Det är väl inga svåra mätningar. Men just konduktivitet är lite fånigt, förändringar i förimpedansen vid uttagstället ger mera. Och om man dessutom mäter både vid lastpunkten och elcentralens inkommande får man mycket god kunskap.
Med lite kreativitet så kan man klara det med en "spänningsindikator" från Biltema och en vattenkokare, för det är ju bara relativa mätningar som krävs...

Isolationståligheten är knepigare att mäta på hobbynivå, men det handlar mera om att se och leta efter skador.

Men jag använder oftast en eller två Fluke 289 eller så tar jag fram min Kyoritsu 6300 om jag vill se alla tre faser samtidigt. Isolation mäter jag med Fluke 1520 eller 1507 beroende på vilken jag hittar. Skulle jag vilja leta övertoner som kan komma vid elproblem så får Fluke 1541 jobba. Vill jag verkligen veta vad elnätet gör så lånar jag en riktig Power Quality mätare dvs Secure meters PQ100 där jag har konstruerat mätkortet och får då en del ytterligare parametrar...
 
Redigerat:
  • Gilla
Sven-Erik Hällgren
  • Laddar…
F
L Limpan4all skrev:
Det är väl inga svåra mätningar. Men just konduktivitet är lite fånigt, förändringar i förimpedansen vid uttagstället ger mera. Och om man dessutom mäter både vid lastpunkten och elcentralens inkommande får man mycket god kunskap.
Med lite kreativitet så kan man klara det med en "spänningsindikator" från Biltema och en vattenkokare, för det är ju bara relativa mätningar som krävs...

Isolationståligheten är knepigare att mäta på hobbynivå, men det handlar mera om att se och leta efter skador.

Men jag använder oftast en eller två Fluke 289 eller så tar jag fram min Kyoritsu 6300 om jag vill se alla tre faser samtidigt. Isolation mäter jag med Fluke 1520 eller 1507 beroende på vilken jag hittar. Skulle jag vilja leta övertoner som kan komma vid elproblem så får Fluke 1541 jobba. Vill jag verkligen veta vad elnätet gör så lånar jag en riktig Power Quality mätare dvs Secure meters PQ100 där jag har konstruerat mätkortet och får då en del ytterligare parametrar...
Det låter som en efterhandskonstruktion av en (ursäkta uttrycket) nörd...
Endera har du inget annat vettigt att göra, eller så har du en så rapplig anläggning som behöver ständig tillsyn för att du ska våga lita på dem.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
Detta är vad jag har och vad jag skulle använda.
Men jag är inte den du ställde en tämligen mästrande fråga till egentligen...

Men förklara för mig hur just du mäter konduktiviteten eller isolationen på en anläggning då, utan att koppla isär alltihopa?
 
Något som jag däremot faktiskt gör som definitivt kan kallas nördigt är att jag med några års mellanrum tar fram Flir E8 värmekameran och "tittar" på elinstallationerna för att se om något har blivit sämre, och då speciellt Schuko utomhus och då lastat med ca 2kW samt 9kW för trefasanslutningarna (CEE handskar).
 
  • Gilla
Sven-Erik Hällgren
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Mannen ville inte det - hur svårt kan det vara att fatta? Hans anledningar har vi inte med att göra.
Tydligen har flera svårt att fatta och acceptera att mannen inte vill, och att det inte handlar om pengar/snålhet då han tackat nej till ersättning.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi fattar och "accepterar", men vi/jag ifrågasätter beteendet då vi anser att det är bortanför allt sunt förnuft och sedvanligt normalt beteende.
INGEN har faktiskt föreslagit att koppla in sig på hans elanläggning UTAN hans tillstånd.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Precis som jag sa tidigare, nån gör en grop i ditt perfekta smörpaket och du blir arg och det har inte med pengar att göra. Sluta gnäll på gubben och snälla stäng tråden.!!!
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Om vi nu är inne på smörpaket så kör vi med två olika här hemma. Sonen har ett eget där han kan bete sig hur han vill och vi andra har ett annat med lite mera ordning och struktur på användandet...
Skall vi ta tandkräms och kaviartubsklämmandet också?
 
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Om vi nu är inne på smörpaket så kör vi med två olika här hemma. Sonen har ett eget där han kan bete sig hur han vill och vi andra har ett annat med lite mera ordning och struktur på användandet...
Skall vi ta tandkräms och kaviartubsklämmandet också?
Om du nu måste ha ett eget smörpaket med perfekt ordning så varför har du så svårt att fatta att den gamla gubben vill ha sin ordning på sin elförbrukning, det handlade ju inte om pengar då han tackat nej till dom, precis som om din son skulle börja gröpa ur smör i ditt smörpaket varje dag o säga att jag betalar det
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Vi fattar och "accepterar", men vi/jag ifrågasätter beteendet då vi anser att det är bortanför allt sunt förnuft och sedvanligt normalt beteende.
INGEN har faktiskt föreslagit att koppla in sig på hans elanläggning UTAN hans tillstånd.
För svärfars personlighetstyp är nej ett nej redan första gången. Han kommer inte svara på 30 st "varfördåvarfördåvarfördå?".
Människor är olika.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
T
R RoAd skrev:
Elbilsladdning med "låg" ström (<10A) är inte annorlunda än någon annan långvarig belastning med samma strömstyrka. Om du inte kan använda en värmefläkt på 2kw i ett uttag utan att riskera brand så har du en anläggning som måste åtgärdas eller tas ur bruk.
Vaddå "måste åtgärdas eller tas ur bruk" - var står det ?
 
Och som jag sa tidigare, den gamla mannen kanske ligger på gränsen för att klara energideklaration B som krävs för att få ett grönt bolån då man får 0.1% rabatt på räntan tex. Tycker det är löjligt att kräva att han ska behöva förklara sina orsaker.

Snarare snålt att TS inte vill ladda på vägen dit eller hem om det nu skulle vara så himla långt dit.
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
T
Nissens Nissens skrev:
Att ha en anläggning som inte klarar en last på 10A utan att bli överhettad är helt galet. Livsfarligt att bo i ett sånt hus…
Trams, det beror väl vad anläggningen är specad till
 
T
K Krille4 skrev:
Nä - det sjuka är att en pappa nekar sin dotter att ladda elbilen vid besök på julafton eftersom "det förstör statistiken". :crysmile:

/Krille
Trams , det har ingen annan med att göra.
 
Och visst skulle jag kunna snål-ladda hos mina föräldrar, men vi laddar hellre på en supercharger på vägen hem för dubbla priset, blir ju ändå en bråkdel av vad det kostade förr när vi åkte dit med bensinbilen och barnen behöver ändå en bensträckare typ. Varför gnälla om 20kr och bli osams med en släkting.
 
  • Älska
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.