C C.Lundin skrev:
Läst hela tråden och hängt med, tycker inte så mycket åt något håll. Men golvet las kring rören och inte tvärtom. Jag är ganska övertygad om att du har betongbjälklag.
Ja, det stämmer, men det finns bättre lösningar än det här.

F filip01 skrev:
Ja, det stämmer, men det finns bättre lösningar än det här.
Absolut, hålet borde inte vara så stort. Det har troligtvis skett en miss också har man inte brytt sig om att åtgärda det.
En tanke som slog mig var att isoleringen fortfarande satt på när golvet las. Absolut ingen godtagbar ursäkt, men skulle kunna vara anledningen till att det skedde.

Hur som helst, det är ju inte snyggt!!

Staffans2000
F filip01 skrev:
Blev ju inte jättesnyggt det här. . :crysmile::crysmile::crysmile:
Nu ser det ju ännu värre ut.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
F filip01 skrev:
Blev ju inte jättesnyggt det här. . :crysmile::crysmile::crysmile:
käre vänner... kunde du åtminstone inte vrida stosetterna åt samma håll?

C C.Lundin skrev:
Läst hela tråden och hängt med, tycker inte så mycket åt något håll. Men golvet las kring rören och inte tvärtom. Jag är ganska övertygad om att du har betongbjälklag.
Jag undrar varför man inte fixerar rören eller slangarna så de sitter rakt och symmetriskt när man gör golvet?
Det har jag undrat i 20år sen jag råkade ut för detta.

Jämfört med en lägenhet jag hade så är rören ganska snyggt placerade. Jag hade tillgång till lägenheten och såg hur rören låg i det uppbilade badrumsgolvet, men jag kunde ju bara inte ana att man skulle gjuta in dem på fel plats. Skulle varit roligt att hört vad rörisen sade när han skulle koppla in mitt element...

ricebridge ricebridge skrev:
käre vänner... kunde du åtminstone inte vrida stosetterna åt samma håll?
Men då syns ju hålet och fogmassan...

blackarrow blackarrow skrev:
Jag undrar varför man inte fixerar rören eller slangarna så de sitter rakt och symmetriskt när man gör golvet?

Jämfört med en lägenhet jag hade så är rören ganska snyggt placerade. Jag hade tillgång till lägenheten och såg hur rören låg i det uppbilade badrumsgolvet, men jag kunde ju bara inte ana att man skulle gjuta in dem på fel plats. Skulle varit roligt att hört vad rörisen sade när han skulle koppla in mitt element...
Det är inte så våldsamt enkelt som ni tror, dels så ligger fästpunkten (Lite beroende på vilken typ av valv det är) ca 250mm ner från betongens yta och där ligger slangen antingen på filigranet eller på armeringsnätet som aldrig ligger där man vill.

Dels så vill slangen alltid tillbaks till ditt ursprung (dvs ihoprullad) Och det gör att man får göra någon form av ställning i ovankantsarmeringen som ligger någonstans mellan 50-30 Mm under färdigt.

När väl det är klart och man e jävligt nöjd med sin avsättning så ska det gjutas...då klampar betongarna runt med laser och vibb i högsta hugg och det är mer regel än undantag att grejerna är omlokaliserade när dom är klara.

Man bilar inte upp för några mm men man gör ju det om det är helt befängt.

Och nej vi kan inte stå och vakta rören när dom gjuter, det vore ju ännu konstigare

• Gilla
C.Lundin och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:

Det gör man. Problemet är att det görs oftast innan man armerar. Helt plötsligt så ska det in en bygel som endast får plats mellan rören, sen så är även vinkeln som rören är fixerade med i vägen för armering, sen blir det såpass trångt att man måste trä om rören. Ja, du inser att det ofta är i princip omöjligt att behålla rören på korrekt placering. Då är det rören som tar stryk eftersom armeringen är viktigare. I detta skede har inte ens gjutarna klampat runt.

Edit: Insåg att inlägget ovan beskrev i princip samma sak, men det är så verkligheten ser ut.

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Det gör man. Problemet är att det görs oftast innan man armerar. Helt plötsligt så ska det in en bygel som endast får plats mellan rören, sen så är även vinkeln som rören är fixerade med i vägen för armering, sen blir det såpass trångt att man måste trä om rören. Ja, du inser att det ofta är i princip omöjligt att behålla rören på korrekt placering. Då är det rören som tar stryk eftersom armeringen är viktigare. I detta skede har inte ens gjutarna klampat runt.

Edit: Insåg att inlägget ovan beskrev i princip samma sak, men det är så verkligheten ser ut.
Faktum kvarstår. Om det är svårt att få till snyggt, så se till att göra något liknande som konkurrenterna? Snygga, golvstående radiator med täckbrickor och två rör. Detta är också en nyproducerad lägenhet som till och med kostade en halv miljon kronor billigare.. I samma område..

• Golvstående vit radiator med täckbrickor och synliga rör mot trägolv intill fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvstående radiator med två rör omgivna av vita täckbrickor mot ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C C.Lundin skrev:

Problemet är att det är 18 gubbar inblandade som inte bryr sig om vad de leverar till nästkommande gubbe

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Problemet är att det är 18 gubbar inblandade som inte bryr sig om vad de leverar till nästkommande gubbe
Har för mig att du tidigare pratade om att du har koll på byggbranschen, jag kan meddela att du kan lägga på en etta framför ditt tal för att komma fram till en aktuell siffra.
Huruvida de bryr sig eller inte låter jag vara osagt.

S Saipala skrev:
Det är inte så våldsamt enkelt som ni tror, dels så ligger fästpunkten (Lite beroende på vilken typ av valv det är) ca 250mm ner från betongens yta och där ligger slangen antingen på filigranet eller på armeringsnätet som aldrig ligger där man vill.

Dels så vill slangen alltid tillbaks till ditt ursprung (dvs ihoprullad) Och det gör att man får göra någon form av ställning i ovankantsarmeringen som ligger någonstans mellan 50-30 Mm under färdigt.

När väl det är klart och man e jävligt nöjd med sin avsättning så ska det gjutas...då klampar betongarna runt med laser och vibb i högsta hugg och det är mer regel än undantag att grejerna är omlokaliserade när dom är klara.

Och nej vi kan inte stå och vakta rören när dom gjuter, det vore ju ännu konstigare
Om man på ett konkurrensutsatt företag upptäcker ett problem som resulterar i att ens slutprodukt blir dålig så funderar man ut en lösning. I detta fall en konsol eller något som håller rören på plats och som sen bryts bort när betongen stelnat.
Men det är klart, ingen av de som utför detta har ju mer än gymnasieutbildning att luta sig på.

• Gilla
filip01 och 1 till
  • Laddar…
S Saipala skrev:

Tack för redogörelsen. Förstår att det inte blir millimeterprecision, fast det är ju synd att det inte finns något smart och rationellt sätt att lösa problemet.

Jag tycker tex inte TS jämförelse med en annat elementtyp med rör som inte är parallella med väggen är så snyggt heller. Där hade jag nog försökt klippa bort lite på täckbrickorna för att lura ögat så det inte såg så snett ut.

C C.Lundin skrev:
Har för mig att du tidigare pratade om att du har koll på byggbranschen, jag kan meddela att du kan lägga på en etta framför ditt tal för att komma fram till en aktuell siffra.
Huruvida de bryr sig eller inte låter jag vara osagt.
Har svårt tänka mig det är 118 klåpare inblandade i de moment som rör dessa rör. Men låter det vara osagt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.