45 148 läst ·
248 svar
45k läst
248 svar
Vill köpa hus, hur får man lån?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Samma fråga var uppe i somras. Jag antar att det alltså inte har hänt något under dessa 6-7 månader. Om du har 99% av allt som behövs och om du har klara kunder så borde det väl till och med vara möjligt att dra igång på en GDS-hall eller var som helst i princip.
Om man ser det från långivarens synpunkt så har de alltså att göra med en person som har 99% av alla prylar och har färdig kunder, men inte har lyckats få ihop någon inkomst under de sista 6-7 månaderna (eventuellt mycket längre tid). Det finns ju en risk att långivaren känner att de omnämnda kunderna kanske inte riktigt finns i den utsträckning som den som söker lånet tror, eller att den sista procenten är den som kostar pengar. (exempelvis, jag har 99 handverktyg som tänger och skruvmejslar, allt jag saknar är lyften). Risken är också att långivaren känner att det kan bli problem om 5 mils resa är för långt och andra är beroende av en, vilket gör att man kanske inte har tid att driva företaget.
Jag tror helt enkelt att det är otroligt svårt, för att inte säga omöjligt att hitta någon som är beredd att satsa pengarna i detta riskföretag. Det låter lite som att man skulle vilja ha chans att få tillbaks 200% snabbt för att det ska vara värt risken. Att ligga och skvalpa på 5-6% med den risken är inte så lockande. Du kan ju kolla med BlueStep och liknandesom brukar ta större risker (och högre ränta).
Om man ser det från långivarens synpunkt så har de alltså att göra med en person som har 99% av alla prylar och har färdig kunder, men inte har lyckats få ihop någon inkomst under de sista 6-7 månaderna (eventuellt mycket längre tid). Det finns ju en risk att långivaren känner att de omnämnda kunderna kanske inte riktigt finns i den utsträckning som den som söker lånet tror, eller att den sista procenten är den som kostar pengar. (exempelvis, jag har 99 handverktyg som tänger och skruvmejslar, allt jag saknar är lyften). Risken är också att långivaren känner att det kan bli problem om 5 mils resa är för långt och andra är beroende av en, vilket gör att man kanske inte har tid att driva företaget.
Jag tror helt enkelt att det är otroligt svårt, för att inte säga omöjligt att hitta någon som är beredd att satsa pengarna i detta riskföretag. Det låter lite som att man skulle vilja ha chans att få tillbaks 200% snabbt för att det ska vara värt risken. Att ligga och skvalpa på 5-6% med den risken är inte så lockande. Du kan ju kolla med BlueStep och liknandesom brukar ta större risker (och högre ränta).
Jag skulle väldigt starkt avråda från att låna pengar till detta. Det är ett högriskprojekt och riskerar att sätta dig i en betydligt sämre sits än innan. Mitt definitiva råd är att se till att få en anställning och börja spara. Så länge du inte har någon erfarenhet så ligger du väldigt illa till om din idé inte fungerar. Du har helt enkelt inget att falla tillbaka på.
Det är knappast något hinder. Att vara ensam eller först med något är ofta helt ovidkommande (om du nu inte skall ta patent men då behöver du ändå helt andra pengar). Man gör helt enkelt ett bättre och/eller billigare jobb än de andra. Så funkar världen och det finns nästan aldrig någon gratislunch.D danjac skrev:Jag började renovera/trimma motorer på fritiden för att se om det var lönt. Och det var så man kunde leva iallafall på det om man startade eget. Frågade runt om tips på Forum, det dröjde inte ens en vecka förns en forummedlem som var hjälpsam startade upp ett företag exakt som jag hade tänkt i närheten. Och det är ingen rolig känsla
Startade själv mitt första företag i unga 20 års åldern, inget jag kan rekommendera om du har knepiga hemförhallanden. Om du inte kan lösa pendling på 10-20 mil enkel eller tex veckopendling får du nog svårt att klara av att starta bolag där du kanske får ladda in 60-80 tim arbetsveckor utan lön i början.
Men orkar du kan du ordna det bra för dig.
Skit i lånet, ta starta eget pengarna, lös garaget på ngt sätt o kör!
För att göra det lite lättare för dig så kan jag med all säkerhet säga att personen som startade det företaget hade gjort det ändå och säkerligen hade långt gångna planer på det. En vecka är ingenting man startar ett bolag på. Myndigheterna arbetar tyvärr inte så snabbt.D danjac skrev:Jag började renovera/trimma motorer på fritiden för att se om det var lönt. Och det var så man kunde leva iallafall på det om man startade eget. Frågade runt om tips på Forum, det dröjde inte ens en vecka förns en forummedlem som var hjälpsam startade upp ett företag exakt som jag hade tänkt i närheten. Och det är ingen rolig känsla
Jag bor ca 40-45 min från Karlskrona.
Och jag är inte den enda som har varit arbetslös länge. Så jag måste säga grattis till er som har förmågan att bara skaffa ett jobb sådär.
Men tanke på att 80% av er inte verkar kunna läsa det man har skrivit eller kommer med vettiga förslag så sätter jag punkt här.
Och jag är inte den enda som har varit arbetslös länge. Så jag måste säga grattis till er som har förmågan att bara skaffa ett jobb sådär.
Men tanke på att 80% av er inte verkar kunna läsa det man har skrivit eller kommer med vettiga förslag så sätter jag punkt här.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
man kan i vilket fall som helst inte starta upp ett företag med ett starta eget bidrag. Det är ju endast pengar så man kan leva på under tiden man kommer igång och ersätter andra "ersättningar" Det är ju inte så att man får det och sen akassa och ev annat.
Att låna pengar utan inkomst är idag omöjligt hur mycket drömmar man än har. Alternativet är en makalöst bra affärsplan, nästan sagolikt bra. Den ska då vara sån att det tydligt framgår att du kommer igång på ett par månader och då har full beläggning och inkomsterna är betydligt större än utgifterna.
Att låna pengar utan inkomst är idag omöjligt hur mycket drömmar man än har. Alternativet är en makalöst bra affärsplan, nästan sagolikt bra. Den ska då vara sån att det tydligt framgår att du kommer igång på ett par månader och då har full beläggning och inkomsterna är betydligt större än utgifterna.
Att skaffa ett jobb "bara sådär" är inte jättelätt alla gånger. Det finns dock många lediga arbeten som kanske inte är drömjobbet och då struntar vissa i att söka då det på något sätt är under deras värdighet. Säger inte att det gäller just dig.
Ang. din affärsplan så tror jag inte på den. Försök skaffa ett halvtidsarbete eller iaf timmar och dra igång det där vid sidan av. Ser du att jobben du har skulle räcka till att försörja dig i form av lön, pensionsavsättning, försäkringar och övriga av- och utgifter så säg upp dig från ditt vanliga jobb.
Många har suttit i din sits och med hårt arbete tagit sig uppåt, den möjligheten finns även för dig.
Lycka till
Ang. din affärsplan så tror jag inte på den. Försök skaffa ett halvtidsarbete eller iaf timmar och dra igång det där vid sidan av. Ser du att jobben du har skulle räcka till att försörja dig i form av lön, pensionsavsättning, försäkringar och övriga av- och utgifter så säg upp dig från ditt vanliga jobb.
Många har suttit i din sits och med hårt arbete tagit sig uppåt, den möjligheten finns även för dig.
Lycka till
Du är säkert inte ensam om att vara arbetslös men du måste ändå fundera på om det kan vara så att du är en faktor i detta. Tänk dig själv hur det ser ut från andra sidan. Arbetslös sedan examen och inte ens en praktikplats. Är det någon du skulle anställa i din drömfirma?
Din grundfråga om lån är redan besvarad sedan länge och svaret är enkelt: Glöm det.
Det absolut vettigaste förslaget jag kan ge dig är att skaffa dig en anställning och åtminstone lite ekonomisk trygghet och buffert. Sen kan du börja fundera på äventyret egen firma. Eventuellt kan du göra det parallellt med att du jobbar med annat. Räkna inte med några åttatimmars arbetsdagar eller semester om du ska få det att lyfta.
Nej, det är inte alltid lätt att få ett jobb. Speciellt inte om man har inställningen att man ska "få" ett jobb. Tänker man däremot att man ska skaffa sig ett jobb så kanske det är lite lättare. I det ingår att ta praktikplatser som man kanske inte vill ha. En praktik kan leda till nästa och du kan bygga upp ett kontaktnät som kan ge dig ett jobb (och framtida kunder till din egen verksamhet).
Din grundfråga om lån är redan besvarad sedan länge och svaret är enkelt: Glöm det.
Det absolut vettigaste förslaget jag kan ge dig är att skaffa dig en anställning och åtminstone lite ekonomisk trygghet och buffert. Sen kan du börja fundera på äventyret egen firma. Eventuellt kan du göra det parallellt med att du jobbar med annat. Räkna inte med några åttatimmars arbetsdagar eller semester om du ska få det att lyfta.
Nej, det är inte alltid lätt att få ett jobb. Speciellt inte om man har inställningen att man ska "få" ett jobb. Tänker man däremot att man ska skaffa sig ett jobb så kanske det är lite lättare. I det ingår att ta praktikplatser som man kanske inte vill ha. En praktik kan leda till nästa och du kan bygga upp ett kontaktnät som kan ge dig ett jobb (och framtida kunder till din egen verksamhet).
Brukar inte vara den som stjälper folks drömmar men nu blev jag sjukt irriterad!D danjac skrev:
40-45min pendling enkel resa är fullt normalt för majoriteten av Sveriges yrkesverksamma befolkning! Hade nästan 2h enkel resa till 12h nattskift i flera år. Man gör det man måste för att få ett jobb och sluta leva på andras pengar.
När polare låg på soffan och inkasserade a-kassa och gnällde på att inga jobb fanns, stod jag med lera upp till öronen och säsongade med potatisskörden. När de låg kvar på soffan, slet jag i snöstorm med tidningsvagn och delade ut morgontidningar. Och ja, majoriteten av tidningsbärarna var invandrare för det var de enda som var beredda att ta de jobben, förutom studenter.
Jag har kört tvättsäckar och allsköns äckel på sjukhus, stått i korvkiosk och serverat kunder, jag har knäckt extra på äldreboende så kom inte med ursäkten att det inte finns jobb! Det finns jobb, man måste bara vara beredd att göra annat än man trodde man skulle hålla på med.
Jag har suttit med i ett flertal anställningsrekryteringar och jag röstar hellre för anställning av någon som har femtioelva praktikplatser/ströjobb med goda vitsord från samtliga, än jag tar någon som sitter på häcken och bara kommer med ursäkter. Den förste, uppvisar driv och vilja att komma i anställning.
Svaret på din ursprungliga fråga är redan besvarat av många.
Alla kan läsa Och väldigt många har kommit med bra förslag, men du begär det orimliga. Att pendla 45 minuter är väl inte hela världen? Det är ju många som gör det?D danjac skrev:Jag bor ca 40-45 min från Karlskrona.
Och jag är inte den enda som har varit arbetslös länge. Så jag måste säga grattis till er som har förmågan att bara skaffa ett jobb sådär.
Men tanke på att 80% av er inte verkar kunna läsa det man har skrivit eller kommer med vettiga förslag så sätter jag punkt här.
Jag har själv varit arbetslös i unga år och vet hur det är. Gått massor olika praktiker och AF program och så vidare. Jag tyckte inte det var så mycket pesten utan det var bara skönt att komma utanför pojkrummet och få lite självförtroende. Har själv startat företag men det var efter jag hade jobbat/slavat 10 år och skaffat mig lite kapital och hade råd till att ta lån.
Pendlade själv 11 mil om dagen innan och såg inte problemet i det. Har själv sjukdomar och grejer i familjen som har påverkat mitt liv VÄLDIGT mycket. Men ibland måste man också se om sitt eget hus. Så mitt råd är som allas andra i all välmening. Skit i drömmen om egen firma och vakna upp i verkligheten. Den består av att du måste arbeta för en slavlön och kanske vara anställd av ett riktigt rövhål. Men till slut så hittar du någon som inte är ett rövhål att arbeta för och bollen är i rullning.
Säger som många här med att kravet idag för att få jobb är i princip att du orkar ta dig till jobbet i alla fall 17 av 20 dagar. De företag jag har kontakt med. Sen sluta upp med den här SD skiten. Jag jobbar med massvis av olika folkgrupper och den som är mest problem nu är en svensk som är sjuk till höger om vänster. Har en syrian nu som jag basar över och som har anställningsbidrag. Lite svårt med språket men en toppenkille som är beredd att göra skitgörat. Du får som sagt vakna upp från din fantasivärld och leva i verkligheten. Samhället är hårt och inte lätt, lär dig leva med det!
Många har varit snälla mot dig i början och gett dig goda råd men du vill verkligen inte lyssna. Inget kommer på en räkmacka här i livet. De i av oss som lever i fina hus har ofta fått kämpa något djävulskt för det de har. Inget kommer på en räkmacka i livet. Du verkar tro att alla andra har sådan tur här i livet men bakom folks framgång ligger väldigt mycket SLIT.
För att avsluta lite snällt så kan du annars ta och börja plugga. Det för att kanske få ett jobb som du kan få i närheten. Finns väldigt mycket utbildningar du kan gå på distans som bevisar att du kan och du får något bra på ditt CV.
Pendlade själv 11 mil om dagen innan och såg inte problemet i det. Har själv sjukdomar och grejer i familjen som har påverkat mitt liv VÄLDIGT mycket. Men ibland måste man också se om sitt eget hus. Så mitt råd är som allas andra i all välmening. Skit i drömmen om egen firma och vakna upp i verkligheten. Den består av att du måste arbeta för en slavlön och kanske vara anställd av ett riktigt rövhål. Men till slut så hittar du någon som inte är ett rövhål att arbeta för och bollen är i rullning.
Säger som många här med att kravet idag för att få jobb är i princip att du orkar ta dig till jobbet i alla fall 17 av 20 dagar. De företag jag har kontakt med. Sen sluta upp med den här SD skiten. Jag jobbar med massvis av olika folkgrupper och den som är mest problem nu är en svensk som är sjuk till höger om vänster. Har en syrian nu som jag basar över och som har anställningsbidrag. Lite svårt med språket men en toppenkille som är beredd att göra skitgörat. Du får som sagt vakna upp från din fantasivärld och leva i verkligheten. Samhället är hårt och inte lätt, lär dig leva med det!
Många har varit snälla mot dig i början och gett dig goda råd men du vill verkligen inte lyssna. Inget kommer på en räkmacka här i livet. De i av oss som lever i fina hus har ofta fått kämpa något djävulskt för det de har. Inget kommer på en räkmacka i livet. Du verkar tro att alla andra har sådan tur här i livet men bakom folks framgång ligger väldigt mycket SLIT.
För att avsluta lite snällt så kan du annars ta och börja plugga. Det för att kanske få ett jobb som du kan få i närheten. Finns väldigt mycket utbildningar du kan gå på distans som bevisar att du kan och du får något bra på ditt CV.
Redigerat:
D danjac skrev:Goddagens
Behöver hjälp från er kunniga om hur jag ska göra för att kunna få lån.
Är 23 år och varit arbetslös sedan jag tog studenten. ( Färdigutbildad fordonsmekaniker) Som det ser ut nu så kommer det inte finnas jobb i närheten på många år.
Därför tänker jag starta eget företag. Allt som behövs för att starta eget äger jag redan nästan. Det som saknas är en tomt.
Hus med rätt stor tomt hittar man för 300/350 tusen. Då är det ett äldre hus med lite fix. Inga bekymmer då jag känner hantverkare och kan en hel del själv. Men tomterna är alltid rätt så stora. Vilket behövs för att bygga upp hallen. Känner en med eget sågverk så kan komma billigt undan.
Men som jag har ca 7500 ut, aldrig haft jobb o inget större sparande. ( Ca 5000)
Hur ska jag gå till väga för att få ett lån på 400-500 tusen plus för kontantinsatsen?
Bra lån från banken vet jag är bara till att glömma. Hur ska man göra? Mvh Daniel
Tre jobb just nu,i Karlskrona om du söker på bilmekaniker;D danjac skrev:
https://www.arbetsformedlingen.se/Tjanster/Arbetssokande/Platsbanken/
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Sådana som dig vill man anställa!E Ensam kvinna kan skrev:Brukar inte vara den som stjälper folks drömmar men nu blev jag sjukt irriterad!
40-45min pendling enkel resa är fullt normalt för majoriteten av Sveriges yrkesverksamma befolkning! Hade nästan 2h enkel resa till 12h nattskift i flera år. Man gör det man måste för att få ett jobb och sluta leva på andras pengar.
När polare låg på soffan och inkasserade a-kassa och gnällde på att inga jobb fanns, stod jag med lera upp till öronen och säsongade med potatisskörden. När de låg kvar på soffan, slet jag i snöstorm med tidningsvagn och delade ut morgontidningar. Och ja, majoriteten av tidningsbärarna var invandrare för det var de enda som var beredda att ta de jobben, förutom studenter.
Jag har kört tvättsäckar och allsköns äckel på sjukhus, stått i korvkiosk och serverat kunder, jag har knäckt extra på äldreboende så kom inte med ursäkten att det inte finns jobb! Det finns jobb, man måste bara vara beredd att göra annat än man trodde man skulle hålla på med.
Jag har suttit med i ett flertal anställningsrekryteringar och jag röstar hellre för anställning av någon som har femtioelva praktikplatser/ströjobb med goda vitsord från samtliga, än jag tar någon som sitter på häcken och bara kommer med ursäkter. Den förste, uppvisar driv och vilja att komma i anställning.
Svaret på din ursprungliga fråga är redan besvarat av många.
De flesta av oss har har varit i din ålder och stundtals känt som du känner, du skriver att du har grejer, sök lite jobb inom det du är utbildad för eller annat tekniskt yrke där kunskaperna är till nytta.
Det ger pengar in och du fyller på CV:t och kunskapsbanken.
Man har alltid nytta av praktik speciellt när det är inom ens område jag själv fick nytta av en kurs på 3 veckor som ingick i en utbildning, när jag spontant sökte ett arbete inom det område, hade ingen erfarenhet men iomed kursen fick jag arbetet.
När du hoppar på något så är det inte för evigt det går alltid att byta till något annat eller hoppa på nästa grej bra tillfälle som dyker upp.
Du kommer att få frågan "Vad gör du idag?" när du söker något.
Det är enorm skillnad på "ingenting" och "Just nu praktiserar jag på" eller "arbetar deltid".
Även om du inte hittar riktigt det du vill arbeta med så kan du ju extraknäcka lite under tiden då du har grejer.
Det ger pengar in och du fyller på CV:t och kunskapsbanken.
Man har alltid nytta av praktik speciellt när det är inom ens område jag själv fick nytta av en kurs på 3 veckor som ingick i en utbildning, när jag spontant sökte ett arbete inom det område, hade ingen erfarenhet men iomed kursen fick jag arbetet.
När du hoppar på något så är det inte för evigt det går alltid att byta till något annat eller hoppa på nästa grej bra tillfälle som dyker upp.
Du kommer att få frågan "Vad gör du idag?" när du söker något.
Det är enorm skillnad på "ingenting" och "Just nu praktiserar jag på" eller "arbetar deltid".
Även om du inte hittar riktigt det du vill arbeta med så kan du ju extraknäcka lite under tiden då du har grejer.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 513 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 513 inlägg
Man får inte jobb, man skaffar sig jobb. Lyckas man inte skaffa jobb så ser man till att utbilda sig till något som det är brist på så att man lättare kan skaffa sig ett jobb. I Sverige är det gratis att utbilda sig, går tom få en massa bidrag och lån till levnadskostnaderna under tiden man studerar.