F
L Limpan4all skrev:
Så medans du väntar så kan du ju svara på hur DU gör konduktivitetsmätningen och isolationsmätningen samt vilken utrustning just du använder.

Man behöver inte vara lysmask för att ha utrustning som kan användas för att mäta saker speciellt inte el...
Och att mäta på 50Hz prylar är ju bara så simpelt, när det blir ett antal GHz blir det oftast lite krångligare...
Har redan svarat, men jag förstår inte varför du helt plötsligt blandar in "ett antal GHz" i sammanhanget? Vad har HF typ mobiltelefonfrekvenser med kontroll av skicket på elanläggningen att göra?

Nissens
kisumisu kisumisu skrev:
Men en säkring går inte om den är feldimensionerad och det är i dem här fallen t ex nyhetsartiklar om brand handlar om.
Ok, då är det ju anläggningen som är felkonstruerad.

Folk har för dålig koll på sina elanläggningar. Det ser man ju bara här i tråden att vissa till och med tycker att det är dumt att underhålla anläggningen… inte konstigt att elfel är en vanlig brandorsak…

Det är väl tvärtom, det är rätt dumt att inte ha koll på och underhålla elanläggningen man är ansvarig för… det är ju ren bevarelsedrift faktiskt.

kisumisu kisumisu skrev:
Jo skrev nog en hel del fel.
Men min bils laddskärm visar i Kwh o visst är det väl så att om den är i det lägsta 0.5 watt. Så går 1Kwh från elräkningen efter 2 timmars laddning? Om jag snabbladdar bilen 2.30h full eller 15h full har ju ändå samma elmängd gått ;) Men blir inte lika hög belastning till ledningar och elsystem på en gång om man laddar längre tid med mycket lägre effekt.

Tror det blir också mer och mer såhär i framtiden när elbilar ökar. Jag kan t ex inte ladda 2 elbilar Samtidigt hemma (om jag inte gör om elsystemet). Men skulle jag sänka effekten från båda bilarna eller använda tidsstyrning är det ju inga problem t ex ladda bilarna i omgångar.

Har faktist funderat lite hur jag ska göra. Vi har idag en pluginhybrid och en ren fossilbil. Men när fossilbilen går såpass sönder att den inte lön laga tänker jag köpa en helt ren elbil och ha plugin hybriden som en extra bil.

Men vette katten om jag vill köpa en laddbox där elförbrukningen separeras från hushållselen. Ett nytt sätt beskatta elbilens användande....typ prissätts att via laddbox är KWH priset sen t ex 10kr/Kwh.
Bekymra dig inte över att det blev lite fel - du är i ytterst gott sällskap.
I sammanhanget kan jag väl också nämna att under de nästföljande 20 år, hade vi bara ökat vår elförbrukning (vilket innefattar en viss export) med 20 TWh - upp till 160 TWh.
Men nu hade vi lärt oss att använda vår elenergi säkert dubbelt så effektivt - så 2015 hade vi tryckt ner vår TOTALA energiförbrukning till ca 370 TWh, en drygt 15 % reduktion.
Vi hade säkert världens bästa och stabilaste elförsörjning i det här landet - men det har vi inte längre.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Jo det är sant. Jag hatar också det här eviga miljöpratet.

Men jag gillar heller inte smutskastningen av elbil.

Det enda jag ångrar att jag gick på inkörsporten till elbil dvs köpte pluginhybrid. Idag tänker jag att jag borde köpt 100 procent el.

Varför? Jo elen är betydligt billigare och går framställa med flera metoder. Olja är vi mer beroende av import och försök framställa diesel eller bensin på egen hand.

Hybridbilen har alla nackdelarna som ren fossilbil. Dvs olja, växellåda, bränslepump, kamrem etc som är dyra serva och slits. I en elbil är det stortsett bara batteriet och motorn.

