Jag hade inte haft mage att snylta el från någon annan, även om jag skulle betalt för det på plats. Jag hade absolut åkt till en laddstation och hållt "problemet" för mig själv.

Om nu en person vill hålla sin statistik över sitt egen elanvändning - eller vad orsaken är, ska han bli idiotförklarad för det? Snarare så i detta fallet är det elbilsföraren som är egoistisk och tänker på sin egna bekvämlighet ist genom att lasta över problemet på någon annan. Har man elbil så får man planera sin färd lite bättre helt enkelt, inte dumförklara folk runtomkring. Sen att skylla på att personen inte vill träffa sin familj pga detta, det är rent idiotiskt!

Jag väljer själv att fortsätta köra bränslemotor för att just inte bli såhär låst och behöva hamna i såna här situationer. Och det är ju mitt val.
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
MalZon: Så du är så pass konflikträdd att du hellre svinar ned miljön?
 
L Limpan4all skrev:
MalZon: Så du är så pass konflikträdd att du hellre svinar ned miljön?
Det har nog gått såpass långt redan så elbil eller ej spelar ingen roll.
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
F Fredrik-1980 skrev:
I mitt jobb vet jag man ska inte ska köra nära max amp på uttag länge. De tål inte det, talar om lång tid i sträck flera dagar i rad. Vet inte hur de e nu men tror det rör sig om 50 % max. rekomendasion kontinuerlig drift.
Ska de va nära 100 % få de bytas ut till kraftigare klass. Eller bäst mer mm2 på ledningen och högre amp säkring
Du har helt rätt och motorvärmare kör kanske inte alla samtidigt.
Om alla skulle ladda skulle egentligen säkringen gå.

Men sedan har vi dem som tycker det är ok köra motorvärmare 8h +- vad arbetsdagen tar. Har du kupevärmare drar det oftast i samma effekter som chuckoladdare.

När vi pratar om brandrisk chuckoladdaren är egentligen en switch som lysdnar på bilen och känner även av om kontakten närmast switchen börjar bli för varm då avbryts ladd!
Har aldrig sett motorvärmarkablar som har värmekännare! Dvs större brandrisk.

Laddning av bil går också justera ner, men de verkar inte dem flesta veta.
Vet heller inte om de går i alla bilar.

Men för att slippa att folk slösar el på laddning eller att ha motorvärmare konstant inkopplat vore det bästa nog att folk fick betala per kwh och hur stor effekt dem vill ha.

Jag kan ladda min bil snabbare genom en laddbox som är menad till billaddning. Men på ett shoppingcenter i Haninge så var effekten nedsatt till endast 1.5 kwh...var många som laddade. Så jag antar den delade effekten. För hemma med chuckon får jag 2.6kwh.

Nu skruvar väl knappt någon ner i sina bilar och sen blir det att säkringar går.
På min plugin tar det ca 3.5h ladda den med 2.6kwh. Men t ex jobbar jag o inte behöver bilen på 8h, då kan jag ju skruva ner den till t ex 1kwh men ändå ha en full laddad bil när arbetsdagen slut.

Är jag hos bekanta och t ex övernattar då kan jag skruva ner den till 0.5kwh gör ju då inget om det tar 15h ladda den.
 
Redigerat:
kisumisu
Nissens Nissens skrev:
Nej, man behöver inte vara försiktig om anläggningen är byggd enligt de regler som finns och att den är i skick.
Ja så är det! Dock verkar mångas el vara "hemmapulare" som gjort. Uttag som är installerade till underdimensionerade kablar mm.

Men även i dessa går det ladda relativt säkert. Bara man sänker inkommande laddeffekt i själva bilen!

Vissa nyhetsartiklar läser man om folk där säkringar går och sen blir brand. Klart det blir brand om tex har 10A säkring och 16A uttag. Sedan är något där mittimellan designat för bara 6A eller att kablar sitter löst någonstans osv...
 
kisumisu
MalZon MalZon skrev:
Jag hade inte haft mage att snylta el från någon annan, även om jag skulle betalt för det på plats. Jag hade absolut åkt till en laddstation och hållt "problemet" för mig själv.

