337 555 läst ·
1 951 svar
338k läst
2,0k svar
Vill inte låta mig ladda
Tycker att TS, som ändå framställer sig som en hyvens karl som hjälper alla hela tiden, skulle kunna ha lite förståelse och empati för sin svärfar. Man behöver ju inte tvinga på andra sin vilja hela tiden och när det inte fungerar, agera som en tjurig barnunge.
Men, men.
Men, men.
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 889 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 889 inlägg
Ta och fråga svärfar ifall det är så att de har effekttariff. Jag killgissar det eftersom vi själva nyss blivit påtvingade detta fanstyg från nätägaren. Då ska du respektera hans önskan i all ödmjukhet eftersom du faktiskt har okunskap om vad han genomlider.F Fredrik-1980 skrev:
Hos oss är den tariffen (som är en ny tillagd konfiskation ovanpå alla avgifter som rör energiförbrukningen) djävulskt konstruerad. Den enskilda heltimme som får högst snitteffekt av månadens samtliga 744 timmar bestämmer hela månadens faktura. Så marginaleffekten av en oplanerad duschning eller elbilsladdning kan bli enorm. Man förvandlas till effektutjämnings-Hitlers och glor i appar hela dagarna efter att man räknat ut att grabbens 20 minuter i duschen 5/12 kl 20.00 kostade 75 kronor. Men hade han duschat en halvtimme tidigare, så skulle påslaget av VVB inte sammanfalla under samma heltimme som ugnsrengöringen med porolys och då bara kostat de 3 kr energin kostar. Och elbilen laddar man aldrig mer snabbt så att man får utnyttja de 3 x 32A säkringarna kan ge till den lyxiga 22 kW-laddstationen, utan med max 3,7 kW - och alltid under nätterna. Man startar större elförbrukare på halvtimmeklockslag så att t ex ugnens effekt under en timme uppvärmning + Janson 45 min. ska fördelas över två heltimmar med 30 min före och 30 min efter. Annars riskerar det bli riktigt dyrt.
Vi har faktiskt aldrig sett ett påtvingat system som så snabbt sänkt livskvaliteten som effekttariffen i den form vi fick. Det sjuka är att det inte leder till mindre förbrukning och heller inte utjämnar effektuttagen på gruppnivå så att det skulle kunna gynna överföringskapaciteten. Helt feltänkt enligt den här drabbade elkraftsingenjören. Hälsa svärfar att vi även är är många som förstår honom!
Eller så fokar man på annat i livet är att vara effektnisse? Lägg tiden på grabben istället!Eriksgatan skrev:
Ta och fråga svärfar ifall det är så att de har effekttariff. Jag killgissar det eftersom vi själva nyss blivit påtvingade detta fanstyg från nätägaren. Då ska du respektera hans önskan i all ödmjukhet eftersom du faktiskt har okunskap om vad han genomlider.
Hos oss är den tariffen (som är en ny tillagd konfiskation ovanpå alla avgifter som rör energiförbrukningen) djävulskt konstruerad. Den enskilda heltimme som får högst snitteffekt av månadens samtliga 744 timmar bestämmer hela månadens faktura. Så marginaleffekten av en oplanerad duschning eller elbilsladdning kan bli enorm. Man förvandlas till effektutjämnings-Hitlers och glor i appar hela dagarna efter att man räknat ut att grabbens 20 minuter i duschen 5/12 kl 20.00 kostade 75 kronor. Men hade han duschat en halvtimme tidigare, så skulle påslaget av VVB inte sammanfalla under samma heltimme som ugnsrengöringen med porolys och då bara kostat de 3 kr energin kostar. Och elbilen laddar man aldrig mer snabbt så att man får utnyttja de 3 x 32A säkringarna kan ge till den lyxiga 22 kW-laddstationen, utan med max 3,7 kW - och alltid under nätterna. Man startar större elförbrukare på halvtimmeklockslag så att t ex ugnens effekt under en timme uppvärmning + Janson 45 min. ska fördelas över två heltimmar med 30 min före och 30 min efter. Annars riskerar det bli riktigt dyrt.
Vi har faktiskt aldrig sett ett påtvingat system som så snabbt sänkt livskvaliteten som effekttariffen i den form vi fick. Det sjuka är att det inte leder till mindre förbrukning och heller inte utjämnar effektuttagen på gruppnivå så att det skulle kunna gynna överföringskapaciteten. Helt feltänkt enligt den här drabbade elkraftsingenjören. Hälsa svärfar att vi även är är många som förstår honom!
Om du normalt ex maxar 5 kw och nån gång maxar 7 kw så kostar de dej 50 spänn mer den månan. Vad spelar det för roll?
Eller gör som jag köp energilager de tar bort topparna. Får det med i solcellpaketet till våren, har beställt detta.