Största nackdelen med hybriden min är att bensin krävs för att få värme i bilen och att laddningstiden är som snabbast 2h 20minuter. Alla renat eldrivna bilar har mycket snabbare laddningstid. Nåja den har en skatt på under 400kr, drar 5liter /100km även oladdad. Om jag t ex jämför med våran 20år gamla Volvo som drar ca 12liter /100km...så den kanske ändå inte var dåligt köp om jag jämför så och på korta sträckor kan man ju köra utan värme och en kallstart av elmotor drar inte mer el (som en bensinbil drar på kortsträcka);)
Smutskastar inte elbilen, kunde absolut kunna tänka mig en elbil om jag hade hittat en som får dra runt 2000kg, komma motiverat långt på en "tank" och inte kostar som en sommarstuga i inköp.
Om jag nu ska se efter en sån idag så är Tesla model X näst intill enda alternativet, men som sagt så kostar den som halva vår kåk. Har en Kuga TDCI -10 idag som jag kör på ca 0,6-0,65l/mil och funderar på att köpa en nyare runt -17/-18, ca 200-240k. Där har jag allt jag behöver. Kostar säkert mer att köra, men kan köra vart jag vill, när jag vill. 4min senare på en tankstation så kan jag tänka likadant igen.

Elbilen har inte kommit så långt ännu så jag själv kan motivera mig att köpa en. Har 2 mil till jobbet, hade vart klockrent för mig där, men då finns det ingen i den prisklassen som jag tänker mig. Om jag ändå skulle köpa en elbil för de pengarna så är det enbart vad det är, en bil. Ingen krok, inte alls samma semestermöjligheter eller sånt. Förstår folk som köper en elbil, men för mig passar det helt enkelt inte.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Jaco Bosco Jaco Bosco skrev:
Jag har också äldre släktingar som börjat med liknande fasoner.
Jag har noll respekt för den här typen av dumheter och accepterar det aldrig.
Mitt tips till dig är att bara ladda. Vid en konfrontation säger du bara -Nämen oj! Jag missförstod. Jag tyckte du sa att jag kunde ladda svärfar. Nu måste vi i alla fall ladda så vi kan åka hem. Inte sant svärfar? Det ordnar sig svärfar. Jag swischar dig sen. Hörru, det finns en spännande dokumentär på svt play om exoplaneter. Ska vi kolla? etc. etc.

Ignorera, kollra bort, prata om annat, gå iväg.

Du skulle också kunna be din fru och andra att försöka få honom att förstå att han har spårat ur och förstör bara stämning och gemenskap med sitt beteende.
Nu tror jag inte detta inlägg är seriöst men är det verkligen det och du skulle bete dig så mot mig i mitt hus hade du besökt mig för sista gången!

• Gilla
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
R
T Tullen127 skrev:
Vaddå "måste åtgärdas eller tas ur bruk" - var står det ?
Från: https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/din-elanlaggning/kontrollera-din-elanlaggning/

"Allvarliga brister ska åtgärdas omedelbart. Mindre allvarliga fel och brister ska åtgärdas utan onödigt dröjsmål, beroende på hur stor risken för skada är. Om du misstänker att elanläggningen inte längre är säker att använda, ska den genast tas ur drift så att en mer noggrann kontroll kan genomföras. Detta innan det händer en olycka."

Så har man en anläggning som riskerar att ta eld så ska den åtgärdas eller tas ur drift, inte "användas sparsamt" eller liknande.

• Gilla
Sven-Erik Hällgren och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Om du misstänker att elanläggningen inte längre är säker att använda, ska den genast tas ur drift så att en mer noggrann kontroll kan genomföras.
Elsäkerhetsverkets skrivning är dock vidöppet för tolkningar. Jag kan känna mig trygg med min anläggning såsom den normalt används men misstänka att ett visst eluttag, exempelvis på grund av ålder eller matningskabeltyp/-längd, kan vara olämpligt att använda för kontinuerligt hög belastning. Jag tolkar inte Elsäkerhetsverkets ord som att jag för den skull behöver ta min elanläggning ur drift utan att jag på fullgott sätt fullgör mina skyldigheter som anläggningsägare om jag helt enkelt inte belastar uttaget på ett sätt som jag misstänker är olämpligt.