Om nu en person vill hålla sin statistik över sitt egen elanvändning - eller vad orsaken är, ska han bli idiotförklarad för det? Snarare så i detta fallet är det elbilsföraren som är egoistisk och tänker på sin egna bekvämlighet ist genom att lasta över problemet på någon annan. Har man elbil så får man planera sin färd lite bättre helt enkelt, inte dumförklara folk runtomkring. Sen att skylla på att personen inte vill träffa sin familj pga detta, det är rent idiotiskt!

Jag väljer själv att fortsätta köra bränslemotor för att just inte bli såhär låst och behöva hamna i såna här situationer. Och det är ju mitt val.
Du skulle kanske se saken annorlunda om den du t ex träffade hade tillgång till bensin/diesel för 5kr litern. Du erbjuder köpa det men hen vägrar för att då blir statistiken fel eller att personen har en filosofi skyll dig själv som köpte en fossilbil :crysmile:

Sedan handlar det väl mest om att spara tid när man vill ladda hos bekanta. Det är det som är elbilarnas stora nackdel när det tar tid ladda bilen.

Jag har själv mött blandade åsikter. Vissa totalvägrar när dem har blivit skrämda om brand, andra vill ha betalt även om det handlar om fjuttiga kronor (helt ok o har betalat), den tredje gruppen låter en använda elen och bjuder den lika självklart som t ex deras dusch, toa mm. I de tredje fallet brukar jag bjussa dem min bil så de slipper åkamed sin dyra bensinbil (y), Sedan har vi en fjärdegrupp som bor i lägenhet och har verkligen inga laddmöjligheter :thinking:
 
  • Gilla
Sven-Erik Hällgren och 1 till
  • Laddar…
Nissens
kisumisu kisumisu skrev:
Vissa nyhetsartiklar läser man om folk där säkringar går och sen blir brand. Klart det blir brand om tex har 10A säkring och 16A uttag. Sedan är något där mittimellan designat för bara 6A eller att kablar sitter löst någonstans osv...
Nja, säkringen går ju innan det blir brand. Det är liksom därför man har säkringar…
 
kisumisu
Nissens Nissens skrev:
Nja, säkringen går ju innan det blir brand. Det är liksom därför man har säkringar…
Men en säkring går inte om den är feldimensionerad och det är i dem här fallen t ex nyhetsartiklar om brand handlar om.
 
Säkringar är mera dimensionerade för att förhindra ledningsbrand än att förhindra varmgång i kontaktdon som i sin tur kan sätta eld på fasader mm.

Ett problem med Schuko är att många utomhusuttag är specificerade för 16A och även ledningarna till har 2,5mm2 samt avsäkrat 16A, men det är inte 16A kontinuerligt, utan 15 eller 30 minuter som uttaget är specificerats för. För det var den vanliga driftprofilen vid installationen. Att då ta ut 16A under 16 timmar är en helt annan sak. Och att sedan göra det 10-20år efter att uttaget installerades är ett recept på att dåligheter kan hända...
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
MalZon: Så du är så pass konflikträdd att du hellre svinar ned miljön?
Nej. Jag värdesätter bekvämligheten.

Svinar ner miljön gör stormakter som Kina och Indien t.ex.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Du har helt rätt och motorvärmare kör kanske inte alla samtidigt.
Om alla skulle ladda skulle egentligen säkringen gå.

Men sedan har vi dem som tycker det är ok köra motorvärmare 8h +- vad arbetsdagen tar. Har du kupevärmare drar det oftast i samma effekter som chuckoladdare.

När vi pratar om brandrisk chuckoladdaren är egentligen en switch som lysdnar på bilen och känner även av om kontakten närmast switchen börjar bli för varm då avbryts ladd!
Har aldrig sett motorvärmarkablar som har värmekännare! Dvs större brandrisk.

Laddning av bil går också justera ner, men de verkar inte dem flesta veta.
Vet heller inte om de går i alla bilar.

Men för att slippa att folk slösar el på laddning eller att ha motorvärmare konstant inkopplat vore det bästa nog att folk fick betala per kwh och hur stor effekt dem vill ha.

