337 581 läst ·
1 951 svar
338k läst
2,0k svar
Vill inte låta mig ladda
Det är väl inga svåra mätningar. Men just konduktivitet är lite fånigt, förändringar i förimpedansen vid uttagstället ger mera. Och om man dessutom mäter både vid lastpunkten och elcentralens inkommande får man mycket god kunskap.
Med lite kreativitet så kan man klara det med en "spänningsindikator" från Biltema och en vattenkokare, för det är ju bara relativa mätningar som krävs...
Isolationståligheten är knepigare att mäta på hobbynivå, men det handlar mera om att se och leta efter skador.
Men jag använder oftast en eller två Fluke 289 eller så tar jag fram min Kyoritsu 6300 om jag vill se alla tre faser samtidigt. Isolation mäter jag med Fluke 1520 eller 1507 beroende på vilken jag hittar. Skulle jag vilja leta övertoner som kan komma vid elproblem så får Fluke 1541 jobba. Vill jag verkligen veta vad elnätet gör så lånar jag en riktig Power Quality mätare dvs Secure meters PQ100 där jag har konstruerat mätkortet och får då en del ytterligare parametrar...
Med lite kreativitet så kan man klara det med en "spänningsindikator" från Biltema och en vattenkokare, för det är ju bara relativa mätningar som krävs...
Isolationståligheten är knepigare att mäta på hobbynivå, men det handlar mera om att se och leta efter skador.
Men jag använder oftast en eller två Fluke 289 eller så tar jag fram min Kyoritsu 6300 om jag vill se alla tre faser samtidigt. Isolation mäter jag med Fluke 1520 eller 1507 beroende på vilken jag hittar. Skulle jag vilja leta övertoner som kan komma vid elproblem så får Fluke 1541 jobba. Vill jag verkligen veta vad elnätet gör så lånar jag en riktig Power Quality mätare dvs Secure meters PQ100 där jag har konstruerat mätkortet och får då en del ytterligare parametrar...
Redigerat:
Det låter som en efterhandskonstruktion av en (ursäkta uttrycket) nörd...L Limpan4all skrev:Det är väl inga svåra mätningar. Men just konduktivitet är lite fånigt, förändringar i förimpedansen vid uttagstället ger mera. Och om man dessutom mäter både vid lastpunkten och elcentralens inkommande får man mycket god kunskap.
Endera har du inget annat vettigt att göra, eller så har du en så rapplig anläggning som behöver ständig tillsyn för att du ska våga lita på dem.
Detta är vad jag har och vad jag skulle använda.
Men jag är inte den du ställde en tämligen mästrande fråga till egentligen...
Men förklara för mig hur just du mäter konduktiviteten eller isolationen på en anläggning då, utan att koppla isär alltihopa?
Men jag är inte den du ställde en tämligen mästrande fråga till egentligen...
Men förklara för mig hur just du mäter konduktiviteten eller isolationen på en anläggning då, utan att koppla isär alltihopa?
Något som jag däremot faktiskt gör som definitivt kan kallas nördigt är att jag med några års mellanrum tar fram Flir E8 värmekameran och "tittar" på elinstallationerna för att se om något har blivit sämre, och då speciellt Schuko utomhus och då lastat med ca 2kW samt 9kW för trefasanslutningarna (CEE handskar).
Vi fattar och "accepterar", men vi/jag ifrågasätter beteendet då vi anser att det är bortanför allt sunt förnuft och sedvanligt normalt beteende.
INGEN har faktiskt föreslagit att koppla in sig på hans elanläggning UTAN hans tillstånd.
INGEN har faktiskt föreslagit att koppla in sig på hans elanläggning UTAN hans tillstånd.
Om vi nu är inne på smörpaket så kör vi med två olika här hemma. Sonen har ett eget där han kan bete sig hur han vill och vi andra har ett annat med lite mera ordning och struktur på användandet...
Skall vi ta tandkräms och kaviartubsklämmandet också?
Skall vi ta tandkräms och kaviartubsklämmandet också?
Om du nu måste ha ett eget smörpaket med perfekt ordning så varför har du så svårt att fatta att den gamla gubben vill ha sin ordning på sin elförbrukning, det handlade ju inte om pengar då han tackat nej till dom, precis som om din son skulle börja gröpa ur smör i ditt smörpaket varje dag o säga att jag betalar detL Limpan4all skrev:
För svärfars personlighetstyp är nej ett nej redan första gången. Han kommer inte svara på 30 st "varfördåvarfördåvarfördå?".L Limpan4all skrev:
Människor är olika.
Vaddå "måste åtgärdas eller tas ur bruk" - var står det ?R RoAd skrev:
Och som jag sa tidigare, den gamla mannen kanske ligger på gränsen för att klara energideklaration B som krävs för att få ett grönt bolån då man får 0.1% rabatt på räntan tex. Tycker det är löjligt att kräva att han ska behöva förklara sina orsaker.
Snarare snålt att TS inte vill ladda på vägen dit eller hem om det nu skulle vara så himla långt dit.
Snarare snålt att TS inte vill ladda på vägen dit eller hem om det nu skulle vara så himla långt dit.
Och visst skulle jag kunna snål-ladda hos mina föräldrar, men vi laddar hellre på en supercharger på vägen hem för dubbla priset, blir ju ändå en bråkdel av vad det kostade förr när vi åkte dit med bensinbilen och barnen behöver ändå en bensträckare typ. Varför gnälla om 20kr och bli osams med en släkting.