Visst finns det risker med denna tolkning. Någon annan kan exempelvis belasta uttaget för hårt och orsaka skada. Andra tolkningar skulle dock få rätt orimliga konsekvenser då säkert en väldigt stor andel av alla elanläggningar har något schukouttag någonstans som inte skulle må bra av hög kontinuerlig belastning och då skulle alla innehavare av dessa anläggningar i så fall brista i sitt ansvar och hittar du några domar eller liknade som stödjer en sådan tolkning är jag intresserad.

• Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Det stora problemet med elbilen är att batteriet vid termisk rusning inte går att släcka med konventionella metoder. Enda sättet är tydligen att lyfta ner hela den brinnande bilen i en container fylld med vatten - och dränka den helt och hållet. Vattnet tar sedan upp hela energin - ett vatten som man sannolikt inte häller ut i avloppet. Sedan blir det också en massa otrevliga gaser etc. Så räddningstjänsten får utrusta sig litet mer.
Själv vill jag inte än på 10 år ställa en elbil inne i garaget - knappast inte ens på garageuppfarten. Och ha den stående på någon distant parkerings/laddplats är heller ingen höjdare. Så jag ligger lite lågt tills vidare.
Visst. Och man bör inte ha elbilsladdare nära luftintag eller entréer på köplador.
Men nu var det ju inte det som var svärfars invändning.

R
Alfredo Alfredo skrev:
Elsäkerhetsverkets skrivning är dock vidöppet för tolkningar. Jag kan känna mig trygg med min anläggning såsom den normalt används men misstänka att ett visst eluttag, exempelvis på grund av ålder eller matningskabeltyp/-längd, kan vara olämpligt att använda för kontinuerligt hög belastning. Jag tolkar inte Elsäkerhetsverkets ord som att jag för den skull behöver ta min elanläggning ur drift utan att jag på fullgott sätt fullgör mina skyldigheter som anläggningsägare om jag helt enkelt inte belastar uttaget på ett sätt som jag misstänker är olämpligt.

Visst finns det risker med denna tolkning. Någon annan kan exempelvis belasta uttaget för hårt och orsaka skada. Andra tolkningar skulle dock få rätt orimliga konsekvenser då säkert en väldigt stor andel av alla elanläggningar har något schukouttag någonstans som inte skulle må bra av hög kontinuerlig belastning och då skulle alla innehavare av dessa anläggningar i så fall brista i sitt ansvar och hittar du några domar eller liknade som stödjer en sådan tolkning är jag intresserad.
Jag tycker inte att det är öppet för tolkning. Om du har ett uttag som inte klarar den belastning som det är säkrat för så har du en farlig anläggning som måste åtgärdas. En åtgärd kan förstås vara att koppla bort uttaget helt.

Att "inte belasta uttaget så mycket" är förstås inte att fullgöra dina skyldigheter. Vad händer om det du kopplat in, som normalt har en låg belastning, går sönder och får en högre belastning?

• Gilla
Sven-Erik Hällgren
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hur ofta har du gett en dunk bensin till dina gäster? Speciellt om de någon eller några dagar innan de kommer frågar om du kan ge dem bensin när de kommer? Hade det hänt hade du sannolikt frågat om de inte kan tanka på vägen.

Frågan är varför det plötsligt inte gäller elbilar…

Har man valt elbil så får man planera därefter. Det var ett av skälen till att jag valde elhybrid. :)
Det var ju det jag skrev. Det är ovanligt att någon ber om en dunk bensin.
Läs igen.

R RoAd skrev:
Jag tycker inte att det är öppet för tolkning. Om du har ett uttag som inte klarar den belastning som det är säkrat för så har du en farlig anläggning som måste åtgärdas. En åtgärd kan förstås vara att koppla bort uttaget helt.
Med den tolkningen gissar jag att långt över hälften av alla elanläggningar är farliga och måste åtgärdas. Det kanske är den rätta tolkningen med då borde väl någon, någon gång, dömts för att bryta mot sitt underhållsansvar, för annars är det väl inte den tolkning som faktiskt tillämpas?

