336 736 läst ·
1 951 svar
337k läst
2,0k svar
Vill inte låta mig ladda
Du förvränger. Jag anser verkligen inte att man i alla lägen ska utgå ifrån att man får ladda. Tråden handlar om en specifik situation där en pappa inte låter sin dotter och hennes man ladda sin bil och anger statistik som orsak. Det är helt enkelt för dumt och mannen behöver talas tillrätta eller ignoreras.Nötegårdsgubben skrev:
Nu är det flera som tar upp den tekniska aspekten, och det är ju något helt annat. Jag kan inte mycket om elbilar och laddning, men om det inte finns ett uttag avsett för detta, och det heller inte är andra som brukar ladda så skulle jag tveka. Jag skulle inte ladda utan att vara hundra på att det är säkert, även om svärfar säger ja.
Men nu är det inte det som är den angivna orsaken.
Bromsbelägg - som är förbrukningsartikel -byter jag när de är slitna ner till den gräns som är satt. Att byta ut oslitna skulle inte tillföra något...Nissens skrev:
Maniskt bytande? Om du tror att en kontakt som suttit ute i väder o vind i 15 år är i samma skick som när den var ny så undrar man ju hur du tänker.
Byter du inte bromsklossar på bilen innan bromsarna lagt av heller?
Har en kompis som råkade ut för just detta, att en utomhuskontakt började smälta/brinna. Den hade fungerat i många år, men till slut händer sådant.
Vad gör du för förebyggande underhåll på din elanläggning?
Ingen? Du väntar tills det händer något då. Jag föredrar min strategi.
Mina utomhusuttag har jag kollat skruvanslutningar på, men att utan orsak byta ut dem regelbundet anser jag inte tillför något. Förutom kanske nån sorts självtillfredsställelse ...
Men jag kan förstå att man kan bli skrämd av om nåt hänt i närheten, även det kan ha berott på endast dåligt dragna anslutningar - dvs inte själva uttaget i sig.
Visst. Men efter 15 år är de inte oslitna längre. Jag använder uttagen, så det är både mekaniskt slitage och åldrande pga tuff miljö. Särskilt metallblecken som kontakterar stiften man stoppar i vid användandet blir trista med åren.F frasen_36 skrev:Bromsbelägg - som är förbrukningsartikel -byter jag när de är slitna ner till den gräns som är satt. Att byta ut oslitna skulle inte tillföra något...
Mina utomhusuttag har jag kollat skruvanslutningar på, men att utan orsak byta ut dem regelbundet anser jag inte tillför något. Förutom kanske nån sorts självtillfredsställelse ...
Men jag kan förstå att man kan bli skrämd av om nåt hänt i närheten, även det kan ha berott på endast dåligt dragna anslutningar - dvs inte själva uttaget i sig.
Vi har olika uppfattning om vem som "beter" sig i detta fallet.Alfredo skrev:
Jag har aldrig varit med om något så här extremt i min egen familj, men jag vet att det finns en "grundkärlek" hos oss som aldrig skulle lösas upp även om någon gjorde precis såsom jag beskrev.
Man bör absolut upplysa mannen om att han fått en lite skev inställning till hur man behandlar varandra, annars riskerar han bli familjens pajas. Bara genom att prata kanske man kan luska ut om det är något annat som ligger bakom. Mannen kanske känner sig ensam och känner att familjen besöker honom alltför sällan etc. Vem vet?
Om du säger upp bekantskapen med din dotter för att hon laddar bilen så är du ju skvatt galen.
Att låta andra göra diverse saker med ens egendom kan ha flera olika grunder.kisumisu skrev:
Du skulle kanske se saken annorlunda om den du t ex träffade hade tillgång till bensin/diesel för 5kr litern. Du erbjuder köpa det men hen vägrar för att då blir statistiken fel eller att personen har en filosofi skyll dig själv som köpte en fossilbil
Sedan handlar det väl mest om att spara tid när man vill ladda hos bekanta. Det är det som är elbilarnas stora nackdel när det tar tid ladda bilen.
Jag har själv mött blandade åsikter. Vissa totalvägrar när dem har blivit skrämda om brand, andra vill ha betalt även om det handlar om fjuttiga kronor (helt ok o har betalat), den tredje gruppen låter en använda elen och bjuder den lika självklart som t ex deras dusch, toa mm. I de tredje fallet brukar jag bjussa dem min bil så de slipper åkamed sin dyra bensinbil, Sedan har vi en fjärdegrupp som bor i lägenhet och har verkligen inga laddmöjligheter
![]()
Det är en lite udda tråd tycker jag.
Men grundbulten anser jag är följande.
Du är gäst hemma hos någon annan. Det finns Inget man kan ta som förväntat av sin värd. Om värden säger att utedasset är fullt å du gästerna får pissa i sjön så är de så. De finns inget som man kan ta förgivet,
Om värden ger ett svepskäl så acceptera de istället för att analysera de, han hade lika gärna kunna sagt att han tycker din bil är fjantig å han vill inte se sin dotter åka i en sån ful tändsticksask för människor som längtar till krematoriet, men de kanske hade behövts i detta fallet.
