vara rätt eller felC C.Lundin skrev:
Kährs har ekrosetter. Snyggt.F filip01 skrev:Jag förstår dig absolut men någonstans så köper jag inte att det skall skarvas så här fult som de gjort hos mig. Det där är ingen beställning... Och inte heller de där stora hålen. Hade hantverkaren gjort ett bättre jobb ifrån sig med exempelvis radiator-rören, hade jag kunnat ta bort mjukfogen och placera några enkla täckbrickor. Nu finns det ju ingen täckbricka som täcker hela hålet, du såg ju hur det gick. Sedan är ju den här mjukfogen idiotisk. Läs bara tråden, hur många tycker att det är snyggt?? Även grannar i föreningen har sagt att det är så jävla fult. Och den standard som fanns i visningslägenheten var verkligen inte så här, jag har inga bilder men där var listerna spikade/limmade och skarvarna var knappa. Radiatorrören var myyyycket bättre gjorda.
Jaja, jag tycker att det är väldigt cleant med golvstående radiatorer. Känns modernt och fräscht.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/varumarken/kahrs
Medlem
· Östergötland
· 610 inlägg
Ja, amatörer. Du vet inte vad du pratar om, så lägg ner. Det kunde se ut såhär för 40 år sedan också och det gick igenom bes. och som sagt, när det har gått igenom bes. så är det klart. Överbes. som vissa amatörer också tjatar om här kan bara beställas av byggherren eller byggföretaget, inte hyresgästenG guggen skrev:Amatörer....
Det som syns på bilder i denna tråd, det är gjort av amatörer eller lurendrejare. Det är så det är idag, marknaden är full av dem, men att försvara detta med att säga, "vi gör så här för med dessa objekt kommer ni inte åt oss" är bara löjligt och visar bara på hur ruttna vissa entreprenörer är.
Va kul att du kunde få till det bra. Hur lång tid tog det?AndersMalmgren skrev:
Det är inte så svårt, kolla här, jag drog rör svintidigt i renoveringen
[bild]
De hamnade på millimetern rätt sedan när väggen skulle upp (kolla strecket på lasern så ligger helt i liv med dosan)
[bild]
Eller här när vi fixade dosor i väggen
[bild]
Som bara magiskt linjerar i mitten av plattan ett bra tag senare (Det var inte magi vi planerade och mätte)
[bild]
Så här kan min vardag se ut. Svårt att få till slangar och annat med millimeterprecision då.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, Det har alltid funnits amatörer, lurendrejare och billig skit. Det yttersta tecknet är just avsaknaden av insikt, som uppenbarligen är fallet här, är just försvarandet av detta amatörmässiga byggandet.J Johnsson 56 skrev:Ja, amatörer. Du vet inte vad du pratar om, så lägg ner. Det kunde se ut såhär för 40 år sedan också och det gick igenom bes. och som sagt, när det har gått igenom bes. så är det klart. Överbes. som vissa amatörer också tjatar om här kan bara beställas av byggherren eller byggföretaget, inte hyresgästen
Redigerat: