Eriksgatan
L Limpan4all skrev:
Eller så programmerar man sin värmestyrning så att varmvattenberedaren maximalt får 500W under högeffekttid samt höjer upp varmattenberedartemperaturen till maximalt nattetid/låglasttid. Det är en bättre lösning än att sitta och ha "effektångest". Man sparar maximalt i sitt "varmvattenbatteri" nattetid helt enkelt. Efter att de nya elmätarna kommer så kommer det inte dröja länge innan nya utrustningar kommer som ger denna typ av möjligheter om man inte redan har klarat av att göra det innan...
Har inte ångest själv, och har även bra marginaler då med energiförbrukning och ett hus man en gång köpte för en femtedel av dagen marknadsvärde. Men vet många som överbelånat nyare bostäder och lever på marginalen. Och där ena inkomsten dessutom försvunnit det senaste året. De tackar för varje konkret tips.
Vi sparar själva mycket uppvärmningskostnader genom att plussa på värme under de tidiga morgontimmarna. En s k diverter för att ladda VVB och värmepanna smart när vi får solelsöverskott eller billig el (som i natt) och som lirar med resten står redan på inköpslistan. Väntar dock med den till att solelen och batteripaketet först har tagits i drift.

Eriksgatan
F Fredrik-1980 skrev:
Trots jag bara gått 9an har jag grejer jag kan tillföra. Civilingenjörer har jag slått på fingrar många gånger, för de e för teoretiska i bland. Inte ens kan de svetsa eller skruva å meka. Jag tycker man e ingen ingenjör om man inte kan det. De äldre nu i 70 års åldern de kunde de minnsann för de va obligatoriskt me verkstads praktik förr. Men de yngre ack ack. Rädda för att skita ned fingrar och gillar inte buller. Tjejer kommer in med nagellack och fina kläder i fabriken och ler osäkert.
Att sitta på kontor å beräkna å så går bra, men de finns också en verklighet. De ska funka där ju, annars ingen idé.

Bekymra sig för +69sek? Vad går ditt liv ut på? Du kan ju där efter njuta av en kaffe i soffan att du kan skippa bekymmren resten av månaden med att passa effekten!!!

Förr förr förra bostaden fick vi effekt avgift för många år sen. Var de 6-8 år sedan? Va nog första kommun i landet. Va orolig då. Men efter 1 år blev de lägre abonnemangs kostnad. Alltså lägre med kw taxan än den fasta propp taxan innan 16A. Totalt sett full år lägre kostnad alltså med kW taxa!
Sen kan du säkra upp till 25A. Eller högre om ledningen i backen klarar de. Utan de kostar extra. Bra va? Rätt bra inte va oroligt för att en fas ska gå mera. Om du e bortrest kanske.

Tag av skygglapparna! Han behöver min omsorg.Grabben din behöver nog mer av din tid. Ta den tiden me'n! Så kan du på köpet spara 69sek!
För Grabben e curlad. För e man 21 så ska man fatta bättre/uppfostrad bättre än å stå å duscha i 20 min. De e nåt tonårstjejer har pippi på annars. Min älsta doter e 11 och ho vet mycke väl te att inte stå å duscha okynnes.
Hmm, vi har samma mätarpris oavsett om 16A eller 63A så det är nog inte vi som är hemmablinda.
Men vad försöker du bidra med i sakfrågan med ditt inlägg? Dålig stämning? Att du verkar tro att man behöver vara civilingenjör för att multiplicera två tal? Du hade totalt fel om kostnaden och surrar nu om allt möjligt off-topic - som du brukar göra när det går emot dig. (Alla ser det ändå...).
Ska avslöja att matten ovan klarar man redan i årskurs 3. Behövs heller inget kontor eller nagellack att klara det. Dina komplex och bildningsförakt framstod tydligt från början när du i December öppnade konto här och började spamma alla trådar med magsura och otrevliga kommentarer för att kompensera din otillräcklighet. Var det möjligen i December Facebook stängde av dig eftersom du då började veva här?
Min uppfattning efter 10 år på forumet är att alla här bidrar var och en efter sin förmåga. Öppet och hjälpsamt. Obs, "bidrar". Klarar man inte det, så bör man nog hålla käft. Men det avgör moderatorerna.
Oavsett vad du tycker om det, så kommer jag alltid ha mer bildning, högre kompetens och även mycket längre praktisk arbetserfarenhet än dig i det som vanligen diskuteras här. Jag jobbade i branschen innan du föddes. Och jag har tydligen också längre erfarenhet av föräldraskap. Ändå ger Du oombedda råd om föräldraskap i energitrådar? Trollar du, eller finns du på riktigt?
Nej, lelle vän, försök anstränga dig lite och visa en liten smula respekt och hyfs mot större och smartare grabbar. Jag förstår att det kan vara svårt för dig att veta vilka, så ta och respektera alla då.
Du kan ta på dig mössan igen när du går ut.

