337 581 läst ·
1 951 svar
338k läst
2,0k svar
Vill inte låta mig ladda
vad har svärfar eller dottern med detta att göra?
handlade det inte om TS och dennes historia?
börja kalla någon för saker som inte ens är verifierade... nä vet ni va.
Det skulle väl ha varit på sin plats att TS hade stannat hemma istället och lärt sig lite folkvett... För då hade han vetat att man frågar en gång.. får man nej så är det så tills vederbörande säger annat själv...
tjat.. Ja ni med fru... brukar det kännas kul och bra...?
När ni tigger om mys..
Och frugan morgonen efter tjatar om att du konstant är missnöjd... När du bara vill ha mer...
skärp er...
handlade det inte om TS och dennes historia?
börja kalla någon för saker som inte ens är verifierade... nä vet ni va.
Det skulle väl ha varit på sin plats att TS hade stannat hemma istället och lärt sig lite folkvett... För då hade han vetat att man frågar en gång.. får man nej så är det så tills vederbörande säger annat själv...
tjat.. Ja ni med fru... brukar det kännas kul och bra...?
När ni tigger om mys..
Och frugan morgonen efter tjatar om att du konstant är missnöjd... När du bara vill ha mer...
skärp er...
Den beskrivningen passar mer på dig än på din svärfar om du frågar mig…L Limpan4all skrev:
Och du har ju fått svar i tråden, inte många håller med dig, din svärfar är sannolikt en fullt frisk person med sunda värderingar.
Nu frågade jag ju Nissens så jag förstår inte riktigt varför du svarar - om han inte har två konton...?L Limpan4all skrev:Det är väl inga svåra mätningar. Men just konduktivitet är lite fånigt, förändringar i förimpedansen vid uttagstället ger mera. Och om man dessutom mäter både vid lastpunkten och elcentralens inkommande får man mycket god kunskap.
Med lite kreativitet så kan man klara det med en "spänningsindikator" från Biltema och en vattenkokare, för det är ju bara relativa mätningar som krävs...
Isolationståligheten är knepigare att mäta på hobbynivå, men det handlar mera om att se och leta efter skador.
Men jag använder oftast en eller två Fluke 289 eller så tar jag fram min Kyoritsu 6300 om jag vill se alla tre faser samtidigt. Isolation mäter jag med Fluke 1520 eller 1507 beroende på vilken jag hittar. Skulle jag vilja leta övertoner som kan komma vid elproblem så får Fluke 1541 jobba. Vill jag verkligen veta vad elnätet gör så lånar jag en riktig Power Quality mätare dvs Secure meters PQ100 där jag har konstruerat mätkortet och får då en del ytterligare parametrar...
MIN svärfar tycker bara att det är kul att vi kommer med elbil för då kommer vi oftare. Ladda tycker han är ännu roligare att vi gör, för han vet att jag kollar elsystemet samtidigt och jag har hittat saker som "inte har varit optimala"...
Så medans du väntar så kan du ju svara på hur DU gör konduktivitetsmätningen och isolationsmätningen samt vilken utrustning just du använder.
Man behöver inte vara lysmask för att ha utrustning som kan användas för att mäta saker speciellt inte el...
Och att mäta på 50Hz prylar är ju bara så simpelt, när det blir ett antal GHz blir det oftast lite krångligare...
Man behöver inte vara lysmask för att ha utrustning som kan användas för att mäta saker speciellt inte el...
Och att mäta på 50Hz prylar är ju bara så simpelt, när det blir ett antal GHz blir det oftast lite krångligare...
Jag har också äldre släktingar som börjat med liknande fasoner.
Jag har noll respekt för den här typen av dumheter och accepterar det aldrig.
Mitt tips till dig är att bara ladda. Vid en konfrontation säger du bara -Nämen oj! Jag missförstod. Jag tyckte du sa att jag kunde ladda svärfar. Nu måste vi i alla fall ladda så vi kan åka hem. Inte sant svärfar? Det ordnar sig svärfar. Jag swischar dig sen. Hörru, det finns en spännande dokumentär på svt play om exoplaneter. Ska vi kolla? etc. etc.
Ignorera, kollra bort, prata om annat, gå iväg.
Du skulle också kunna be din fru och andra att försöka få honom att förstå att han har spårat ur och förstör bara stämning och gemenskap med sitt beteende.
Jag har noll respekt för den här typen av dumheter och accepterar det aldrig.
Mitt tips till dig är att bara ladda. Vid en konfrontation säger du bara -Nämen oj! Jag missförstod. Jag tyckte du sa att jag kunde ladda svärfar. Nu måste vi i alla fall ladda så vi kan åka hem. Inte sant svärfar? Det ordnar sig svärfar. Jag swischar dig sen. Hörru, det finns en spännande dokumentär på svt play om exoplaneter. Ska vi kolla? etc. etc.
Ignorera, kollra bort, prata om annat, gå iväg.
Du skulle också kunna be din fru och andra att försöka få honom att förstå att han har spårat ur och förstör bara stämning och gemenskap med sitt beteende.
1, Det vet jag inget om, och jag bryr mig inte. Att andra inte underhåller sina anläggningar och därmed ökar risken för brand är liksom inte mitt problem.F frasen_36 skrev:Anser fortfarande att du:
1. Inte är representativ.
2. Riskerar med ditt överdrivna bytande skapa andra skador /risker.
Frågan kvarstår från mig ang hur du (som du skrev) regelbundet kollar "skicket" på din anläggning.
Hur mäter du konduktiviteten?
Hur mäter du isolationen?
Vilka instrument använder du till detta?
2, Det är knappast överdrivet att byta tre slitna kontakter vart 10-15:e år, och några skador blir det absolut inte, tvärtom. Det riskerar att bli skador om man inte byter däremot.
Det senare stycket hamnar under rådet jag gav ”att anlita en elektriker för att se över anläggningen.”
Jag skrev att man kan typ byta kontakter själv och kolla efter ev. Hemgjorda kopplingar i elcentral och övrigt. Att mäta isolation och konduktivitet mm är sannolikt inget för den genomsnittlige hemmansägaren…
Konstigt - jag har inte läst ett enda inlägg där någon hävdar sin rätt att ladda vart de än kommer. Kan du ge några exempel?F frasen_36 skrev:
Däremot finns det många inklusive jag som gärna skulle erbjuda gäster laddning om de har behov. Typ "kom gärna förbi och hälsa på hos oss och få en kaffe och laddning istället för att sitta en halvtimme utanför MAX och ladda innan ni kommer".
Det är däremot oväntat många som tycker att svärfar inte ska prioritera sin dotter före statistiken på julafton.
/Krille
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 218 inlägg
Nu kom det väl ett i #716 bara för det, men det är nog det första som tycker att man ska omyndigförklara sin värd och köra över honom.K Krille4 skrev:
Övriga på elbilssidan tycker jag synes lösningsorienterade och/eller beklagar situationen mer än något annat.
Du har helt rätt men jag är väldigt tveksam till att det är ett seriöst i lägg utan är nog skrivet mer för att provocera. Men tyvärr kommer alltid att finnas de som saknar "vett och etikett" oavsett vad man driver sin bil med.Nötegårdsgubben skrev:
/Krille