338 048 läst ·
1 951 svar
338k läst
2,0k svar
Vill inte låta mig ladda
Jag har faktiskt typ sålt bilen precis nu. Testade och det blev ett rama skri på telefonen.N Nilsson i Boda skrev:
Det är brist på bilar tydligen har hört och just 1990 sek/månad är ett vrakpris.
Det gäller drygt 2 år till. Kontraktet är sålt för en bra slant och för den pengen samt fick pengar över, har jag köpt en beg bil, Audi A2 diesel av någon specialtyp som förbrukar 0,32 liter milen. Men hade faktiskt köpt den innan jag sålde just efter nyår eftersom det var nån jag visste som behövde pengar snabbt, passade på då.
Hade annars tänkt ha den stående hemma till vidare.
Blir knappt en tusing i månaden för soppen. Bilen är besiktigad, servad, kamrem, bromsar å så så den lär rulla några år utan problem. Tyst å bra är den, går jättebra och två vuxna och två barn får plats bra även rätt bra bagage. Takräcke finns också.
Kommit på Det funkar bättre om en elbil har omkring minst 30 mil räckvidd eller mer. Som MG som har på pappret 23 mil, betyder 17 mil på vinter och 20 på sommarn tills de e tomt. De blir 13 mil på vinter, sommar 17 mil så längst man vågar köra innan laddet. För mkt planering och orolig på vintern för de kan ju bli trafik stopp på vägen. Va gör man då om de e -15C och barn i bilen? Inget man kan göra, frysa, be en bön?
Elbil och vinter e inge bra kombo allså.! Vill man ha de varmt så tar de på milen. Funkar inte om man kör mkt korta sträckor, värmen suger hårt batteriet. Skulle säga att min 30 mil på pappret e absolut gränsen. Säkerhet marginal vill man ha. Ska de funka å va bra normalt så e min 40 mil undre gränsen om man ska ha el-bil.
Redigerat:
Enda nackdelen med småbilar är ju säkerheten om man är med i en olycka. Därför har jag alltid kört familjen i lite större bilar med hög säkerhet. Typ Volvo o Audi A6.F Fredrik-1980 skrev:Jag har faktiskt typ sålt bilen precis nu. Testade och det blev ett rama skri på telefonen.
Det är brist på bilar tydligen har hört och just 1990 sek/månad är ett vrakpris.
Det gäller drygt 2 år till. Kontraktet är sålt för en bra slant och för den pengen samt fick pengar över, har jag köpt en beg bil, Audi A2 diesel av någon specialtyp som förbrukar 0,32 liter milen. Men hade faktiskt köpt den innan jag sålde just efter nyår eftersom det var nån jag visste som behövde pengar snabbt, passade på då.
Blir knappt en tusing i månaden för soppen. Bilen är besiktigad, servad, kamrem, bromsar å så så den lär rulla några år utan problem. Tyst å bra är den, går jättebra och två vuxna och två barn får plats bra även rätt bra bagage. Takräcke finns också.
Kommit på Det funkar bättre om en elbil har omkring minst 30 mil räckvidd eller mer. Som MG som har på pappret 23 mil, betyder 17 mil på vinter och 20 på sommarn tills de e tomt. De blir 13 mil på vinter, sommar 17 mil så längst man vågar köra innan laddet. För mkt planering och orolig på vintern för de kan ju bli trafik stopp på vägen. Va gör man då om de e -15C och barn i bilen? Inget man kan göra, frysa, be en bön?
Elbil och vinter e inge bra kombo allså.! Vill man ha de varmt så tar de på milen. Funkar inte om man kör mkt korta sträckor, värmen suger hårt batteriet. Skulle säga att min 30 mil på pappret e absolut gränsen. Säkerhet marginal vill man ha. Ska de funka å va bra normalt så e min 40 mil undre gränsen om man ska ha el-bil.
De stämmer inte alls. E en myt. Småbilar kan va lika säkra. De beror helt på märket. En bra små bil kan mosa en stor beg Volvo. Finns hur mkt som helst på internet.Nissens skrev:
Kollade de innan noga såklart. Det e en 2004/2005 modell med air bags fram och sido, och ESP traction control. 4 av 5 stjärnor i krock test. Står sej bra mot nyare bilar i dag.