Grabbens dusch kan inte kostat 75 kr, så mycket kan jag om el.
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 889 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 889 inlägg
Det var någon klok person som en gång skrev att "ju smartare man är och ju mer kunskap man tillägnar sig, desto mer förstår man hur lite man egentligen begriper".F Fredrik-1980 skrev:Eller så fokar man på annat i livet är att vara effektnisse? Lägg tiden på grabben istället!
Om du normalt ex maxar 5 kw och nån gång maxar 7 kw så kostar de dej 50 spänn mer den månan. Vad spelar det för roll?
Eller gör som jag köp energilager de tar bort topparna. Får det med i solcellpaketet till våren, har beställt detta.
Grabbens dusch kan inte kostat 75 kr, så mycket kan jag om el.
Vi tar väl då ditt eget exempel på timeffekter, det stämde rätt bra med verkligheten runt den enskilda duschen. Före denna timme var månadens högsta timmedeleffekt 4,9 kW. Den aktuella timmen blev den nu 6,97 kW.
Temp i VVB gick under nedersta gränsvärdet och kickade igång att höja temperaturen på 200 l vatten med ca XX grader på 2 x 16A. Det är 3,84 kW som kopplas in, lite till och från under en tid, fram till att det övre temperaturgränsvärdet uppnåtts. Under den aktuella timmen kan minst 2,4 kWh härledas till VVB, troligen över 3 kWh, men vi väljer det lägsta man kan tänka sig, så att jag slipper få kritik för det. Effekter syns i realtid och loggas i appen som hör till elbilsladdstationen.
Effekttariffen är 33,50 kr/kW. Så (6,97-4,9) kW x 33,50 kr/kW = 69,35 kr i förhöjd effektavgift för december p.g.a. att duschen togs under just den enskilda timmen. Därtill energiförbrukning 2,4 kWh x ((spotpris 4,26 kr x 1,25) + (0,1925+0,4450)) kr = 14,31 kr. Så totalt blir kostnaden 83,66 kr inkl. moms för den duschen. Så du har faktiskt rätt i att den inte kostade 75 kr, den kostade 84 kr.
Den lite större bilden runt din fråga om "vad spelar det för roll?", är inte kronorna - utan att när man har nått en ny högre effekttopp under månaden, så försvinner incitamentet helt att under resten av månaden försöka balansera ut effekterna under detta högsta värde och därmed att hjälpa nätägaren samt transmissionssystemet med effektbalansering. Vilket är det som alla nu klagar på att det inte räcker till. Så effekttarifferna blir kontraproduktiva fram till att alla har fått gratis batterikapacitet installerad.
Angående din rekommendation att istället fokusera på annat, så beställde vi 21 kWp solpaneler och 10 kWh batterilager två veckor efter att vi blev informerade om att man hade infört effekttariff. Vi insåg direkt att det blir orimligt att behöva leva så framöver. Nätägaren glömde meddela sina kunder i förväg, annars hade vi haft det installerat i förväg. Det är dock månader i väntetid på att få elproduktionsgodkännande hos nätägaren, så de har inte fått installeras ännu. Och angående din oro för att grabben inte får tillräcklig uppmärksamhet, så är han 21 år samt både äter och bor gratis hemma. Tror faktiskt han klarar sig rätt bra utan dina omsorger.
Jag är så förbannat trött på folks gnällande över priser på olika saker...
• 30 kr för en kopp kaffe
• 20 kr för en läsk
• 25 kr för en nybakad bulle
• 30 kr för en öl, eller cider för den delen
• 50 spänn i entré
• 99 kr för en lunch eller middag
• 25 kr för ett glas vin
• 5 kr för toalettbesök
• 20 kr för parkering + 10 kr/kWh för laddning
Alltså, helt ärligt, är det verkligen något
att vara så bitter eller sur över?!?
Blir det inte slut på gnällandet snart, så slutar jag tamefan bjuda hem folk...
• 30 kr för en kopp kaffe
• 20 kr för en läsk
• 25 kr för en nybakad bulle
• 30 kr för en öl, eller cider för den delen
• 50 spänn i entré
• 99 kr för en lunch eller middag
• 25 kr för ett glas vin
• 5 kr för toalettbesök
• 20 kr för parkering + 10 kr/kWh för laddning
Alltså, helt ärligt, är det verkligen något
att vara så bitter eller sur över?!?
Blir det inte slut på gnällandet snart, så slutar jag tamefan bjuda hem folk...