Jag kan ladda min bil snabbare genom en laddbox som är menad till billaddning. Men på ett shoppingcenter i Haninge så var effekten nedsatt till endast 1.5 kwh...var många som laddade. Så jag antar den delade effekten. För hemma med chuckon får jag 2.6kwh.

Nu skruvar väl knappt någon ner i sina bilar och sen blir det att säkringar går.
På min plugin tar det ca 3.5h ladda den med 2.6kwh. Men t ex jobbar jag o inte behöver bilen på 8h, då kan jag ju skruva ner den till t ex 1kwh men ändå ha en full laddad bil när arbetsdagen slut.

Är jag hos bekanta och t ex övernattar då kan jag skruva ner den till 0.5kwh gör ju då inget om det tar 15h ladda den.
Förlåt om jag är lite petig, men precis som alla politiker i ansvarig ställning och journalister etc. - är det svårt att hålla isär det här med effekt och energi.
Effekt är W eller kW och vidare uppåt MW och GW etc.
Energi (den man normalt betalar för) är Wh eller kWh och vidare uppåt MWh, GWh och TWh etc. Om man drar effekten 1 kW under 1 timme - då har man förbrukat energin 1 kWh (en kilowattimme). Kör man med samma effekt under 2 timmar, då blir det 2kWh.

Sveriges totala energiförbrukning var 1970 till 1995 ca 440 TWh (kondensorförlusterna oräknat).
Diagram som visar total energitillförsel i Sverige mellan 1970 och 1995 uppdelat på olika energikällor som kärnkraft och fossila bränslen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vår elförbrukning 1970 var ca 60 TWh, för att stiga i takt med kärnkraftutbyggnaden till ca 140 TWh 1995. På bilden syns hur effektivt kärnkraften gick in och kraftigt reducerade vår användning av fossil energi.
Genom att vi just gick över till EL - behövde vi i stort sett inte ÖKA vår totala energiförbrukning - som sagt kondensorförlusterna oräknat. Vi hade 25 år av en kraftig samhällsutveckling utan i princip ökat TOTALT energibehov - genom att vi använde el i en större omfattning. Det är inte mindre el vi skall använda för att rädda klimatet - det är mer - om nu klimatet i nämnvärd omfattning skulle vara beroende av CO2-utsläpp.
Förlåt lite off topic.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
B Boggi skrev:
Förlåt om jag är lite petig, men precis som alla politiker i ansvarig ställning och journalister etc. - är det svårt att hålla isär det här med effekt och energi.
Effekt är W eller kW och vidare uppåt MW och GW etc.
Energi (den man normalt betalar för) är Wh eller kWh och vidare uppåt MWh, GWh och TWh etc. Om man drar effekten 1 kW under 1 timme - då har man förbrukat energin 1 kWh (en kilowattimme). Kör man med samma effekt under 2 timmar, då blir det 2kWh.

Sveriges totala energiförbrukning var 1970 till 1995 ca 440 TWh (kondensorförlusterna oräknat).
[bild]
Vår elförbrukning 1970 var ca 60 TWh, för att stiga i takt med kärnkraftutbyggnaden till ca 140 TWh 1995. På bilden syns hur effektivt kärnkraften gick in och kraftigt reducerade vår användning av fossil energi.
Genom att vi just gick över till EL - behövde vi i stort sett inte ÖKA vår totala energiförbrukning - som sagt kondensorförlusterna oräknat. Vi hade 25 år av en kraftig samhällsutveckling utan i princip ökat TOTALT energibehov - genom att vi använde el i en större omfattning. Det är inte mindre el vi skall använda för att rädda klimatet - det är mer - om nu klimatet i nämnvärd omfattning skulle vara beroende av CO2-utsläpp.
Förlåt lite off topic.
Jo skrev nog en hel del fel.
Men min bils laddskärm visar i Kwh o visst är det väl så att om den är i det lägsta 0.5 watt. Så går 1Kwh från elräkningen efter 2 timmars laddning? Om jag snabbladdar bilen 2.30h full eller 15h full har ju ändå samma elmängd gått ;) Men blir inte lika hög belastning till ledningar och elsystem på en gång om man laddar längre tid med mycket lägre effekt.