Redigerat:
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Svaret var ju inte otrevligt, däremot är ts reaktion rätt trist.
Åh Herregud. Han har tom erbjudit sig att betala. Vad är det med er?

• Gilla
Fredrik-1980 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
K karlmb skrev:
Åh Herregud. Han har tom erbjudit sig att betala. Vad är det med er?
Svärfars svar var ändå inte otrevligt. Däremot att ts inte respekterar svaret är trist.

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Svärfars svar var ändå inte otrevligt. Däremot att ts inte respekterar svaret är trist.
Var står det att han inte respekterar det?
Får han inte fråga här hur han ska se på saken?

• Gilla
Fredrik-1980 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
K karlmb skrev:
Jo, han får väl fråga vad han vill. Men det framgår tydligt att han är besviken på sin svärfar att han inte fick ladda bilen. Svärfar har säkert sina skäl. Så självklart skall ts acceptera svaret och planera sina tankningar därefter, precis som de flesta gör.

• Gilla
Fredrik-1980 och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jo, han får väl fråga vad han vill. Men det framgår tydligt att han är besviken på sin svärfar att han inte fick ladda bilen. Svärfar har säkert sina skäl. Så självklart skall ts acceptera svaret och planera sina tankningar därefter, precis som de flesta gör.
Det verkar ju faktiskt som att svärfar inte har det.
Och det är väl inget ovanligt i sig?
Eller hos en del gubbstruttar i allmänhet.
Om du inte har mer argument i sakfrågan börjar msn ju nästan misstänka att det är du som är svärfar....

• Gilla
  • Haha
Fredrik-1980 och 2 till
  • Laddar…
Eriksgatan
M Mika_A skrev:
Jag är så förbannat trött på folks gnällande över priser på olika saker...
• 30 kr för en kopp kaffe
• 20 kr för en läsk
• 25 kr för en nybakad bulle
• 30 kr för en öl, eller cider för den delen
• 50 spänn i entré
• 99 kr för en lunch eller middag
• 25 kr för ett glas vin
• 5 kr för toalettbesök
• 20 kr för parkering + 10 kr/kWh för laddning
Alltså, helt ärligt, är det verkligen något
att vara så bitter eller sur över?!?
Blir det inte slut på gnällandet snart, så slutar jag tamefan bjuda hem folk...
Jag undrar vad du gör ute och spenderar dina pengar på allt detta, när det är pandemi med accelerande samhällsspridning? Stanna hemma och baka dina egna bullar och skit sedan hemma gratis. Win-win för både dig och oss andra! ;)

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Fredrik-1980 och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det verkar ju faktiskt som att svärfar inte har det.
Och det är väl inget ovanligt i sig?
Eller hos en del gubbstruttar i allmänhet.
Om du inte har mer argument i sakfrågan börjar msn ju nästan misstänka att det är du som är svärfar....
Svärfar har ingen skyldighet att försvara eller i detalj gå in på anledningen till sitt beslut. Kan man inte hantera ett nej så är man nog inte så vuxen som man tror sig vara.

Ett nej är ett nej.

• Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Hmm, vi har samma mätarpris oavsett om 16A eller 63A så det är nog inte vi som är hemmablinda.
Men vad försöker du bidra med i sakfrågan med ditt inlägg? Dålig stämning? Att du verkar tro att man behöver vara civilingenjör för att multiplicera två tal? Du hade totalt fel om kostnaden och surrar nu om allt möjligt off-topic - som du brukar göra när det går emot dig. (Alla ser det ändå...).
Ska avslöja att matten ovan klarar man redan i årskurs 3. Behövs heller inget kontor eller nagellack att klara det. Dina komplex och bildningsförakt framstod tydligt från början när du i December öppnade konto här och började spamma alla trådar med magsura och otrevliga kommentarer för att kompensera din otillräcklighet. Var det möjligen i December Facebook stängde av dig eftersom du då började veva här?
Min uppfattning efter 10 år på forumet är att alla här bidrar var och en efter sin förmåga. Öppet och hjälpsamt. Obs, "bidrar". Klarar man inte det, så bör man nog hålla käft. Men det avgör moderatorerna.
Oavsett vad du tycker om det, så kommer jag alltid ha mer bildning, högre kompetens och även mycket längre praktisk arbetserfarenhet än dig i det som vanligen diskuteras här. Jag jobbade i branschen innan du föddes. Och jag har tydligen också längre erfarenhet av föräldraskap. Ändå ger Du oombedda råd om föräldraskap i energitrådar? Trollar du, eller finns du på riktigt?
Nej, lelle vän, försök anstränga dig lite och visa en liten smula respekt och hyfs mot större och smartare grabbar. Jag förstår att det kan vara svårt för dig att veta vilka, så ta och respektera alla då.
Jag har inte Facebook konto. Har inget social media konto alls. Det e min fru som sköter den biten.
Har jobbat mega i 20år och ingen tid för det. Inte intresse heller. Jag fick ett tips om den här sidan Byggforum i dec för jag hade lång ledigt och testade och har fortsatt lite.
Denna vecka e nog sista vecka jag e inne här, på ett tag. Vi har utb på jobbet halvtid i veckan och de va rätt lungt.