Tveksamt. En välkonstruerad liten bil kan vara säkrare än en dåligt konstruerad stor bil. Fysiken kommer man dock inte undan - en stor bil har större massa och större deformationszoner än en liten bil och är över lag därmed säkrare.F Fredrik-1980 skrev:De stämmer inte alls. E en myt. Småbilar kan va lika säkra. De beror helt på märket. En bra små bil kan mosa en stor beg Volvo. Finns hur mkt som helst på internet.
Kollade de innan noga såklart. Det e en 2004/2005 modell med air bags fram och sido, och ESP traction control. 4 av 5 stjärnor i krock test. Står sej bra mot nyare bilar i dag.
Antal stjärnor varierar med åren.F Fredrik-1980 skrev:De stämmer inte alls. E en myt. Småbilar kan va lika säkra. De beror helt på märket. En bra små bil kan mosa en stor beg Volvo. Finns hur mkt som helst på internet.
Kraven skärps så det som var 5 stjärnor för några år sedan är inte det med dagens tester.
Sen är det också så att stjärnor utdelas i sin viktklass.
Dvs 5 stjärnor i småbilsklassen inte är en lika säker bil som 5 stjärnor i stor bilsklassen.
2 bilar med lika många stjärnor i samma test så kommer stor bil alltid att vinna på grund av tyngden.
Jobbar deltid inom räddningstjänsten i över 30 år och jag brukar säga kolla utanför räddningstjänsten vilka bilar som står där.
Finns inte många små där.
Jag har en kompis som också har en Audi A2, och det verkar vara en sådan man ska ha. Skulle jag köpt ny bil skulle jag absolut tittat på en Audi A2.F Fredrik-1980 skrev:Jag har faktiskt typ sålt bilen precis nu. Testade och det blev ett rama skri på telefonen.
Problemet med stjärnorna är dom inte säger så mycket om den fysiska krocksäkerheten. Nu för tiden delas det ut så mycket extrapoäng för saker som bältesvarnare, filassistans, bra skydd för fotgängare, etc så stjärnmärkningen har blivit lite urvattnad. Visst hjälper dom sakerna till att höja den totala trafiksäkerheten, men rent krasst kan en bil med tre stjärnor klara en viss typ av kollision bättre än en bil med fem stjärnor.
För att veta hur krocksäker en bil är måste man granska siffrorna i testet och inte bara titta på antalet stjärnor.
Sen är det, som sagt var, svårt att jämföra antalet stjärnor över tid eftersom kraven förändras.
För att veta hur krocksäker en bil är måste man granska siffrorna i testet och inte bara titta på antalet stjärnor.
Sen är det, som sagt var, svårt att jämföra antalet stjärnor över tid eftersom kraven förändras.
Tror du att det kostar 1000kr att ladda upp en MG?Appendix skrev:
Precis. Så dur som elen är nu får man fan ladda själv. Undantaget är såklart om personen man besöker bor oländigt till.
Men man ska i sånna fall erbjuda sig att betala. På samma sätt som om man tar bensin från nån.
alternarivt överräcka en gåva som motsvara värdet på tankningen. En globalkniv för 1000 kr kanske? Då ska du nog se att värden går med på att pajja sin statistik.
Familj och vänner existerar inte snålhet mot. Punkt. Däremot om någon sätter i system att komma och ladda hemma hos dig får man ju förstås sätta ner foten men då är det ju för att den som laddar är den snåle fan och behöver uppfostran.
Det är absolut ingen myt.F Fredrik-1980 skrev:De stämmer inte alls. E en myt. Småbilar kan va lika säkra. De beror helt på märket. En bra små bil kan mosa en stor beg Volvo. Finns hur mkt som helst på internet.
Det är däför man säkerhetsklassar små bilar separat.
Nyare små bilar är säkrare än gamla små bilar, men större bilar är säkrare än mindre.
Och en 2022 års modell är definitivt säkrare än en från 2004…
Möjligtvis om man lever ensam, men att sätta familjen i en småbil skulle jag aldrig göra.N Nilsson i Boda skrev:
Händer det någon familjemedlem något för att jag snålat på säkerheten genom att köpa en småbil skulle jag aldrig förlåta mig själv.
Bilen är krocksäker och bra, står sej riktigt bra mot dagens bilar. Har kolla det noga. Sidokrockkuddar finns inte som std ens idag på alla bilar. Att de skulle va nåt annat e en myt. Årsmodeller styr inte automatiskt krocksäkerhet. Att större bilar skulle va automatiskt säkrare e också bullshit, men lätt å tro det.Nissens skrev:
Tror du e avundsjuk bara. So long!