Trots jag bara gått 9an har jag grejer jag kan tillföra. Civilingenjörer har jag slått på fingrar många gånger, för de e för teoretiska i bland. Inte ens kan de svetsa eller skruva å meka. Jag tycker man e ingen ingenjör om man inte kan det. De äldre nu i 70 års åldern de kunde de minnsann för de va obligatoriskt me verkstads praktik förr. Men de yngre ack ack. Rädda för att skita ned fingrar och gillar inte buller. Tjejer kommer in med nagellack och fina kläder i fabriken och ler osäkert.Eriksgatan skrev:
Det var någon klok person som en gång skrev att "ju smartare man är och ju mer kunskap man tillägnar sig, desto mer förstår man hur lite man egentligen begriper".
Vi tar väl då ditt eget exempel på timeffekter, det stämde rätt bra med verkligheten runt den enskilda duschen. Före denna timme var månadens högsta timmedeleffekt 4,9 kW. Den aktuella timmen blev den nu 6,97 kW.
Temp i VVB gick under nedersta gränsvärdet och kickade igång att höja temperaturen på 200 l vatten med ca XX grader på 2 x 16A. Det är 3,84 kW som kopplas in, lite till och från under en tid, fram till att det övre temperaturgränsvärdet uppnåtts. Under den aktuella timmen kan minst 2,4 kWh härledas till VVB, troligen över 3 kWh, men vi väljer det lägsta man kan tänka sig, så att jag slipper få kritik för det. Effekter syns i realtid och loggas i appen som hör till elbilsladdstationen.
Effekttariffen är 33,50 kr/kW. Så (6,97-4,9) kW x 33,50 kr/kW = 69,35 kr i förhöjd effektavgift för december p.g.a. att duschen togs under just den enskilda timmen. Därtill energiförbrukning 2,4 kWh x ((spotpris 4,26 kr x 1,25) + (0,1925+0,4450)) kr = 14,31 kr. Så totalt blir kostnaden 83,66 kr inkl. moms för den duschen. Så du har faktiskt rätt i att den inte kostade 75 kr, den kostade 84 kr.
Den lite större bilden runt din fråga om "vad spelar det för roll?", är inte kronorna - utan att när man har nått en ny högre effekttopp under månaden, så försvinner incitamentet helt att under resten av månaden försöka balansera ut effekterna under detta högsta värde och därmed att hjälpa nätägaren samt transmissionssystemet med effektbalansering. Vilket är det som alla nu klagar på att det inte räcker till. Så effekttarifferna blir kontraproduktiva fram till att alla har fått gratis batterikapacitet installerad.
Angående din rekommendation att istället fokusera på annat, så beställde vi 21 kWp solpaneler och 10 kWh batterilager två veckor efter att vi blev informerade om att man hade infört effekttariff. Vi insåg direkt att det blir orimligt att behöva leva så framöver. Nätägaren glömde meddela sina kunder i förväg, annars hade vi haft det installerat i förväg. Det är dock månader i väntetid på att få elproduktionsgodkännande hos nätägaren, så de har inte fått installeras ännu. Och angående din oro för att grabben inte får tillräcklig uppmärksamhet, så är han 21 år samt både äter och bor gratis hemma. Tror faktiskt han klarar sig rätt bra utan dina omsorger.
Att sitta på kontor å beräkna å så går bra, men de finns också en verklighet. De ska funka där ju, annars ingen idé.
Bekymra sig för +69sek? Vad går ditt liv ut på? Du kan ju där efter njuta av en kaffe i soffan att du kan skippa bekymmren resten av månaden med att passa effekten!!!
Förr förr förra bostaden fick vi effekt avgift för många år sen. Var de 6-8 år sedan? Va nog första kommun i landet. Va orolig då. Men efter 1 år blev de lägre abonnemangs kostnad. Alltså lägre med kw taxan än den fasta propp taxan innan 16A. Totalt sett full år lägre kostnad alltså med kW taxa!
Sen kan du säkra upp till 25A. Eller högre om ledningen i backen klarar de. Utan de kostar extra. Bra va? Rätt bra inte va oroligt för att en fas ska gå mera. Om du e bortrest kanske.
Tag av skygglapparna! Han behöver min omsorg.Grabben din behöver nog mer av din tid. Ta den tiden me'n! Så kan du på köpet spara 69sek!
För Grabben e curlad. För e man 21 så ska man fatta bättre/uppfostrad bättre än å stå å duscha i 20 min. De e nåt tonårstjejer har pippi på annars. Min älsta doter e 11 och ho vet mycke väl te att inte stå å duscha okynnes.
Redigerat:
Eller så programmerar man sin värmestyrning så att varmvattenberedaren maximalt får 500W under högeffekttid samt höjer upp varmattenberedartemperaturen till maximalt nattetid/låglasttid. Det är en bättre lösning än att sitta och ha "effektångest". Man sparar maximalt i sitt "varmvattenbatteri" nattetid helt enkelt. Efter att de nya elmätarna kommer så kommer det inte dröja länge innan nya utrustningar kommer som ger denna typ av möjligheter om man inte redan har klarat av att göra det innan...