Du är gäst hemma hos någon annan. Det finns Inget man kan ta som förväntat av sin värd. Om värden säger att utedasset är fullt å du gästerna får pissa i sjön så är de så. De finns inget som man kan ta förgivet,
Om värden ger ett svepskäl så acceptera de istället för att analysera de, han hade lika gärna kunna sagt att han tycker din bil är fjantig å han vill inte se sin dotter åka i en sån ful tändsticksask för människor som längtar till krematoriet, men de kanske hade behövts i detta fallet.
Jag har aldrig sagt att jag ska säga upp bekantskapen med min dotter, det får i så fall bli hennes beslut.Jaco Bosco skrev:
En svärson som kommer hem till mig och tycker "Jag har noll respekt för den här typen av dumheter och accepterar det aldrig." har dock satt sin fot hos mig för sista gången. Är du verkligen allvarlig eller trollar du?
Lägg ner inget att förstöra julfriden med . ladda ute även om det tar lite tid
Många gillar denna tråd. Men nu får de va stopp för min del. Börjar jobba mega imorrn.E Erik_H2 skrev:Det är en lite udda tråd tycker jag.
Har fattat att många e olika här De vi känner å umgås me och även vi och hela min släkt. Vi säger att vårt hem e ert hem.
De e bara att ta nåt i kylen om man vill, blöjor till barn finns i skåp i badrum bara å ta så slipper ni släpa me själva. Vill du ha en öl så bara ta en i kylen. Om nån sover över och behöver du tvätta nåra smutsiga barn kläder så tvättar de dom i maskinen behövs inte fråga först. Behövs låna nåt verktyg för nån fix med bil då går man å lånar själv i garage, Osv. Lika när vi e hos nån.
Så funkar vi !!!
Andra funkar på annat sätt. En del här ser jag.
Godnatt !!! Och Godmorron !!!
Det blir ytterst subjektivt när kunskapsnivån är så olika.K karlmb skrev:
Många tänker på el som två hål i väggen. De ser ju "sunt förnuft" på ett helt annat sätt än den som ser det som en orsak till brand, t ex.
Det vore ju inte en gest av generositet att erbjuda passagerare åka utan bälte? Även om denne passagerare tycker det är bekvämare utan.
Det finns såklart bättre exempel på dissonans. Förmodligen oändligt med sådana. Och det är passande att utgå från att andra har goda skäl, eller intressera sig för dem, snarare än att stämpla dem som egoistiska mm.
Tror det är få elbilsägare som tror deras laddning bara är två hål i väggen. Det har de säkert fått lära sig den hårda vägen redan första veckan.I igelkott skrev:Det blir ytterst subjektivt när kunskapsnivån är så olika.
Många tänker på el som två hål i väggen. De ser ju "sunt förnuft" på ett helt annat sätt än den som ser det som en orsak till brand, t ex.
Det vore ju inte en gest av generositet att erbjuda passagerare åka utan bälte? Även om denne passagerare tycker det är bekvämare utan.
Det finns såklart bättre exempel på dissonans. Förmodligen oändligt med sådana. Och det är passande att utgå från att andra har goda skäl, eller intressera sig för dem, snarare än att stämpla dem som egoistiska mm.
Däremot tror nog de flesta utan elbil att det kostar väldigt mkt att ladda några timmar, eller att det ju är som att be om en dunk bensin.
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
F Fredrik-1980 skrev:På julafton ska vi va hos nån kl 10:45 och till sen kväll.
Jag har MG el-bil och behöver ladda där, 230 volt går bra. Men svärfar vill inte att jag skall ladda. Jag har sagt att jag betalar.
Men han för någon statistik för sin el och då sabbas det om jag laddar.
Hur ska jag resonera? Är det ett skämt? Är detta vanligt?
Jag kan lösa det med att stanna på en tapp el laddstation innan och en tapp efteråt. Men det vill jag slippa.
Att åka elbil innebär att man ibland får åka o ställa sig en stund på en snabbladdare. Jag skulle inte drömma om att kräva laddning när jag är på besök. Ibland blir jag erbjuden laddning men tackar alltid nej om vederbörande inte har en laddbox. De flesta förstår inte faran med att ladda från schukouttag. Vill du inte snabbladda så åk fossilbil istället.
Nu var det väl inte direkt ett krav TS hade ställt för att komma. Utan mer faktiskt att han frågat hövligt i förväg. Och då kan man ju vänta sig ett trevligt svar.E Elajomannen skrev:Att åka elbil innebär att man ibland får åka o ställa sig en stund på en snabbladdare. Jag skulle inte drömma om att kräva laddning när jag är på besök. Ibland blir jag erbjuden laddning men tackar alltid nej om vederbörande inte har en laddbox. De flesta förstår inte faran med att ladda från schukouttag. Vill du inte snabbladda så åk fossilbil istället.