På mindre än 1 månad 352 gilla reaktioner har jag fått. Kolla runt på flera andra här å hitta ingen som har lika många fast de vart me i många år. Jag är glad för det, för det e högt betyg.

Har inte spamat eller gett mag sura kommentarer först hoppas jag. Bara när nån har börjat mot mej.

Inget förakt utbildning. Nåra jag träffat Civiling är bara för kass. Flesta av dom är bra och duktiga.

Att som du jobbat me nåt lång tid säger ofta ingenting alls. Sånna som har tiden som argument för att hävda sin kunnighet överlägsenhet är ofta loosers egentligen. Det e kompetensen och duktigheten och främst vad andra i branschen säger å tycker om dej som räknas.
Allså att nån har jobbat me nåt i 30 år kan också betyda att de gjort dåligt och halvkass jobb i 30 år också. Tjatar de om tex 30 år e de ofta dåliga. Har sett det många gånger.

Så va katten tror du? Du e bäst? Kan allt vet allt bäst?
Du tog ju själv upp att din grabb på 21 va själva problemet för han sabba dina fina kW mål!
Och jag gav råd om åtgärd för grabben din så du kan nå dina kW mål igen och den pek pinnen tålde du inte! E man 21 så ska man veta bättre.
Och nu kommer du å säger att du e smartare å större å jag ska hålla käft. De e ju du som e den som ger sura kommentarer.

Redigerat:
K karlmb skrev:
Precis! jag har inte sagt att jag inte respekterar det.

Jag ville ha en lösning och fick ett bra tips.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Jag undrar vad du gör ute och spenderar dina pengar på allt detta, när det är pandemi med accelerande samhällsspridning? Stanna hemma och baka dina egna bullar och skit sedan hemma gratis. Win-win för både dig och oss andra! ;)
M Mika_A skrev:
Jag är så förbannat trött på folks gnällande över priser på olika saker...
• 30 kr för en kopp kaffe
• 20 kr för en läsk
• 25 kr för en nybakad bulle
• 30 kr för en öl, eller cider för den delen
• 50 spänn i entré
• 99 kr för en lunch eller middag
• 25 kr för ett glas vin
• 5 kr för toalettbesök
• 20 kr för parkering + 10 kr/kWh för laddning
Alltså, helt ärligt, är det verkligen något
att vara så bitter eller sur över?!?
Blir det inte slut på gnällandet snart, så slutar jag tamefan bjuda hem folk...
Det e rätt billigt i Sverige röra sig och göra lite saker. Och ovan pris kan väl ingen klaga på ?
Mycke i Sverige e gratis. Mina barn har haft fullt upp med två kommunens gratis aktiviterer under helgerna, dans, akrobatik, utflyckt med grill och matlagning,
Vi vuxna har njutit själva bla lånat gratis böcker på bibblan och käkat ute nåra gånger med bekanta på lunchen fast vi har vart lediga. Fin fin lunch husman me sallad bar med kaffe å allt för 100 kr. Skidspår gratis i närheten. Och vi har vart på badhus också, kostade det 80 kr? Även vart iväg till gallerian i förra vecka och shoppat kläder och annat på rean, knappt en kotte där. Isfiskat också, fiskekortet kostade nån hundring för säsongen.

M Mika_A skrev:
Jag är så förbannat trött på folks gnällande över priser på olika saker... • 25 kr för ett glas vin
Var hittar du det? :thinking:

Läs inlägget igen - riktigt noga - så förstår du vad jag menar

Alfredo Alfredo skrev:
Var hittar du det? :thinking:
Hittar vad?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.