Tror det blir också mer och mer såhär i framtiden när elbilar ökar. Jag kan t ex inte ladda 2 elbilar Samtidigt hemma (om jag inte gör om elsystemet). Men skulle jag sänka effekten från båda bilarna eller använda tidsstyrning är det ju inga problem t ex ladda bilarna i omgångar.

Har faktist funderat lite hur jag ska göra. Vi har idag en pluginhybrid och en ren fossilbil. Men när fossilbilen går såpass sönder att den inte lön laga tänker jag köpa en helt ren elbil och ha plugin hybriden som en extra bil.

Men vette katten om jag vill köpa en laddbox där elförbrukningen separeras från hushållselen. Ett nytt sätt beskatta elbilens användande....typ prissätts att via laddbox är KWH priset sen t ex 10kr/Kwh.
 
Redigerat:
F
L Limpan4all skrev:
Detta är vad jag har och vad jag skulle använda.
Men jag är inte den du ställde en tämligen mästrande fråga till egentligen...

Men förklara för mig hur just du mäter konduktiviteten eller isolationen på en anläggning då, utan att koppla isär alltihopa?
L Limpan4all skrev:
Detta är vad jag har och vad jag skulle använda.
Men jag är inte den du ställde en tämligen mästrande fråga till egentligen...

Men förklara för mig hur just du mäter konduktiviteten eller isolationen på en anläggning då, utan att koppla isär alltihopa?
L Limpan4all skrev:
Detta är vad jag har och vad jag skulle använda.
Men jag är inte den du ställde en tämligen mästrande fråga till egentligen...

Men förklara för mig hur just du mäter konduktiviteten eller isolationen på en anläggning då, utan att koppla isär alltihopa?
Var har jag påstått att jag gör dessa mätningar?? Det var en fråga riktad till Nissens som du svarade på istället - är du samma som Nissens?
Han säger ju att han gör regelbundna kontroller för att hela tiden säkerställa "skicket" på sin anläggning och därför frågan.
 
F
L Limpan4all skrev:
Vi fattar och "accepterar", men vi/jag ifrågasätter beteendet då vi anser att det är bortanför allt sunt förnuft och sedvanligt normalt beteende.
INGEN har faktiskt föreslagit att koppla in sig på hans elanläggning UTAN hans tillstånd.
Vad anser du ger dig rätten att "ifrågasätta sunt förnuft och beteende" hos en person du aldrig träffat eller kommunicerat med?
Det är ju ett typexempel på hur "falska rykten och skvaller" uppstår.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
MalZon MalZon skrev:
Nej. Jag värdesätter bekvämligheten.

Svinar ner miljön gör stormakter som Kina och Indien t.ex.
Jo det är sant. Jag hatar också det här eviga miljöpratet.

Men jag gillar heller inte smutskastningen av elbil.

Det enda jag ångrar att jag gick på inkörsporten till elbil dvs köpte pluginhybrid. Idag tänker jag att jag borde köpt 100 procent el.

Varför? Jo elen är betydligt billigare och går framställa med flera metoder. Olja är vi mer beroende av import och försök framställa diesel eller bensin på egen hand.

Hybridbilen har alla nackdelarna som ren fossilbil. Dvs olja, växellåda, bränslepump, kamrem etc som är dyra serva och slits. I en elbil är det stortsett bara batteriet och motorn.

Största nackdelen med hybriden min är att bensin krävs för att få värme i bilen och att laddningstiden är som snabbast 2h 20minuter. Alla renat eldrivna bilar har mycket snabbare laddningstid. Nåja den har en skatt på under 400kr, drar 5liter /100km även oladdad. Om jag t ex jämför med våran 20år gamla Volvo som drar ca 12liter /100km...så den kanske ändå inte var dåligt köp om jag jämför så och på korta sträckor kan man ju köra utan värme och en kallstart av elmotor drar inte mer el (som en bensinbil drar på kortsträcka);)
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.