Finns det ens ett exempel på att någon dömts för bristande underhåll av sin elanläggning när en "överbelastning" på grund av "farlig anläggning" faktiskt orsakat en brand?

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Med den tolkningen gissar jag att långt över hälften av alla elanläggningar är farliga och måste åtgärdas. Det kanske är den rätta tolkningen med då borde väl någon, någon gång, dömts för att bryta mot sitt underhållsansvar, för annars är det väl inte den tolkning som faktiskt tillämpas?

Finns det ens ett exempel på att någon dömts för bristande underhåll av sin elanläggning när en "överbelastning" på grund av "farlig anläggning" faktiskt orsakat en brand?
Ja, jag tror att det finns mängder med anläggningar i drift där det går att hitta fel som egentligen måste åtgärdas. Exakt hur många det kan vara vill jag inte gissa på, men är man petig kan det säkert vara mer än häften. Att det skulle vara så allvarligt att det tar eld vid överbelastning tror (och hoppas) jag dock är ovanligt.

Om någon dömts eller inte tycker jag inte är ett argument för om det är tillåtet eller inte. Jag orkar heller inte leta.

Om du verkligen vill veta om det är ok att ha en installation som kan ta eld så föreslår jag att du kontaktar elsäkerhetsverket och frågar. Glöm inte att förklara att du bara använder "lite el" via det uttaget :)

• Haha
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Om någon dömts eller inte tycker jag inte är ett argument för om det är tillåtet eller inte. Jag orkar heller inte leta.
Inte jag heller. Och nej jag kan hålla med dig om att det "inte är ett argument för om det är tillåtet eller inte". Det visar dock på hur skrivelsen i praktiken faktiskt tolkas.

R RoAd skrev:
du kontaktar elsäkerhetsverket och frågar.
Då skulle jag naturligtvis få deras tolkning. Det är inte nödvändigtvis den tolkning en domstol skulle ha. vilket är den korrekta tolkningen.

• Gilla
Tullen127
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Ok, då är det ju anläggningen som är felkonstruerad.

Folk har för dålig koll på sina elanläggningar. Det ser man ju bara här i tråden att vissa till och med tycker att det är dumt att underhålla anläggningen… inte konstigt att elfel är en vanlig brandorsak…

Det är väl tvärtom, det är rätt dumt att inte ha koll på och underhålla elanläggningen man är ansvarig för… det är ju ren bevarelsedrift faktiskt.
Det är väl ingen som tyckt att det är "dumt" att ha koll på sin anläggning. Men att när det går över i maniskt bytande och kontrollerande av felfria delar har det nog gått överstyr. Då börjar det mer likna nån sorts tvångshandling.
R RoAd skrev:
499 har ju inte ens du skrivit.

Menar du 599? Isåfall skriver du "renoverar" och det är precis vad jag pratar om. Om du har en gammal anläggning som är farlig (kan ta eld) så är du skyldig att åtgärda det. Elbilsladdning behöver inte blandas in.

• Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Nissens
F frasen_36 skrev:
Det är väl ingen som tyckt att det är "dumt" att ha koll på sin anläggning. Men att när det går över i maniskt bytande och kontrollerande av felfria delar har det nog gått överstyr. Då börjar det mer likna nån sorts tvångshandling.
Maniskt bytande? Om du tror att en kontakt som suttit ute i väder o vind i 15 år är i samma skick som när den var ny så undrar man ju hur du tänker.

Byter du inte bromsklossar på bilen innan bromsarna lagt av heller?

Har en kompis som råkade ut för just detta, att en utomhuskontakt började smälta/brinna. Den hade fungerat i många år, men till slut händer sådant.

Vad gör du för förebyggande underhåll på din elanläggning?

Ingen? Du väntar tills det händer något då. Jag föredrar min strategi.

• Gilla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.